Pomp opstelling overloopzwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Jenne DezaegerJenne Dezaeger
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje mijn hoofd aan het breken over de beste opstelling voor een overloopsysteem.
    Het betreft hier een bad van 32m omtrek dus ga (worst case) een 30m³/u nodig hebben. Maar ik kan 3 mogelijke opstellingen bedenken en vraag nu raad dewelke volgens jullie het beste is en waarom.

1) 1 Grote frequentie gestuurde pomp met 1 15m³/u filterton met automatische bypass voor een deel van het water door te laten als de overloop aanstaat.

2) 1 Grote frequentie gestuurde pomp met 2 15m³/u filtertonnen waardoor er zeer veel water op korte tijd door de filter kan gaan (eventueel met een klep om 1 filter af te sluiten als de overloop niet aanstaat.)

3) 2 Pompen (mag frequentie gestuurd zijn) waarvan 1 voor de overloop en 1 voor het filtercircuit waarbij het filtercircuit dan bemeten wordt op de 4u regel.

Laat maar weten wat jullie denken.

Groeten

• Auteur
    Antwoorden
    • Mathieu Snoeck
      6 april 2026 om 09:20 #44658

Dag Jenne,

welke optie heb je uiteindelijk gebruikt?

Reageer
      • Jenne Dezaeger
        7 april 2026 om 16:11 #44663

Ik heb een DAB E-SWIM 300M gebruikt met een Calplas FA-35 met Besgo ventielen en dit werkt perfect.

Reageer
    • Mathieu Snoeck
      8 april 2026 om 08:20 #44664

Het volledige debiet van jouw pomp loopt dan steeds door de filter, je hebt hier dan geen bypass op voorzien?

Reageer
    • Jenne Dezaeger
      8 april 2026 om 08:23 #44665

Nee, de bypass ging alles veel ingewikkelder maken dan nodig. Alles gaat door de filter. Het extra voordeel van de grote filter is dat ik heel veel filtercapaciteit heb en dat was nog steeds goedkoper dan met een bypass werken.

Reageer
    • Mathieu Snoeck
      8 april 2026 om 08:27 #44666

<p style=”text-align: right;”>Ik overweeg een eenvoudige bypass met 3 manuele ventielen te maken, volgens principe van een warmtepomp bypass. En op deze manier de pomp een deel door de filter te sturen en een deel rechtstreeks naar het zwembad, misschien dan niet zo een goed idee?</p>
      hoe heb jij het benodigde debiet berekend voor de overloop?

Reageer
    • Jenne Dezaeger
      8 april 2026 om 08:43 #44667

Ik ben uitgegaan van 1m3/m, mijn bad is 12m x 4m en kwam dus op 32m3/u. In praktijk kan ik het met 20m3/u doen maar alles hangt ervan af hoe pas je de rand krijgt. Buffertank is 8m3 en zit onder mijn plage.

Reageer
Antwoord aan:

Pomp opstelling overloopzwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren