Vrij chloor wil maar niet omhoog, wie weet raad
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 2 maanden geleden door
Luc De Bruycker.
-
AanmakerOnderwerp
-
Luc De BruyckerDeelnemerHallo,heb ook problemen met het op peil krijgen van de chloor ondertussen al vier maal natriumhypocloriet toegevoegd 800 ml op een bad van 36 kubiek dagelijks in de avond waardes gingen omhoog maar tot Max 1,2 gisteren niks toegevoegd en gezakt tot praktisch 0.Cyaanzuur zit nog iets te hoog 34, PH 7,44 nog meer chloor toevoegen dan?Water is wel klaar en de pomp doet overuren,momenteel gebruik ik geen tabletten meer wegens cyaanzuur.
> Topic afgesplitst, nieuw topic gestart.
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
Hallo, ik heb jouw topic afgesplitst van dat andere gelijkaardige topic. Vertel eens eerst wat meer. Wat is de afdekking van uw zwembad? Waarom gebruik je natrium hypochloriet in combinatie met tabletten of granulaat? Want je hebt cyaanzuur in je bad.
Je moet zorgen voor normaal ‘onderhoud’ van het chloorpeil. Je doet verder met chloorschijven, of je kiest voor een doseersysteem met vloeibare chloor.
-
26 mei 2025 om 22:06 #43567Hallo, ik heb geen afdekking voorheen gebruikte ik granulaat en tabletten maar door het cya probleem heb ik het water voor een groot deel vervangen en geschrobd momenteel meet ik nog 34 wat nog wat veel is . Ondanks het toevoegen van vloeibaar chloor reeds viermaal 800ml meet ik nog steeds bijna niks wat chloor betreft wel eens een piek had van 1,2 maar momenteel is dit terug gezakt nu was mijn vraag eigenlijk blijf ik chloor toevoegen tot het stabiel blijft en n kan ik voor onderhoud het vloeibaar chloor blijven gebruiken om het cya te vermijden? Een doseersysteem is er ook niet .De ph is wel ok 7,4 de alkaliteit zat rond de 100.Misschien ook belangrijk ik woon in Spanje het zwembad ligt natuurlijk veel in de zon ongeveer 3x8x(0,5-1,7) in de grond het eerste jaar geen problemen gehad toen mat ik met aquacheck nu heb ik een poollab2.0 de resultaten schelen wel veel tussen de twee.
-
Dat is deels de oorzaak, geen afdekking en veel zon. Ik raad je dit aan: in zuiderse landen is het moeilijker om het chloorniveau te behouden. Het is een uitdaging op zich. Je kan kiezen voor een hoger cyaangehalte, minstens 50 ppm, maar niet hoger dan 70 ppm, want dat is niet zo gezond en je water gaat blokkeren waardoor chloor niet meer werkt. Dus je moet dan tabletten met stabilisator blijven gebruiken en regelmatig water verversen. Of je installeert een automatisch chloorsysteem, dat kan met vloeibare chloor zijn, of met zout. Vooral bij vloeibare chloor is het heel belangrijk dat je ook een afdekking voorziet. Maar dan krijg je weer problemen met te warm water. Er bestaan speciale tabletten die vooral in zuiderse landen gebruikt worden. Ik noem het ‘grotere rotzooi’, maar soms heb je geen keuze. Je wilt niet weten wat ze in grote zwembaden van grote zuiderse hotels in het zwembad water knoeien. Niet voor niks dat het daar ‘s avonds verboden is om te zwemmen, dan passen ze een doorgedreven desinfectie toe.
Poollab geeft een goeie meting, als je hem goed gebruikt.
-
Yep. Vloeibaar chloor blijven gebruiken voor shocks maar voor regulier onderhoud trichloor tabletten die ook de PH een beetje verlagen en wat stabilisator bevatten.
Het zou kunnen dat er relatief veel organische vervuiling aanwezig is (filter, zwembad) waardoor je vrij chloor snel daalt. Een chloorshock van 10ppm kan hier de oplossing zijn en daarna gewoon verder onderhouden met tabletten. Een paar keer shocken per seizoen is zowiezo aan te raden, zeker wanneer je met tabletten werkt.
Stabilisator (CYA) bindt zich met vrij chloor onder invloed van UV. In volle zon zou je bij 34 CYA ongeveer 4ppm vrij chloor nodig hebben. Dat is te veel. Tijdens de nacht circuleren is aan te raden voor zo’n zuiders zwembad zonder afdekking. Dan komt er meer chloor vrij en is de desinfectie een stuk efficiënter.
-
27 mei 2025 om 11:24 #43572Bedankt voor de info gisterenavond nog eens 1 liter vloeibaar chloor toegevoegd pomp laten draaien deze morgen had ik een waarde van 1,8 wat waarschijnlijk terug zal dalen eens de zon van de partij is het ph was ook gestegen 7,9 ik heb wat ph min toegevoegd en wacht nu af wat het resultaat gaat zijn.
-
27 mei 2025 om 11:28 #43573Bedankt voor de info gisterenavond nog eens 1 liter vloeibaar chloor toegevoegd pomp laten draaien deze morgen had ik een waarde van 1,8 wat waarschijnlijk terug zal dalen eens de zon van de partij is het ph was ook gestegen 7,9 ik heb wat ph min toegevoegd en wacht nu af wat het resultaat gaat zijn.
Ik ga het gebonden chloor eens meten met de poollab2.0 en dpd 3 tablet.
-
27 mei 2025 om 14:58 #43574Nog eens een test gedaan ph 7,41 chloor 0,88 in volle zon 15h.
-
27 mei 2025 om 15:00 #43575Wat opvalt test met aquacheck beduidend verschil ph 7,7 chloor 1,3!
-
Aquacheck zit er altijd flink naast. Je kan beter goede manuele strips gebruiken.
Wanneer je natriumhypochloriet toevoegt, gaat de PH stijgen. Daarom wordt het aangeraden om eerst de PH te verlagen naar bv 7,0 voor je een chloorshock toedient met vloeibare chloor. Trichloor is PH neutraal of gaat de PH zelfs lichtjes verlagen. -
-
29 mei 2025 om 20:05 #43581Heeft iemand ervaring met een ionizator veel reclame al zien voorbij gaan maar of het efficiënt is? Is te verkrijgen met solar paneel heb ik gezien en ledlicht.
-
-
AuteurAntwoorden