Relaissturing warmtepomp

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Hendrik DonvilHendrik Donvil
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben al enkele weken alles aan het voorbereiden voor de bouw van ons zwembad. Het wordt een ingegraven pakket-zwembad met filter en pomp erbij, maar ik wil het liever meteen goed doen met deftig materiaal en liefst zo geautomatiseerd mogelijk.

Ik ben uitgekomen bij een Sugar Valley Station met chloor en ph regeling, een variabele pomp (waarschijnlijk vdc hayward 1PK) en ben nu dus aan het uitzoeken welke warmtepomp ik moet kiezen. Ik probeer daarbij steeds op voorhand al eens de installatiehandleidingen te lezen en stoot nu op het probleem dat ik niet weet hoe ik die moet aansluiten op de relaissturing van de sugar valley.

De sugar valley heeft een AUX aansluiting van 230V, waarmee je, volgens mij, een relais moet schakelen. Maar de warmtepompen waarvan ik de handleidingen al heb geopend, zijn daar blijkbaar helemaal niet op voorzien. Ik zou verwachten dat die daar een aparte aansluiting voor hebben, niet?

Een andere optie is om in de zekeringskast een relais te stoppen waarop ik de warmtepomp dan aansluit, maar dan zou de warmtepomp telkens volledig zonder stroom gezet worden, en de elektronica dus terug heropstarten. Dat lijkt me niet ideaal, en mss zelfs onmogelijke indien de warmtepomp zijn "AAN"-status niet onthoudt na een stroomonderbreking.

Iemand hier ervaring mee? Of zijn er specifieke warmtepompen die dit wel out-of-the-box ondersteunen?

Alvast super bedankt voor de antwoorden!

Hendrik

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      18 maart 2022 om 17:57 #35885

Ben daar niet zo in thuis, maar ik vermoed dat je een aparte sturing nodig hebt als je verschillende onderdelen wil koppelen en op elkaar afstemmen. Ik weet ook dat ik met een kabeltje mijn warmtepomp aan de zwembad pomp kan hangen om ze synchroon uit / aan te zetten.

Vraag is of je dat echt nodig hebt. Met een variabele pomp ga je misschien liever 24/7 filteren en dan kan je de warmtepomp altijd aan laten. Als die warmtepomp een ingebouwde timer heeft, gaat die alleen maar werken wanneer jij het wil. Je kan het debiet met het tijdsschema op de variabele pomp daar ook op afstemmen. Zo doe ik het, ook al heb ik zo’n tijdsklok en relais in de zekeringkast om pomp en warmtepomp samen te schakelen … ik gebruik die niet meer sinds ik een variabele pomp heb.

Reageer
      • Hendrik Donvil
        19 maart 2022 om 07:33 #35892

Hallo,

Bedankt voor het antwoord! Je hebt gelijk, daar heb je idd een sturing voor nodig. Maar dat is nu net wat ik wil doen met die Sugar Valley Station: die kan mijn pomp aansturen met verschillende snelheden, chloor en pH regelen, maar normaal gezien ook de temperatuur. Daarvoor zit er speciaal een aansluiting op. En omdat die aansluiting er is, vermoed ik dat er ook een manier is om die te gebruiken, alleen weet ik niet juist hoe :).

De reden waarom ik niet met een timer wil werken is omdat het zwembad achter in de tuin staat. Ik weet uit het verleden dat ik, in periodes dat het niet echt zwemweer is, niet veel aan het zwembad denk en niet vaak zin heb om tot daar te wandelen in de regen om dingen bij te regelen. Ik zou in een regenperiode van enkele weken bvb de verwarming willen uitschakelen. Dat zou dus met die Sugar Valley vanuit mijn luie zetel moeten kunnen 😄.

Hendrik

Reageer
Antwoord aan:

Relaissturing warmtepomp

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren