Opvoerhoogte berekenen doe je op de perszijde (na de pomp). Er is een standaard regeltje om 1 hoogtemeter van de opvoerhoogte van je pomp af te trekken voor elke bocht van 90 graden, de zandfilter, warmtepomp, 10 meter leiding en per meter dat je onder het zwembad zit met je pomp.
In de praktijk valt dat echter tegen. Van mijn berekening bleef niet veel over toen ik er een debiet meter tussen zette en kon aflezen wat het debiet was. De warmtepomp maakt in mijn geval amper een verschil, ook al heeft die twee kniestukken van 90 graden, de zandfilter daarentegen knabbelt ongeveer 2,5 m3/u van het debiet. Volgens de formule en pompgrafiek zou ik een max debiet halen van 9m3/u, maar ik raak tot voorbij 14m3/u op max pompvermogen in recirculatie en op 12m3/u met de zandfilter ertussen.
De ene pomp is ook de andere niet. Twee pompen kunnen op 10 hoogtemeter hetzelfde debiet hebben, maar op 8 en 6 hoogtemeters weeral erg verschillend zijn. Als je het echt wil weten, raad ik een debiet meter aan, zeker wanneer je een variabele of frequentie gestuurde pomp hebt.