Ph niet onder controle

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dries ErnaDries Erna
    Deelnemer

Ik heb een rond zwembad van 18m³ (effectief water) waar ik een zandfilter pomp heb opstaan die 11.10 m³/h kan filteren.
    Nu heb ik dit jaar echt wel miserie met mijn water. Ik krijg de PH maar niet omlaag, zit continu rond de 7.8 - 8.

Heb al dagelijks 200 gr ph min granulaat toegevoegd. Heb al overgeschakeld naar vloeibare PH min waarvan ik dan +/- 750 ml van gebruik, enz

Maar als ik dan een dag later weer ga meten is er niets veranderd in mijn ph meting.

Heb dit jaar ook al 2x het water volledig vernieuwd gehad omdat ik bv eerst dacht dat er teveel cyaanzuur in zat.

Ook dit heeft niet geholpen.

Nieuwe druppels voor de meting gekocht, eveneens nieuwe test strips, ... ook hier geen verandering.

Mijn cyaanzuur en TA zijn beiden in orde.

Mijn water blijft ligt groen. Waardoor ik geen chloorshock kan doen aangezien mijn ph niet in orde is.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      22 juli 2026 om 16:32 #45139

Het kan aan vanalles liggen. Niet aan de filter installatie.

Het kan eraan liggen wat jij zegt dat ‘in orde’ is. Als TA niet goed is (teveel), dan heb je meer moeite met de pH te corrigeren. Cyaanzuur heeft hoofdzakelijk invloed op chloor, minder op pH.  Maar ook dat mag niet te hoog zijn, liefst rond de 30 of iets lager.

Vooraleer je overgaat tot aanpassing van zo’n groot zwembad, kan je misschien eerst eens verhoudingsgewijs een kleinere bak nemen, die vullen met zwembad water, en daarop experimenteren met hoeveelheden in verhouding.

Zoals jij het vertelt en omdat je het al 2x hebt vernieuwd, vermoed ik dat je een meetfout of meer meetfouten maakt. Met wat meet je?

Reageer
      • Dries Erna
        22 juli 2026 om 19:24 #45142

Ik meet met nieuwe druppeltjes en nieuwe teststrips

Hardness = 300 (250-500=ok)
        Total alkalitinity = 100 (80-120=ok)
        Cyanuric acid = 40 (100=ok)
        Total chlorine = 3 (1-5=ok)
        Free chlorine = 1 (1-5=ok)
        Bromine = 1 (5-10=ok)
        Ph = 8,4 (7,2-7,8=ok)

Reageer
    • Dries Erna
      22 juli 2026 om 19:25 #45144

20260722_191629

Reageer
    • Sylvester
      22 juli 2026 om 23:10 #45149

Ja, wat moeten we ervan zeggen? Die druppels zijn niet mijn ding, verschrikkelijke metingen vind ik dat, en de meeste meetstrips deugen niet. Het zal wel meten, maar je kan er snel erg ver langs zitten, en/of je kan het moeilijk aflezen. Potjes waar men op zet dat cyaanzuur 100 ok is, zou ik sowieso al in de vuilbak gooien. Cyaanzuur mag max. 70 zijn, liefst onder de 35. 20 tot 25 is ideaal.

Als de chloor meting zou kloppen, heb je nog een probleem. De gebonden chloor is dus 2PPM en mag max. 0,6 zijn. Dat wijst op serieuze vervuiling. Om dat weg te krijgen moet je een ferme chloorshock doen, maar als je dat met poeder doet gaat je cyaanzuur nog hoger. Niet goed dus. Met dit cyaanzuur gehalte en hoeveelheid gebonden chloor zou je 15x de PPM GEBONDEN CHLOOR moeten chloreren, beetje onbegonnen werk.

Als de hoeveelheid vrije chloor klopt, is dat veel te weinig met dit cyaanzuur gehalte, dat moet minstens 2PPM zijn, om voldoende ontsmetting te hebben.

Het water is licht groen. Dat kunnen algen zijn, wat goed kan moet al deze waarden. Maar LICHT groen kan ook oxidatie van bepaalde metalen zijn. Dus moeilijk te zeggen.

Dus eigenlijk heb je een serieus probleem. Hoe heb je dit voor mekaar gekregen? Met welk water heb je gevuld? En hoe dek je het zwembad af?

Ik raad je aan om toch eens uit te kijken naar een fotometer. Kost wel wat, maar dat is een éénmalige investering.

Reageer
Antwoord aan:

Ph niet onder controle

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren