Hoe maak ik de goot van ons onderloop zwembad met plage?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Filip De proftFilip De proft
    Deelnemer

Hallo iedereen,

we zijn zelf bezig met een zwembad type onderloop te maken (dus overloop systeem maar dan wel met een boordsteen). Het water loopt dan weg onder de boordsteen.

We hebben momenteel de betonnen kuip  gegoten (met bekistingspanelen voor kelders), maar sukkelen met de plage en goot rondom de kuip.

Onze groots gesukkel eerst 🙂

Voor de goot rondom de kuip  (dus daar waar het afvoerwater en vuiligheid in komt): hoe voeren we deze het beste uit? Eraan gieten in beton in U profiel (veel werk en kost)  ofwel inox profiel plooien errond. In het eerste geval (beton) leunt de boordsteen op een tegeldraager (of iets anders?) en het hoogste beentje van u profiel; in het andere geval op tegeldrager en dan een Inox L profiel dat aan de kuip wordt bevestigd.. wat denken jullie? Of andere optie?

ik las ook ergens dat er best een water afvoer wordt geinstalleeed met schakelventiel voor warmteverlies te beperken als rolluik toe ligt. Iemand toevallig ervaring hier mee?

We maken ook een plage van 4x1,2 die we graag willen laten betegelen. We zouden hiervoor ofwel graniet v 3 cm  gebruiken ofwel polypropylene platen. Heeft er hier iemand ervaring mee?

Bedankt!!!

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      20 juli 2021 om 11:01 #27463

Hoewel ik al 27 jaar zwembaden adviseer en verkoop heb ik me altijd op afstand gehouden van overloop en onderloop zwembaden.

Het is technisch complex en je kan veel zaken fout doen die je pas later ontdekt en herstel is dan niet mogelijk of erg kostbaar. Mijn advies?

Zorg dat je gehele plaatje eerst in beeld hebt, met behulp van een ervaren bouwer. Zowel de betonconstructie, als de gehele techniek en afwerking. Hiermee voorkom je echt veel ellende.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      20 juli 2021 om 12:46 #27477

Het is inderdaad heel goed opletten als je dat zelf maakt. Ik heb ook plannen gehad om een overloop zwembad te maken maar uiteindelijk is het toch een PP-bak geworden.  Hier op het forum loopt er iemand rond die dat zelf heeft gedaan maar ben het effe kwijt wie het was.

Reageer
    • Filip De proft
      20 juli 2021 om 21:20 #27537

Bedankt voor de feedback! Nog iemand die advies heeft? 🤪

Reageer
    • Sylvester
      21 juli 2021 om 05:54 #27569

Als je zoekt op ‘overloop’,vind je al heel wat op dit forum

Reageer
    • Alexander Furman
      21 juli 2021 om 08:54 #27578

Ik weet niet helemaal of dit is wat je bedoeld maar heb je iets aan de ACO Euroline 100 gootafvoer met inox-langsstaafrooster ?

Heb je een schets hoe het ‘onder- of overloopsysteem’ met boordsteen eruit moet gaan zien ?

Begrijp het niet helemaal…

Reageer
    • Leo Jorissen
      23 juli 2021 om 19:56 #27940

Volgens mij is enigste mogelijkheid om dit te realiseren door goten te laten maken eventueel op standaard onderbakken van ACO. Hierop kan dan weer de boordstenen worden vastgelijmd. Technisch mogelijk en een goede afvoer van drijfvuil maar optisch niet het effect van een overloopbad (spiegeleffect).

mbt warmteverlies dit heeft geen invloed bij onderloopbad, de verdamping komt hoofdzakelijk door het filmlaagje water op de warme boordstenen  bij een overloopbad.

Ben benieuwd hoe jullie dit gaan oplossen hoor hier graag meer over, succes.

Reageer
Antwoord aan:

Hoe maak ik de goot van ons onderloop zwembad met plage?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren