Stozuiger Pool Blaster zuigt geen algen op

Tags: ,

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Pascal DerooverPascal Deroover
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar een houten opbouwzwembad van 16000 Liter. ( wordt enkel gebruikt tijdens de zomermaanden Mei-September )

Vorig jaar hebben we 1 keer groene algen gehad en met producten alles in orde gekregen zonder iets op te zuigen.

Dit jaar na 1 week met verlof te zijn geweest he teruggekomen en het water ziet groen.

Alle waarden van het water zijn perfect en na behandeling liggen alle dode algen op de bodem.

Ik heb hiervoor een Accu stofzuiger Pool Blaster MAx li ( 250 euro ) gekocht.

Deze zuigt goed, en zuigt de dode algen ( die op de bodem liggen ) wel op, maar spuwt deze onmiddellijk terug in het zwembad waardoor water terug groen ziet.

Volgens de info die ik gevonden heb zou de standaard filterzak (50-250 micron ) deze fijne deeltjes niet in de filter kunnen vasthouden.

Ze verkopen hier wel speciale extra fijne filterzakken voor. ( nogal prijzig, 70 euro voor 1 filterzak )

Zou deze extra fijne filterzak de dode algen wel opvangen?

Andere vraag, ik gebruik een zandfilter met zand ( zand is nu 2 jaar oud )... zou deze willen vervangen met glasparels.

Filtert dit aanzienlijk beter dan zand?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      4 september 2024 om 13:38 #42593

er gaat geen enkele stofzuiger of filter de algen helemaal opzuigen. Je kan beter stofzuigen op de zandfilter en die op ‘waste’ zetten. Zo hoort het ook.

Dek je toevallig het zwembad af met van die blauwe bubbelfolie?

Reageer
    • Pascal Deroover
      4 september 2024 om 14:35 #42596

Dat zou heel jammer zijn en misleidende reclame, want daarom kocht ik deze Master Blaster stofzuiger.

Is toch duur spul ( +250 euro ) en zou dezelfde zuigkracht hebben als  een zandfilter.

Dus ook met andere  extreem fijne filterzak ( die ze ervoor verkopen ) zal dit niet lukken volgens jou? Dat hij niet onmiddellijk alles meeneemt en ik dit enkele keren moet herhalen zou nog te doen zijn.

Stofzuigen met de zandfilter is voor mij niet echt haalbaar aangezien ik niet in de buurt een punt heb om het water naar de riool te brengen en er amper 2 meter van het zwembad mijn vijver ligt, dus als daar zwembadwater in zou terechtkomen zou dit een ramp zijn voor mijn vissen.

Ik gebruik inderdaad blauwe bubbelfolie als we er dagelijks ingaan, anders wordt deze afgedekt met donkeredik zeil.

Welke bubbelfolie dien ik dan te nemen?

Reageer
    • Sylvester
      4 september 2024 om 14:48 #42598

Dat laatste heb ik er maar bij gezet om aan te duiden dat dat één van de (of mede) oorzaken is van het groen worden: een doorschijnende afdekking.

Ik ben gewoon eerlijk, ik zou je niet durven beloven dat die filterzak alles tegen houdt. Maar misschien is het al voldoende dat hij ‘iets’ tegen houdt. Helaas is de enige juiste methode die ik omschreef. Maar nog beter is het om te voorkomen dat het groen wordt.

Nu zie ik dat het een ‘opzet’ bad is. Je kan de ‘tuinslang’ methode toepassen om te stofzuigen. Die kan je dan wat verder weg leggen om je vijver te vrijwaren, en je kan toch voorzichtig stofzuigen. Dat kost je NIETS als je al een tuinslang hebt. Eerst met vlokmiddel zorgen dat de rotzooi op de bodem zakt. Dan langzaam gaan ‘draaien’ met het water als het een rond bad is, een soort van kolk maken. Dan zal je zien dat de rotzooi zich in het midden van het zwembad verzamelt, dan de tuinslang methode toepassen om dat weg te zuigen.

Reageer
    • Pascal Deroover
      4 september 2024 om 15:04 #42599

Ik stel de eerlijkheid op prijs

Is een houten rechthoekig opbouwzwembad van 16000 Liter

een tuinslang heb ik ja, hoe gaat dit dan in zijn werk?

De rotzooi ligt nog steeds op de bodem

wat bubbelfolie betreft, best donkere bubbelfolie gebruiken? of helemaal geen bubbelfolie?

Reageer
    • Sylvester
      4 september 2024 om 19:04 #42601

Je moet met de tuinslang een hevel maken. Aan één kant een stok aan de slang vastmaken. Slang volledig vullen, stok in het water duwen en andere kant op de grond buiten het zwembad gooien. Dan gaat het water van in het zwembad door de slang vanzelf eruit lopen, net voldoende om alles op te zuigen. Het vergt wat handigheid maar werkt prima. Bubbelfolie is goed maar mag eigenlijk geen licht doorlaten .

Reageer
    • DDA
      4 september 2024 om 21:57 #42603

Tip: koop zo’n flexibele slang van 38mm in de lengte die je nodig hebt en sluit die aan op de waste. Bedoel de zachte maar toch stevige slangen die oa. in de bouw worden gebruikt, bij grotere dompelpompen, etc. Zo kan je wel ergens met je backwash en waste water weg.

Reageer
    • Dolf Swart
      5 september 2024 om 13:47 #42605

Als je een hevel wilt maken, moet de uitgang lager liggen dan de ingang.

Reageer
      • Sylvester
        5 september 2024 om 19:07 #42606

Ja dat is hier toch het geval. Daarom dat ik zei dat het een opzet zwembad is. Werkt zonder enige pomp. Voordeel zonder pomp is dat je heel rustig kan stofzuigen zonder dat uw zwembad half leeg is.

Reageer
Antwoord aan:

Stozuiger Pool Blaster zuigt geen algen op

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren