Plagemuur verankeren in zijwanden zwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Tim FauconnierTim Fauconnier
    Deelnemer

Beste zelfbouwers,

Moet ik tijdens de bouw van mij styropool zwembad de plage muur verankeren met betonijzers in de zijwanden? En de beton laten doorlopen tussen plage muur en zijwanden? Zie rode zone op de tekening.

Of wordt de plage muur en trap enkel op zichzelf verankerd via betonijzers met de bodem van het zwembad?

mvg,

Tim

2022-09-15_11-06-09 new

• Auteur
    Antwoorden
    • Alexander Furman
      16 september 2022 om 09:30 #38443

Maak je onderin de plage muur nog een doorvoer om aan beide zijden evenveel water(druk) te houden ? Indien ja, dan zie ik de noodzaak niet voor verankering. De plagemuur krijgt dan alleen maar neerwaartse druk van het terras te verwerken. Wellicht alleen een verbindingsanker(tje) aanbrengen bovenin de plagemuur naar de zijwanden.

Waarom zit de bodemafzuiging onderin deze ruimte ? Je komt er lastig bij omdat de lammellenrol in de weg zit. Ook de inspuiter zou ik boven de lammellenrol laten binnenkomen. Dan kun je er altijd makkelijk bij. Het gaat toch enkel om waterverversing in deze ruimte ?

Reageer
    • Tim Fauconnier
      16 september 2022 om 09:43 #38445

Beste,

Er komt geen geen doorvoer in de plage muur. De twee bodemafzuigingen zijn met elkaar verbonden via een T-koppeling aan de buitenzijde van het bad.

Er is me aangeraden om de bodemafzuiging zo laag mogelijk te plaatsen, de bodem van de rolluiknis is de plaats waar het vuil zich opstapelt. De twee inspuiters in de zijwanden in de combinatie met de  centrale bodemafzuiging zorgen voor zoveel mogelijk watercirculatie zodat het vuil minder kans krijgt om op te stapelen. Eén keer per jaar de rolluiknis stofzuigen zou dan voldoende zijn.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      16 september 2022 om 10:24 #38446

Ik zou absoluut de muur ook horizontaal verbinden met de wanden. De enige reden om het niet doen die ik me kan bedenken is besparing van enkele meters staal.

Een doorgang in de scheidingsmuur is met zwembadfolie overigens niet of nauwelijks te realiseren.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      16 september 2022 om 13:03 #38449

Die inspuiters en afzuiging is een goed idee voor de rolluik bak.

Maar uit ervaring weet ik dat er toch vanalles blijft liggen.

En zoals jij het gemaakt hebt kom je er nooit meer aan. Maak de bak iets breder en zet de rol iets hoger. Zo kan je er zelf in kruipen met de stofzuiger. Zo doe ik het toch.

Reageer
Antwoord aan:

Plagemuur verankeren in zijwanden zwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren