Plaats ik epdm of zwembadfolie in mijn zwembad?

• Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar geleden door DDADDA.
  • Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Nora BronsbachNora Bronsbach
    Deelnemer
    • Salve tutti, ik beb een zwemvijver in Umbria, Italie, met epdm-folie, Goodyear 14mm met een viltachtig onderdoek. We hebben na een jaar of 5 een goed biologisch evenwicht bereikt. Ondanks de enorme hitte, die hier vaak soms al vanaf mei tot oktober heerst, heeft de vijver weinig algen, er zijn salamanders en kikkers. Fantastisch dus.

Mijn vraag betreft mijn cementen/betonnen cistena, waterkelder van 5x5x2m voor de opvang van regen-en grondwater en eventueel water dat ik laat bezorgen in periodes dat de gronwaterputten niet leveren.  In de cisterna kon 50.000 liter water worden opgeslagen. Helaas is onlangs gebleken, dat de cisterna lek is, waarschijnlijk als gevolg van ouderdom, aardbevinkjes die scheurtjes in het cement/beton veroorzaken, wortels van bomen en planten die er mogelijk doorheen gegroeid zijn. Reparatie is een dure grap, waarvan de uitkomst onzeker is. Kunststof cisterna’s zijn duur, al helemaal als ik de bestaande bebuizing, pomp en electrische aansluitingen wil gebruiken. We hebben nl een netwerk van kranen op diverse niveau’s op het terrein voor irrigatiedoeleinden.

Mij lijkt het uitvoerbaar de cisterna met epdm-folie te bekleden, vooropgesteld dat de aansluitingen, net als in de zwemvijver, goed en lekvrij worden gemaakt. Als e.e.a. zorgvuldig en goed wordt uitgevoerd, heb ik een cisterna die weer zeker 10 jaar mee kan.

Mijn vraag is: moeten de eventuele scheuren in de wanden van de cistena hoe dan ook worden gedicht of kunnen die onder het epdm-folie blijven bestaan? Dat eventueel ingegroeide wortels e.d. Moeten worden verwijderd is mij duidelijk. Mijn tweede vraag is, of ik ook onderdoek zou moeten gebruiken, in ogenschouw genomen, dat er behalve de druk van het water geen druk van belopen e.d. zal zijn. Tenslotte zijn er andere bezwaren tegen deze oplossing, bv gelegen in het feit, dat de cisterna slechts 5x5x2m meet en het plooien in de hoeken wellicht wat propperig wordt. Dank voor het meedenken en vanuit een zonnig Umbria gegroet, Nora B.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      18 augustus 2025 om 17:50 #44306

Voila, topic afgesplitst naar eigen topic.

Reageer
    • Leo Jorissen
      18 augustus 2025 om 18:57 #44307

Geen last van eventuele hoge grondwaterstanden daar in Umbria neem ik aan!

Reageer
    • DDA
      18 augustus 2025 om 19:28 #44308

Op een bouw of DHZ forum kunnen ze je wellicht beter adviseren. Kan alleen meegeven dat zoiets effectief wel bestaat. Bij een kennis in de Ardennen hebben ze op die manier een oude gemetste regenwaterput gerenoveerd. Ik denk niet dat het EPDM was. Het leek me eerder PVC te zijn. Eigenlijk was het gewoon een kunststof zak (op maat gemaakt) die werd opgehangen aan haakjes bovenaan in de muur met één doorvoer voor de overloop.

Reageer
Antwoord aan:

Plaats ik epdm of zwembadfolie in mijn zwembad?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren