Pomp loopt leeg

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Teever LindenTeever Linden
    Deelnemer

Goedemiddag,

Mijn installatie is pas verplaatst, dichter bij het zwembad. Wanneer ik de pomp stil leg loopt deze leeg richting de skimmers. In de zandfilter hoor ik ook het water een tijdje borrelen. Ik heb alle aansluitingen nagekeken, volgens mij heeft het met lucht te maken. Iemand een idee? Alvast bedankt!

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      16 juni 2024 om 15:07 #41918

Een lek. Alles wat los is geweest kan lekken. Koppelingen, deksel pomp, kranen…

geef eens wat meer uitleg. Wat zie je in de filter en voorfilter pomp?

Reageer
    • Teever Linden
      16 juni 2024 om 16:52 #41920

Dag Sylvester,

De pomp komt gewoon droog te staan. Een voorfilter meen ik niet te hebben, het is een Certikin pomp, zandfilter van Pentair Tagelus II.

Reageer
    • Sylvester
      16 juni 2024 om 17:21 #41922

in principe heeft elke fatsoenlijke zwembad pomp een voorfilter. Het glas boven op de pomp, als je daarin kijkt zie je een mandje zitten.

Reageer
    • Teever Linden
      16 juni 2024 om 21:46 #41926

Oké, dat noemt dus een voorfilter. Het is dus deze die leegloopt richting zwembad wanneer ze niet meer draait. Er is ondergronds een afkoppeling gebeurd om de leiding bovengronds te brengen, verder een aankoppeling naar de pomp. Geen lek te bespeuren.

Reageer
    • Sylvester
      17 juni 2024 om 02:07 #41927

Hoe weet je dat er geen lek te bespeuren is? Er is wel een lek.

Is dat deksel van de voorfilter eraf geweest?

Reageer
    • Teever Linden
      17 juni 2024 om 06:08 #41928

Uiteraard is dat deksel eraf geweest, is toch de bedoeling dat het mandje wel eens wordt gereinigd. Maar dan nog moet er water in de pomp blijven staan en nu loopt deze leeg.

Reageer
    • Sylvester
      17 juni 2024 om 06:25 #41929

De vraag was simpel, niet bedoeld dat iets niet zou mogen. Alles wat los is geweest kan een potentiële lek zijn. Begin eens met dat deksel, die sluiten wel eens niet zo goed. Rand van filtermandje zuiver maken, rubber eruit halen, zuiver maken, rand van deksel zuiver maken, terug in elkaar zetten.

Zeg eens hoe snel het mandje leeg loopt? Vertel eens iets meer, wat zie of hoor je nog. Loopt het filtervat ook leeg. Loopt die eerst leeg, enz…

Reageer
    • Teever Linden
      17 juni 2024 om 06:44 #41931

De pomp loopt onmiddellijk en snel leeg. Volgens de technieker sluit het deksel niet goed af omdat die wel eens vervormen met de tijd. Ik denk dat ik dus dat ik maar best een nieuwe pomp ga plaatsen. In de mening dat het probleem dan is opgelost.

Reageer
    • Sylvester
      17 juni 2024 om 07:54 #41932

Kijk eens eerst naar mijn antwoord hierboven. Probeer het eerst zo te redden. En als het zo snel leeg loopt moet je meestal wel ergens iets horen waar hij lucht binnen trekt.

Reageer
    • Teever Linden
      17 juni 2024 om 08:24 #41934

Lucht hoor ik in elk geval niet. Het gerommel in de zandfilter lijkt er ook op dat hij leegloopt want dat geluid stopt na een tijdje. Ik word, ben eigenlijk, een beetje radeloos.

Reageer
    • Sylvester
      17 juni 2024 om 09:03 #41935

Als hij geen lukt trekt, loopt hij niet leeg. Dat is een gesloten systeem. Er moet ergens iets zijn waar hij lucht trekt. Kijk maar eens eerst dat deksel na

Reageer
    • Teever Linden
      17 juni 2024 om 09:21 #41936

Oké, nog eens bedankt voor de support. Ik laat nog iets weten wat de uitkomst is.

Reageer
    • Sylvester
      17 juni 2024 om 09:28 #41937

Dat is heel goed.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      17 juni 2024 om 12:57 #41943

Het kan een speldenprik gaatje in de gehele installatie zijn die dit veroorzaakt. Vaak een versleten rubber van de 6-wegklep van de zandfilter. Of daar zit zand tussen. Vaak lastig op te sporen wel…

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      17 juni 2024 om 13:10 #41952

Terugslagklep defect of vergeten te plaatsen bij het verplaatsen van pomp en filter ?

Reageer
      • Sylvester
        17 juni 2024 om 13:48 #41955

van een defecte (of niet geplaatste) terugslagklep gaat het systeem niet plots leeglopen.

Reageer
    • Teever Linden
      17 juni 2024 om 14:05 #41956

Een speldenprik gaatje? Het is inderdaad zoeken naar de speld in de hooiberg. Een terugslag is het ook niet, toen we die hebben geplaatst bleef het leeg lopen. Ik zoek verder.

Reageer
    • DDA
      17 juni 2024 om 15:21 #41957

Er is het trucje met trechter en plastic darmpje om te luisteren en door het gesis van de aangezogen lucht de lek te vinden. Een wierook stokje of desnoods sigaar om de plek te detecteren waar de lucht wordt aangezogen, kan ook. Bij een lek met redelijk wat debiet, wat hier het geval lijkt, ga je het m.i. wel snel kunnen vinden.

Reageer
    • Sylvester
      17 juni 2024 om 16:49 #41960

en als aanvulling op DDA, gebruik water. Strooi water op alle mogelijke openingen en koppelingen, kranen, dichtingen enz… Als je de dader hebt hoor je een licht ‘geslurp’. Zo heb ik al vaker lekken gevonden, vooral bij kranen en dichtingen.

Reageer
    • Teever Linden
      14 juli 2024 om 20:46 #42267

Ondertussen hebben we de speld in de hooiberg gevonden, een bocht die onvoldoende was gelijmd. Iedereen bedankt voor de support!

Reageer
Antwoord aan:

Pomp loopt leeg

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren