Hoe krijg ik een afgebroken pijp gelijmd?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Paul HaanPaul Haan
    Deelnemer

Hoi,

Omdat er een andere ruimte komt voor de huidige pompinstallatie voor ons zwembad hebben we het filter en de pomp er tijdelijk afgehad om de vloer te storten. Echter brak er een leiding af waar water uit bleef stromen en ik snel een verlengstuk tussen heb kunnen zetten. Deze heb ik echter niet kunnen lijmen omdat het water eruit bleef stromen.

Waar de pijp afbrak zie je bij de rode cirkel op de bijlage (lichter grijze verlengmof) . De vraag is hoe kan ik zorgen dat hier geen water uit blijft stromen zodat het droog genoeg wordt om te verlijmen? De mof zit er nu los op.

Komt deze pijp rechtstreeks van het zwembad en is het de druk van het water in het zwembad wat het water hier naar boven duwt? Hoe kan ik de stroming hier stoppen om de pijp te lijmen? Of moet ik iets in het zwembad afdekken of stopt het water hieruit als ik het lang genoeg open laat.

Ik hoor graag of jullie het weten want nu blijft er nog steeds wat water uitkomen 😬

Groetjes,

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      1 december 2024 om 14:19 #42903

Ik neem aan dat het zwembad lager staat dan het niveau van de betonvloer. Pomp afzetten, alles open draaien zodat het water kan terugvallen naar het zwembad. Als de buizen leeg zijn, goed laten drogen. Daarna HEEL GOED de regels toepassen om alles te verlijmen: PVC cleaner gebruiken, lijm aan buis en koppelstuk smeren, erop zetten zonder draaien, laten drogen, klaar.

Ik zeg ‘goed toepassen’ omdat je zo te zien maar één kans hebt om het goed te doen.

Reageer
    • Sylvester
      1 december 2024 om 14:20 #42904

Edit: ik zou de installatie aanpassen en die kranen verplaatsen, want als je ooit die kranen moet vervangen, lukt het niet meer.

Reageer
    • Paul Haan
      1 december 2024 om 15:37 #42905

Bedankt voor de reply zover.

Heb inmiddels ook antwoord van de leverancier.

Die zeggen inspuiters afdoppen (en alles afzetten en opendraaien leeg laten lopen bij de pomp)

Dan gaan we dat maar eerst proberen.

Reageer
    • Sylvester
      1 december 2024 om 16:12 #42906

Als de bovenkant van het zwembad (de waterlijn) LAGER ligt dan de te lijmen mof, moet je NIETS afstoppen. Integendeel, open laten, zodat het water niet blijft staan in de te verlijmen buis maar ‘via de inspuiters’ afvalt naar het zwembad.

Is het een opbouw zwembad of waterlijn ligt hoger dan de te lijmen mof, dan moet je inderdaad de inspuiters afstoppen.

Reageer
    • Paul Haan
      2 december 2024 om 16:27 #42912

Het is gelukt. De meest rechter blauwe kraan is van de skimmer die moest dicht. Die meteen links ernaast moest helemaal open ipv half. Vervolgens filter op waste waardoor vanonderuit het zwembad het water aangezogen werd en niet via de skimmer. Toen het water onder het niveau van de inspuiters kwam was er geen waterdruk meer die het water bij de mof in de rode cirkle nog omhoog bracht. Hierdoor kon deze droog worden en opnieuw gelijmd worden.

Reageer
    • Sylvester
      2 december 2024 om 16:46 #42913

Goed dat het gelukt is. Je hebt nog steeds niet gezegd of je een opbouw of inbouw zwembad hebt, want dat bepaalt wat je moet doen.

Reageer
Antwoord aan:

Hoe krijg ik een afgebroken pijp gelijmd?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren