Moet ik een terugslagklep voor de zwembadpomp plaatsen?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Gerja KokGerja Kok
    Deelnemer

We zijn de pompruimte aan het installeren, een paar vraagjes;

Moet er een terugslagklep voor de pomp als deze boven waterniveau staat? (Lees ik een beschrijving van solarsysteem) mijn pomp (Kripsol 75) is zelfaanzuigend.

Wanneer je een solarsysteem op het dak monteert, moet er dan in de aanvoer naar het dak een terugslagklep? Of is het meer praktisch om hier gewoon een kraan boven te plaatsen zodat hij daar zo nodig bij onderhoud dichtgezet kan worden?

Moet er een overdrukventiel in de afvoerleiding? Het lijkt mij dat zolang ik het systeem niet aan beide kanten dichtzet, de druk weg kan van het opwarmende water.

Verder hebben ze het over een rubberen mof die geplaatst wordt tussen de automatische solarkraan en het zandfilter. Heeft iemand dat met een solarsysteem? Ik begrijp niet goed de functie hiervan.

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      2 mei 2023 om 14:15 #39483

Als je systeem luchtdicht is hoef je geen terugslagklep te plaatsen doorgaans. Met solarmatten heb je helaas wel veel punten waarop een klein lek zou kunnen ontstaan.

Ik adviseer wel eens om op de lage wandaanzuiging bij het bad een klep te plaatsen. Dan blijft altijd 1 buis altijd vol water en is bij een defect enkel de minst vitale leiding aangetast.

Kleppen na de pomp hebben volgens mij geen zin, dan loopt het er aan de andere kant wel weer uit.

Wat bedoel je met een overdrukventiel? Voor de lucht of water? Ik ken enkel ontluchtingsventielen die je op het dak kan plaatsen, maar ben er geen fan van.

Rubber mof voor een solarkraan zegt me ook niet zoveel. Ik zou nog eens goed informeren bij de leverancier anders…

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Gerja Kok
      2 mei 2023 om 15:42 #39491

Dank je voor je snelle antwoord steeds! Ik heb hier echt al heel veel aan gehad tijdens dit project, zal binnenkort foto’s plaatsen.
      Even benieuwd; Waarom ben je geen fan van ontluchtingsventielen?
      Hoe krijg ik anders de lucht eruit die zich ophoopt bovenin? En het leek mij handig voor leeglopen in de winterperiode.

Morgen ga ik de systemen maar eens vullen met de tuinslang, eens kijken waar ik tegen aan loop.

Reageer
    • Sylvester
      2 mei 2023 om 15:56 #39492

Ik moet die ondingen ook niet. Loopt volledig leeg en andere toestanden.

Reageer
    • Gerja Kok
      2 mei 2023 om 18:38 #39498

Nog een vraagje, het bouwen gaat als een trein. Moet het echt 20 graden zijn om de liner te kunnen plaatsen? Of kan het ook met koudere temperaturen? 6F65A6DC-CCC1-4B6A-A2BE-E5782E7DCC58

Reageer
    • zwembadforum.eu
      3 mei 2023 om 16:32 #39507

Je kan het proberen, maar 15 graden is echt minimaal.

Probleem met deze zwembaden is dat ze vaak in serie worden geproduceerd. Dan zit de folie lang in de doos en zijn de vouwen er wat lastiger uit te krijgen. Wat hogere temperaturen helpen dan wel mee.

Maar als het niet lukt kan je de folie weer deels opvouwen en op een ander moment verder gaan.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
Antwoord aan:

Moet ik een terugslagklep voor de zwembadpomp plaatsen?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren