Waarom hoor ik een bromtoon in 1 van de 3 inspuiters?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    jeroen vdbjeroen vdb
    Deelnemer

Ons zwembad (rechthoek 11x4m) heeft 3 inspuiters op de lange zijde, ieder tegenover een (hoogwater) skimmer. De pomp is een DAB eswim 150. Het filtervat is een Emaux MFS35 (met 390kg glasmedium). De 3 inspuiters zitten op 1 aanvoerleiding; de 3 skimmers op 1 zuigleiding (waarbij een verdeler/connector 3 naar 1 63mm is gebruikt --> https://www.dezwembadwinkel.eu/verdeler-collector-50mm-huis-50mm-met-3x-lijmverb6.html). Alle leidingen zijn 63 mm.

Als ik de pomp aanzet (6 of 8 of 12 m3/h), komt er bij 1 van de inspuiters af en toe lucht uit en is een zachte bromtoon te horen. Hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Deze inspuiter is aangesloten op de bovenste uitlaat van de verdeler/collector (in verticale stand ingebouwd dus).

Ik heb gecheckt of het verschil maakt als ik aanzuig van enkel skimmers, enkel stofzuigeraansluiting, of enkel leegzuiggat, maar maakt niets uit. Het pomphuis is volledig gevuld en loopt niet leeg.

Wie weet wat te doen om dit te verhelpen?

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      19 juli 2021 om 20:44 #27307

Vermoedelijk zuigt je pomp toch ergens wat lucht aan, maar valt dat op dergelijke debieten niet op. Lucht gaat dan op de retour naar het hoogste punt van de verdeler en stapelt zich op in de leiding van de 3e skimmer tot het er wordt uitgeduwd.

Je kan de E.Swim tijdelijk programmeren om niet op debiet maar motor capaciteit (%) te werken. Dan kan je lager gaan dan 5m3/u en dan zou aangezogen lucht zich moeten opstapelen onder het pompdeksel. Zo kan je alvast uitsluiten of bevestigen waar de lucht vandaag komt. Het (eventuele) luchtlek dichten zal de enige goede oplossing zijn. Een automatische ontluchter bovenop de collector van de retour kan misschien ook werken.

Reageer
    • jeroen vdb
      20 juli 2021 om 05:34 #27339

Zou de evt aangezogen lucht zich niet moeten opstapelen in filtervat? Daar is niets van te zien.

ik heb de flow verhoogd (6 —> 7,5 m3/h) en nu is het minder (maar niet weg). Wat is de juiste flow voor mijn zwembad (~64 m3 inhoud), hoeveel uur per dag moet de pomp daarop draaien, en kunnen de 63mm leidingen dat hebben qua druk?

een ontluchter installeren op de collector vd retour? Wat bedoel je daarmee? Wat is de collector vd retour? Hoe ziet zo’n ontluchter eruit?

Reageer
    • Sylvester
      20 juli 2021 om 06:37 #27348

Zoek maar eens eerst het lek voordat je een ontluchter plaatst. Want die ontluchters kunnen zelf soms ook wat ellende veroorzaken. Soms zijn ze nuttig, soms …

Waarom zouden die buizen die druk niet aankunnen? Die druk is toch niet zo hoog, max 1 bar. Ik hoop dat je de juiste buizen hebt gelegd.

In een filtervat zit meestal (bij de betere) een systeem om te vermijden dat zich lucht in het bovenste gedeelte opstapelt.

Reageer
    • jeroen vdb
      20 juli 2021 om 06:57 #27357

Maar evt aangezogen lucht zou zich niet of wel moeten opstapelen in filtervat? Deksel van dat vat is hoogste punt in persleiding

Reageer
    • Sylvester
      20 juli 2021 om 08:05 #27379

<p style=”text-align: left;”>Zoals ik zei, als je een goeie filter hebt stapelt zich geen lucht op onder het deksel.</p>

Reageer
Antwoord aan:

Waarom hoor ik een bromtoon in 1 van de 3 inspuiters?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren