Sugar Valley Aquascenic HD2

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    PIeter PieterPIeter Pieter
    Deelnemer

Hoi zwembadvrienden,

Ik hoop dat het goed met jullie gaat! Ik heb een beetje een probleem met onze Aquascenic HD 2 en ik hoop dat jullie misschien wat advies of ervaringen kunnen delen.

We hebben dit toestel nu 2,5 jaar en ik heb het zelf gekocht, niet via onze zwembadbouwer. De installatie ging twee jaar geleden prima.

Ongeveer anderhalve maand geleden kregen we regelmatig de melding “no flow” op onze warmtepomp. De zwembadbouwer heeft toen voor 300 euro een nieuwe flow sensor geïnstalleerd, maar dat heeft helaas niet alles opgelost. Een controle daarna wees uit dat er een draadje los zat.

Twee weken ging alles prima, tot afgelopen week. Ik merkte toen dat er vaak geen circulatie was uit de inspuiters en dat de filterpomp regelmatig leek uit te vallen. Dit weekend ben ik daarom eens gaan kijken in de technische ruimte en daar viel me een aantal dingen op aan de Aquascenic HD 2:

- De kast geeft een communicatiefout aan.

- Op het scherm stonden ook geen pH- en RX-waarden meer vermeld; er stonden nog maar twee waarden in plaats van de gebruikelijke vier.

Na een harde reset (stroom eraf) bleef dit probleem meteen terugkomen. Ik heb de kast daarna 20 minuten volledig uitgezet via de hoofdschakelaar. Bij het opnieuw inschakelen schiet de pomp heel bruut aan en valt direct weer uit. De kast maakt hierbij een continu klikkend geluid: eerst hoor ik een ‘tik’ (de pomp schiet aan) en direct daarna een harde ‘klak’ (waarna de pomp bruusk stopt). Het systeem blijft daarna in deze lus hangen.

Nu, omdat ik het niet bij hen heb gekocht, wensen ze geen directe interventie te ondernemen (wat ik helemaal begrijp), maar ik zit wel met de gebakken peren.

Kan het zijn dat er gewoon een condensor is doorgebrand? Het was wel heel warm en de zwembadunit staat in een schuur onder de volle zon.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Auteur
    Antwoorden
    • PIeter Pieter
      6 juli 2026 om 13:51 #45060

IMG_9497

Reageer
    • zwembadforum.eu
      6 juli 2026 om 15:31 #45062

Je hebt hem wel ergens gekocht toch? Dan kunnen zij het toestel terugsturen naar de leverancier (vermoedelijk Sibo/Fluidra, anders via parallelimport) en laten nakijken.

Oververhitting lijkt me zeker niet onmogelijk overigens.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • PIeter Pieter
      6 juli 2026 om 15:59 #45065

Aangekocht via Amazon.

Net met de help desk gechat, ze nemen het niet meer terug.

Toeval treft dat ik wel een oxylife OX2 kan aankopen en zou die misschien in de plaats monteren? Schijnt plug in en play te zijn met de HD2?

Een interessante optie?

Reageer
    • zwembadforum.eu
      6 juli 2026 om 16:11 #45066

Als Amazon enkel het platform is en de leverancier een daadwerkelijk bedrijf kan je daar volgens mij terecht. Kan me niet voorstellen dat Amazon zelf deze producten uit eigen naam/voorraad verkoopt namelijk.

Ik ga geen pleidooi voor/tegen Sugar Valley houden in het openbaar. Er zijn voor mij redenen om het niet te leveren, al is het een zeer gangbaar merk en product uiteraard. Gelukkig zijn er ook goede alternatieven beschikbaar hiervoor.

De opties voor de plug-and-play zou je bij de leverancier moeten vragen. En als ze daar geen antwoord op hebben zou ik ergens anders kopen…

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Sugar Valley Aquascenic HD2

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren