Natriumbicarbonaat vs natriumcarbonaat

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Peter KPeter K
    Deelnemer

Iemand ervaring met het gebruik van huis, tuin en keukenmiddelen als alternatieve produkten voor het zwembad?

Ik gebruik Natriumcarbonaat (soda in kristalvorm - reinigingsmiddel) om de pH-waarde EN de Alkaliteit te doen stijgen. Daarvoor gebruik ik momenteel de Soda van het merk LODA (Albert Heyn, Colruyt) in zakken van 2kg.

Als de pH-waarde in mindere mate moet stijgen, maar vooral de Alkaliteit omhoog moet, dan ben ik geneigd Natriumbicarbonaat NaHCO³ (baking soda, zuiveringszout) te gebruiken. In grote hoeveelheden is dit produkt iets goedkoper dan Soda, maar je hebt er meer van nodig om hetzelfde effect te verkrijgen.

Aangezien na elke winter zowel mijn alkaliteit als pH waarde te laag staat, gaat mijn voorkeur uit naar Natriumcarbonaat (Soda).

Kan je dit ook ergens in zakken van 10kg of meer kopen?

Heeft iemand ervaring met het gebruik van Natriumbicarbonaat in zakken van 25kg die verkocht worden als voeder voor vee en paarden? is dit zuiver genoeg voor een zwembad?

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      2 juni 2024 om 21:00 #41790

Zwembadproducten zijn meestal “gezuiverd” natriumcarbonaat of natriumbicarbonaat wat dat ook mag betekenen. Ik heb de huis / tuin / keuken middelen in het verleden ook een tijd gebruikt. Het verschil lijkt me te zitten in de oplosbaarheid en de werkingssnelheid die veel hoger is bij de specifieke zwembadproducten.

Best eerst natriumbicarbonaat toepassen om de alkaliniteit op peil te brengen en indien nodig natriumcarbonaat om de PH verder te verhogen. In de technische fiches van de fabrikanten kan je terugvinden wat de bestanddelen en eventueel additieven zijn.

Reageer
    • Leo Jorissen
      2 juni 2024 om 22:39 #41792

Natriumbicarbonaat is natriumbicarbonaat of het in dure kg verpakking zit of in zakken van 25kg

Ik gebruik deze ETI soda  van 25 kg al jaren.

Reageer
      • Sylvester
        3 juni 2024 om 06:18 #41793

Niet helemaal waar, er is wel degelijk een verschil. Natrium carbonaat is niet altijd natrium carbonaat. Er kunnen nog meer of minder bestanddelen in huishoudmiddelen zitten die wel of niet in zwembad producten zitten. Zo is het een feit dat inderdaad (zoals DDA zegt) de werking anders is. De zwembadproducten voor pH+ zijn geconcentreerder en werken sneller.

Reageer
    • Leo Jorissen
      4 juni 2024 om 20:58 #41808

Als er op de verpakking natrium(bi)carbonaat staat zit dat er ook in, niets meer of minder. Ook als het gebruikt wordt in het huishouden in de veehouderij of zwembad. Is goedkoop minder dan €1,00/kg en werkt ook direct. De zwembadproducten zijn misschien geconcentreerder maar de prijs is er ook naar.

Reageer
Antwoord aan:

Natriumbicarbonaat vs natriumcarbonaat

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren