Mijn filterinstallatie zuigt ergens lucht aan

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    StefaanStefaan
    Deelnemer

Mijn filterinstallatie zuigt ergens lucht. Ik merk dat aan de inspuiters dat er steeds luchtbelletjes uitkomen en ook als de filterpomp 's morgens terug opstart moet steeds het water terug aangezogen worden en duurt het het tijdje eer er terug water begint te circuleren. Probleem is dat ik de fit niet kan vinden. Ik zou verwachten dat ik ergens ook ergens een waterlek zou zijn. Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen achterhalen?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      25 april 2025 om 10:59 #43315

Enkele belangrijke punten eerst te melden.

Was het voordien HELEMAAL ok of was er ook wat lucht te zien, doch minder?

Wat is er in tussentijd gebeurd? Wat heb je gedaan tussen de tijd dat het goed was en nu? (want daar zit de oorzaak).

Als de pomp draait, zie je dan luchtbellen in de voorfilter van de pomp? Indien nee, dan kan er een aanzienlijk lek achter de pomp zitten, die ervoor zorgt dat uw installatie deels leeg loopt. Daarom bijkomende vraag, loopt de zandfilter ook leeg?

Meestal is er een lek aan het deksel van de voorfilter. Heb je die al eens terug geopend? Alles uit elkaar nemen, deksel eraf, rubberen ring eruit, alles zuiver maken aan de ring en dichting. Ring insmeren met vaseline. Inspecteer het doorschijnend deksel en de rand van de voorfilter op ‘barstjes’ of ‘barsten’.

Als het niet in de voorfilter zit en toch wordt er VOOR de pomp lucht aangezogen, dan kan het nog steeds vanalles zijn. Het kunnen kranen zijn, het kan zijn dat de skimmer lucht trekt…

Reageer
    • Stefaan
      25 april 2025 om 12:08 #43316

Bedankt voor je antwoord.

Hoe kan ik zien dat de zandfilter leegloopt? (Ik vermoed niet dat die leegloopt.)

Ik zie inderdaad luchtbellen in de voorfilter van de pomp.

Stefaan

Reageer
    • DDA
      25 april 2025 om 13:06 #43319

Bij de meeste pompen zit onderaan op de voorfilter een dopje om het water af te laten. Dat is ook wel eens een bron van luchtlekken. Rubber ringetje nakijken of vervangen en wat zwembad siliconen / vaseline op smeren.

Reageer
Antwoord aan:

Mijn filterinstallatie zuigt ergens lucht aan

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren