Niveauregeling voor of na de pomp
Tags: aanleg, leidingwerk, zwembad
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 maanden, 2 weken geleden door
F 16.
-
AanmakerOnderwerp
-
Dick MienisDeelnemerIk ben van plan een automatische niveauregeling te gaan toepassen:
Starline niveauregeling EELS2006.
Met capacitieve niveauvoeler, montagebeugel voor voeler en ingebouwde magneetklep.nu is mijn vraag of ik de watertoevoer hiervan nou beter voor de pomp of na de pomp maak.
het voordeel van na de pomp (en helemaal aan het einde van de waterbehandeling), vlak voor de retourleiding, is in mijn optiek dat de waterstand dan ook gereguleerd wordt als de pomp niet draait. Bijvoorbeeld bij langdurig geen gebruik van het bad, waarbij er slechts minimaal gepompt wordt.
kan dit/ mag dit/ is dit handig? Of juist niet. Graag put ik uit jullie ervaringen en advies hierin.
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
23 juni 2024 om 11:46 #42011Als je drinkwater gebruikt dan is er volgens mij altijd voldoende druk om het water in het zwembad te krijgen. Je moet een meetplek kiezen waar het water niet teveel varieert als de pomp aan staat.
Bij mij zit de aansluiting op de drinkwater voor de aansluiting van het huis. Als ik water toevoeg aan het zwembad, wordt de druk in huis dusdanig laag dat de douche niet meer bruikbaar is op de bovenste verdieping.
Bij normaal gebruik van het zwembad hoef je alleen te compenseren voor verdamping. Dat is circa 1 mm per dag. Na 10 dagen is het niveau dus circa 1 cm gezakt. Je kunt dus ook handmatig 1 x per maand bijvullen.
Als je weet hoeveel je ongeveer moet bijvullen, kun je ook een water computer voor de tuin gebruiken.
-
23 juni 2024 om 12:09 #42013Sylvester, in antwoord op jouw vraag: het lijkt mij dat als je een watertoevoerpunt aansluit op de retourleiding naar het zwembad en vervolgens de kraan hiervan openzet, dat dit water dan naar het zwembad vloeit door de leiding. Ondanks dat de pomp niet aan staat. Er zit immers nergens meer een kraan of ander obstakel tussen. Of zie ik iets over het hoofd.
@Dolf: bedankt voor je reactie. De meetplek is inderdaad al bekend en daar is rekening mee gehouden.
-
Wat Maurice zegt, de juiste regels in acht te nemen. Dat is verplicht, maar inderdaad niemand doet dat.
Technisch gezien begrijp ik je nog steeds niet. Je zegt dat het water naar het zwembad vloeit als er ergens een kraan open zet. Maar dat is toch de bedoeling van een niveauregeling, dat het water uiteindelijk in het zwembad terecht komt. Of missen wij iets in jouw vraag? Eventuele kranen naar de retour staan altijd open. Het water gaat alle kanten op, wat kan en mag.
-
-
23 juni 2024 om 12:22 #42014Weet dat het officieel niet is toegestaan om een magneetklep rechtstreeks op de waterleiding aan te sluiten… Hiervoor moet je feitelijk een breaktank gebruiken, een fysieke scheiding van beide watercircuits.
Maar dat gebeurt particulier vrijwel nooit.
De plaats maakt niet zoveel uit. Uit de pomp uitstaat gaat het leidingwater eventueel beide richtingen uit. Maar voor de pomp kan er theoretisch nooit een overdruk ontstaan en zou ik het dus daar plaatsen.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.
-
23 juni 2024 om 13:03 #42017Bedankt Maurice,
ik had er inderdaad niet aan gedacht dat een pomp geen obstakel is als deze niet draait. En dat het water ook via de aanvoer naar het zwembad kan als de pomp uit staat. Bedankt.
sowieso was ik van plan om er als extra beveiliging een terugslagklep in te zetten als back-up mocht er onverhoopt iets niet goed gaan met de magneetklep.
-
-
23 juni 2024 om 17:13 #42018Magneetklep heeft als veiligheid al dat deze dichtstaat, deze gaat pas open als er spanning op komt. Dus die terugslagklep heeft geen meerwaarde.
-
23 juni 2024 om 18:36 #42019Ik ben wel een beetje nieuwsgierig waar je de sensor plaatst en hoe je deze bevestigt.
-
23 juni 2024 om 19:44 #42020In de skimmer is een nette weggewerkte manier (zie handleiding), maar de sensor kan natuurlijk overal geplaatst worden in het bad.
-
23 juni 2024 om 20:09 #42021Klopt, ik plaats m in de skimmer.
er zit een vertraging tot 60 sec instelbaar om verstoring door golfslag tegen te gaan.
-
-
23 juni 2024 om 20:38 #42022Ik begrijp dat de skimmer nog aan alle kanten toegankelijk is. Hij is blijkbaar niet ingebouwd. Dat maakt het wel eenvoudiger.
-
Aan de perszijde van de pomp kan je druk hebben dewelke in worst case (bv geen stadswater) , zwembadwater in het stadswaterleidingwerk kan drukken. Ik vrees dat dergelijke opstellingen niet toegelaten is door de watermaatschappij vanwege de mogelijke contaminatie. Een terugslagklep kan de oplossing lijken maar is onvoldoende betrouwbaar.
Vergelijk het met het regenwatersysteem dewelke eveneens gescheiden dient te worden van het stadswater-leidingnetwerk.-
10 december 2025 om 07:44 #44546Dit is hetzelfde als hierboven al is vermeld.
Officieel niet toegestaan, maar wordt wel veel gedaan. Ik heb overigens ondertussen vernomen dat installaties bij keuringen hierop worden afgekeurd. Bij particuliere adressen dus.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
-
Ik heb hier ook ‘onderzoek’ naar gedaan en uitgezocht wat de eventuele consequenties zouden kunnen zijn mocht jij de veroorzaker zijn van een besmetting in jouw omgeving. Dat is niet mis en dat wil je niet op je geweten hebben. Financieel niet maar ook persoonlijk niet. Het gaat er om dat leidingwater uit je waterleiding niet in direct contact mag komen met je zwembad water. Dit wordt meestal gedaan door een ‘open’ val (breakertank werkt met hetzelfde principe).
Simpel gezegd: Laat je leidingwater ‘vallen’ in je zwembad. (je mag bijvoorbeeld ook officieel niet je tuinslang in je zwembad leggen, wel boven je zwembad houden zodat het door de lucht in je zwembad valt).
Ik heb mijn waterleiding uit laten komen in mijn skimmer. Als het water te laag staat stroomt het water er via de skimmer via de lucht in het zwembad. Dit zou een veilige manier moeten zijn om het zwembad bij te vullen.
-
-
10 december 2025 om 10:36 #44547Als ik de circulatie pomp laat pompen via de skimmer dan zakt het water niveau in de skimmer. Het zakken is afhankelijk van de ingestelde pomp capaciteit.
Dat zou bij mij dus geen goede plek zijn voor de water hoogte sensor.
-
10 december 2025 om 12:21 #44548- Als de mogelijkheid er nog is beter een extra aansluiting voorzien in de badwand. Doorvoer onderin bad met aan buitenzijde bocht omhoog met buis waar je de sensor in hangt. Evt slang naar technische ruimte brengen en daar de sensor hangen.
-
het āzakkenā in de skimmer valt heel goed mee. Dat moet je allemaal apart overwegen. Als je een ātresholdā op de sensor kan instellen is in de skimmer ok. Een goed zwembad heeft ook nog verschillende andere buizen naar het zwembad waarin het niveau staat tot in de technische ruimte. Zo heb ik de buizen van de verlichting alsook buis van rolluik tot in de technische ruimte, waarop perfect niveau gemeten kan worden. Toch opletten met een rolluik want dat kan je niveau met een 2-tal cm omhoog of omlaag laten gaan. Een foute instelling en/of regeling kan je veel water kosten, vooral met een overloop. Alles heel goed te bekijken en te berekenen! Ik ben voorstander van werking zonder niveau regeling.
-
10 december 2025 om 15:30 #44553Ik heb geen zekerheid dat het goedgekeurd wordt, maar je kan de waterleiding ook laten eindigen in de skimmer door middel van een kleine val. En de aanvoer van de leiding kan je aansturen met een elektronische niveauregelaar.
Zo heb je nooit persdruk op de waterleiding en een open verbinding. Hier kan men weinig op aanmerken lijkt me.
-
Watertoevoer kan volgens mij gemakkelijk opgelost worden via een āventuriā als laatste stap aan de perszijde van de pomp.
Ook bij Ā een gescheiden stadswater-/vulsysteem.
In het slechtste geval zuig je lucht aan , dewelke m.i. geen kwaad kan (vandaar in laatste fase om geen meetsystemen e.d. te verstoren).Magneetventiel aan stadswaterzijde. Aan venturi zou ik zelfs geen magneetventiel voorzien , daar bij faling klep het stadswater zou overlopen (m.a.w. laat ik lucht toe)
Er mag ook geen afsluiter meer zitten op persleiding na de venturiā¦
Iemand hier bedenkingen over?
-
AuteurAntwoorden