Pomp van Jetstream boven waterniveau

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dick MienisDick Mienis
    Deelnemer

Is er iemand die ervaring heeft met een Fitstar Taifun Jetstream?

Ik wil de elektrische (krachtstroom) pomp hiervan op circa 5 meter vanaf het inspuit/aanzuigpunt  plaatsen. Mooi droog in de technische ruimte naast het zwembad.

ik heb al begrepen dat de afstand geen probleem is.
    Maar kan ik deze boven waterniveau plaatsen (circa 50 cm) zodat deze goed bereikbaar is? Of moet ik deze onder waterniveau plaatsen in een soort van put in de vloer van mijn technische ruimte?

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      12 juli 2022 om 12:56 #37681

Ik zou hier mee oppassen. En informeer of de pomp werkelijk zelfaanzuigend is. Er zit namelijk geen voorfilter op en dat maakt soms dat hij niet goed werkt.

Grootste bezwaar is dat je echt vermogen gaat verliezen door de buizen en het hoogteverschil, terwijl je alle power nodig hebt voor een beetje stroming. Beter is het om onder waterniveau en tegen de zwembadmuur alles te plaatsen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dick Mienis
      19 juli 2022 om 12:15 #37767

De pomp blijkt inderdaad niet zelfaanzuigend te zijn.
      Aangezien ik geen zin heb om nog een aparte put te gaan maken denk ik nu aan een Voetklep in de aanvoerleiding met vlak voor de pomp een vulpunt.
      Op deze manier zou het toch mogelijk moeten zijn om continue water bij de pomp te hebben zodat deze functioneert lijkt mij.
      Of zie ik iets over het hoofd? Suggesties welkom.

Voor verlies aan druk ben ik niet zo bang. De verbinding is een doorgaande slang diameter 60 zonder bochten of hoeken

Reageer
    • zwembadforum.eu
      19 juli 2022 om 12:58 #37769

Een terugslagklep, pvc slang van 63 mm, 50 cm boven waterniveau?

Je zal zeker een sterke stroming hebben, maar je creëert hier 3 ‘obstakels’ die het vermogen gaan reduceren. Het werkt, maar wees je ervan bewust dat het niet optimaal is.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Pomp van Jetstream boven waterniveau

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren