Leidingen in de winter

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Joep JanssenJoep Janssen
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb een inbouwzwembad in mijn tuin. In het tuinhuis staat de zwembadinstallatie en tot op heden maak ik mijn zwembad altijd winterklaar door alle leidingen los te halen en droog te zuigen via een waterstofzuiger. Ik haal nu echt alle leidingen, inclusief zeswegklep, geheel los. Dit levert in de zomer soms gedoe op omdat alles weer opnieuw aangesloten dient te worden.

Nu ga ik op korte termijn een heel nieuw tuinhuisje krijgen als onderdeel van een aanbouw. Dit is het ideale moment om de installatie opnieuw te bedenken en aan te sluiten. Hierbij wil ik meteen rekening houden met een zo ideaal mogelijke opstelling voor het winter- en zomerklaar maken van het bad.

Mijn vraag is in eerste instantie in hoeverre jullie leidingwerk in een poolhouse/tuinhuis loshalen in een winterperiode. Ik kan uiteraard alle leidingen droogzuigen maar moeten ook alle kogelkranen en de zeswegklep los? En hebben jullie een systeem waarbij je bijvoorbeeld eenvoudig een compressor of waterstofzuiger op de leidingen kunnen koppelen om deze schoon te blazen/stofzuigen?

Alvast bedankt!

Groet,
    Joep

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      8 januari 2022 om 20:35 #34237

Je moet je leidingen zodanig plaatsen dat ze simpel leeglopen als je begin en einde loskoppelt. Een 6-weg kraan en kogelkraan hoeft niet los.  Filter moet wel geledigd worden, maar die hebben een ventiel van onder.

Als je goed nadenkt hoef je maar één plaats in het circuit los te draaien waardoor in het tuinhuis alles vanzelf leegloopt richting zwembad, dit op voorwaarde dat het een zwembad in de grond is.

In principe moet je enkel de buis naar de skimmers droog blazen. De inspuiters zitten in principe diep genoeg.

Actieve overwintering kan ook, is ook te overwegen.

Reageer
    • pieter verheyen
      13 januari 2022 om 18:14 #34369

ik koppel enkel warmtepomp los, binnen laat ik alles zoals het is. Af en toe laat ik het water eens door de filter lopen, zo moet ik niet veel doen bij de heropstart

Reageer
Antwoord aan:

Leidingen in de winter

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren