Mecatec-Drive bedienen met Shelly plus 1

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ruud VrolijkRuud Vrolijk
    Deelnemer

Hallo, ik kan hulp gebruiken bij de installatie van een Shelly Plus 1 op een Mecatec-Drive waarmee mijn roldek bediend wordt. Het dek gaat open en dicht door een sleutel naar links of naar rechts te draaien. De middenstand van de sleutel zorgt ervoor dat het openen/sluiten tussentijds stopt. Het dek is afgesteld zodat het automatisch stopt in een bepaalde positie. Ik begreep dat ik op de Shelly alleen de 0 en 1 hoef te koppelen, maar op die manier krijgt de shelly volgens mij geen stroom en kan deze dus ook geen wifi signaal uitzenden. Kan iemand mij helpen? Hieronder een aantal foto's van de "situatie".

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      4 augustus 2024 om 12:45 #42379

Zeg eens eerst wat je wil doen met die Shelly?

Reageer
    • Ruud Vrolijk
      4 augustus 2024 om 13:15 #42380

Ik wil het dek met de shelly app kunnen openen en sluiten;)

Reageer
    • Sylvester
      4 augustus 2024 om 13:15 #42381

met die Shelly gaat dat sowieso niet.

Reageer
    • Ruud Vrolijk
      4 augustus 2024 om 13:22 #42382

Je zt er meer verstand van hebben dan ik hoor, maar op een andere vraag op dit forum heb je aangegeven dat het wel met deze zou moeten werken?

Reageer
    • Ruud Vrolijk
      4 augustus 2024 om 13:23 #42383

Wellicht kun je me wel op weg helpen en aangeven waarmee het wel zou kunnen?

Reageer
    • Sylvester
      4 augustus 2024 om 13:34 #42384

Het kan eventueel werken, maar dan met 2 stuks. Die shelly is op zich goed. Die heeft een potentiaalvrij contact.

Als de sturing van het rolluik ook een puls ingang heeft, kan het met één shelly. Maar dat weet ik niet of dat bij jou kan.

Reageer
    • Ruud Vrolijk
      4 augustus 2024 om 14:16 #42385

Enig idee hoe ik erachter kan komen of er een pulse ingang op zit?

daarnaast vraag ik me af of ik de L en N van de shelly kan aansluiten op de hoofdvoeding van de PCB (die rechtsonder op de foto)? Zo niet, hoe kan ik de shelly dan van stroom voorzien?

Reageer
    • Sylvester
      4 augustus 2024 om 15:55 #42386

Die shelly kan je gewoon op de netspanning aansluiten waar je wil.  Niet op de rolluik voeding.

Voor zover ik kan zien in de handleiding heeft die geen puls ingang, maar je zou eens moeten vragen aan de installateur om zeker te zijn.

Reageer
    • Ruud Vrolijk
      5 augustus 2024 om 09:39 #42387

Voeding is gelukt met een 12v adapter (zwart op L en rood in 12v) en het openen van het dek is daarmee mogelijk. Het probleem nu is echter dat dit alleen lukt als de sleutel op de “open” stand staat. Als deze op 0 staat, dan werkt het niet. Het lijkt er dus op de sleutelstand de shelly actie over ruled. Enig idee hoe dat opgelost kan worden?

Reageer
    • Sylvester
      5 augustus 2024 om 09:51 #42388

Dat heeft niks met ‘overrulen’ te maken, dat is gewoon hoe uw sturing van het rolluik werkt. Die Shelly is heel basic. Je kan die aansturen met een puls of een continu contact, en aan de hand daarvan stuurt die een galvanisch gescheiden contact (relais) open of toe. De rest hangt af van uw sturing. Vandaar dat je misschien twee Shelly’s nodig hebt, maar dat kan ik van hieruit niet zien.

Je zou die twee shelly’s zo moeten combineren dat die het sleutelcontact simuleren. Je moet dan met het sleutelcontact de shelly’s sturen, en die sturen dan op hun beurt de ingangen waarop nu het sleutelcontact hangt.

Shelly heeft ook specifieke rolluik sturingen, maar die zijn niet potentiaalvrij, dus die kan je niet toepassen. Die zijn gemaakt voor simpele rolluiken van een huis.

Reageer
Antwoord aan:

Mecatec-Drive bedienen met Shelly plus 1

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren