Vragen over een binnenzwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    SjoerdSjoerd
    Deelnemer

Ik ben vrij recent de trotse eigenaar geworden van een woning met een binnenzwembad. Nu was dit echter niet iets wat ons over de streep trok maar eerder iets wat ons liet twijfelen aan de aanschaf van het huis. In de tussentijd zijn de energieprijzen flink omhoog gegaan en wil ik kijken of er te besparen valt. Eerst maar even de situatie:

Het zwembad wordt aangestuurd door Intellipool met een pentair pomp, daarnaast is er een elektrische lamellen dek voor de afdekking en een Hidros SHA 200 voor de ontvochtiging. En wordt het geheel met gas verwarmd. Het zwembad zelf is heeft een folie.

De vragen die ik heb, ook gezien de energieprijzen van tegenwoordig:

1) moet de ontvochtiger 24/7 aanstaan of kan het geen kwaad als deze "slechts" een aantal uur per dag zou draaien. Het apparaat kan ook de luchtvochtigheid meten maar ik niet ontdekken of hij zichzelf mogelijk ook kan in/uitschakelen adv drempelwaarden.
    2) als er geen, of zeer weinig, water verdampt hoeft de ontvochtiger ook minder aan of in ieder geval minder hard te werken. In hoeverre zou het nut hebben nog een ander soort afdekking aan te brengen boven de bestaande lamellen afdekking om verdamping (verder) te voorkomen? En wat is dan een goede optie?
    3) is het mogelijk, om het zwembad relatief eenvoudig in zijn geheel buiten gebruik te stellen, maar dan op zo'n manier dat het over 2-5 jaar ook weer vrij eenvoudig opgestart zou kunnen worden mochten we dat wensen?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      3 mei 2022 om 05:20 #36768

Je kan inderdaad via meting zorgen dat het vochtgehalte binnen een bepaalde waarde blijft. Dan hoeft deze niet altijd te draaien.

Als je niet zwemt kan je de temperatuur van het water laten zakken of helemaal niet verwarmen.

Een tweede afdekking heef geen zin en gaat ook zeer moeilijk zijn. Of het zou (voorlopig) definitief moeten zijn, bv een zeil erover spannen. Ik zou het niet doen.

Over de derde vraag kunnen we niks zeggen. Je vraagt waarschijnlijk om het water eruit te halen. Dan moet je bouwkundig weten hoe het zwembad is gemaakt.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      10 mei 2022 om 18:57 #36824

Ik snap je zorgen over de energiekosten. Men klaagt steen en been momenteel. Reken op echt significante kosten per jaar, helaas.

Een ontvochtiger is vaak ook meteen de luchtverwarming, maar zou bij een dichte afdekking niet heel erg veel moeten aanslaan. Maar hou het droog, want het gebouw vreet zich weg waar je bij staat.

Een zwembad dat leeg staat gaat gek genoeg ook snel achteruit. Seals/pakkingen drogen uit en in het geheel verouderd het gewoon heel snel.

Het meeset kan je besparen door de watertemperatuur laag te houden. Maar een binnenbad is het meest aangenaam bij 29-30 graden en dat is gewoon, met name in de winter, energievretend. Je kan het energieneutraal maken met PVT panelen en een water/water-warmtepomp, maar dat is een flinke investering.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sjoerd
      18 mei 2022 om 13:14 #36983

Bedankt voor de reacties beide.

Momenteel staan ramen en deuren en open en hierdoor staat de luchtontvochtiger nu in zijn geheel uit. Met alleen de kosten van de zwembadpomp is het nu allemaal goed te overzien. Vraag is natuurlijk hoe die natuurlijke ventilatie gaat werken in de winter… Het energieneutraal maken met een luchtontvochtiger lijkt mij lastig, de gene die ik tegenkom voor zwembaden lijken allemaal gas te gebruiken voor het verwarmen?

Ik ben mij ervan bewust dat een zwembad dat buiten gebruik wordt gesteld zal verouderen. Ik heb echter weinig gevoel bij hoeveel het zou kosten om weer in gebruik te nemen als onze wensen zouden veranderen. Daarom zou ik het ook graag op een zo “goed” mogelijke manier buiten gebruik stellen als we deze keuze maken.

Kosten om het op te doeken: water eruit, zand erin laten spuiten en voor 2000-3000 euro ben je klaar vermoed ik.

Kosten om het weer gebruiksklaar te maken: zand eruit zuigen, folie, koppelingen, leidingen en apparatuur nalopen / vervangen. Zal minimaal het dubbele kosten vermoed ik echter behouden we dan in iedergeval altijd de optie tov het compleet slopen van het zwembad wat mij een vele malen duurdere onderneming lijkt bij spijt.

Reageer
Antwoord aan:

Vragen over een binnenzwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren