Wat is dat ratelende geluid in de Triton TR60 zandfilter?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Raymond van LintRaymond van Lint
    Deelnemer

hi

Ik heb een triton TR60 sidemount zandfilterpomp. De 6 weg kraan hiervan was bij de opstart dit jaar stuk dus is vervangen. Sinds die tijd heb ik veel last van lucht in de zwembadpomp, maar ook in de zandfilter bovenin alsmede uit de inspuiters. Daar komt ook vele "wolkerige" lucht uit. alsof er vuil inspuit. Bij een hogere stand van de zwembadpomp hoor je een ratelend geluid (alsof er allemaal kleine luchtbelletjes in de kraan van de pomp zitten. Als ik op circuleren zet en de zandfilter oversla dan hoor je dit niet. Het zit dus echt in de filterpomp ergens. In de leidingen hoor ik het water nu ook erg goed lopen, dat was vorig seizoen met de andere kraan niet. Ik denk dat het in de uitgang van de zandfilterzit maar kan ook net zo goed een productiefout in de vervangde kraan zijn.

de handel van de kraan heb ik inmiddels omgezet naar die van de oude kraan maar dat lost niks op. Het lijkt echt in die buis te zitten onderaan, of daar vandaan te komen

Ik denk er nu aan de zandfilter leeg te scheppen en los te koppelen om te zien of er misschien iets voor de uitgang zit, maar het lijkt mij heel sterk..

Iemand ervaring met een dergelijk probleem? iemand een oplossing?

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      28 mei 2021 om 11:53 #19456

Dat ratelende geluid in je pomp zou cavitatie kunnen zijn die ontstaat door te veel tegendruk. Met het wolkerige water (zand?) en lucht in de filter erbij, lijkt het alsof je zandfilter in omgekeerde richting filtert (van onder naar boven). Misschien is het bovenstuk van de 6-weg kraan fout gemonteerd en doe je een ‘Rinse’ richting zwembad inlaat? Een kapot filterstaafje onderaan de filter is misschien ook nog een mogelijkheid.

Reageer
    • Raymond van Lint
      28 mei 2021 om 12:04 #19463

bedankt voor het meedenken.

de omgekeerde richting is uitgesloten daar ik alle functies van de kraan heb getest, backwash werkt, waste trekt het bad leeg. De nummers staan de goede kant op. En omdat we de handel van de kraan hebben vervangen zal daar geen fout in zitten denk ik.

kapot filterstaafje zou kunnen, kan je dit nog toelichten?

Persoonlijk denk ik dat er iets in de uitlaat zit, of voor de uitlaat zit wat de druk veranderd waardoor cavitatie plaats vind. Vandaar mijn idee om het zand er uit te halen en te zien wat er aan de binnenkant zit.

aan de binnekant van de filter bovenin zie je een wit deel zitten waar het water in de pomp spuit, die zit volledig scheef er in. wellicht is dat een euvel?

nogmaals dank

Reageer
    • DDA
      28 mei 2021 om 12:28 #19470

Zo’n filterstaafje onderin de filter kan afbreken en dan komt er zand/glas in je zwembad terecht. Kan me inbeelden dat dit ook deels een verstopping veroorzaakt. Dat de diffuser helemaal scheef zit, is toch ook maar vreemd. Heeft de zandfilter misschien vorstschade opgelopen afgelopen winter?

Reageer
    • Raymond van Lint
      28 mei 2021 om 13:00 #19479

en wat te doen als dat staafje is afgebroken? kan dat kwaad?

diffuser ja.. zo heet dat ding, dank..

vorstschade lijkt mij niet mogelijk, dwz pomp was helemaal leeggehaald

kortom, mijn plan tot leegscheppen was niet zo gek.. Kan je dat glas dan weer terug doen daarna?

Reageer
    • Raymond van Lint
      29 mei 2021 om 10:33 #19512

pomp leeg gehad. Alles gechecked, niks kapot zag er prima uit. Alles terug gedaan maar het ontzettende vuile water was wel opvallend. Lange backwash gedan en meteen afgevoerd, probleem was daarna meteen opgelost. Ik denk dus dat die filterstaafjes verstopt zaten of iets dergelijks

probleem met de lucht in de filterpomp op lage standen is nog wel aanwezig. ik heb een pomp die 5 kuub draait op laagste stand. zwembad is 18

alles leidingen gechecked, ziet er allemaal prima uit..

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      29 mei 2021 om 15:23 #19572

Ik zou beginnen met de bolkranen op de aanzuigleidingen eens één voor één los te draaien.

En elke kraan eens te demonteren en alle rubbers te voorzien van siliconevet.

Reageer
    • Raymond van Lint
      30 mei 2021 om 21:04 #19740

Ja dank

ik denk dat de aanzuig op de pomp miss niet goed zit

ik heb ook veel kleine belletjes lucht uit de inspuiters. Nu zat dat vorig jaar met teflon geschroefd maar was er iemand die mij zei dat dit nirt nodig was dus zonder erop geschroefd weer. Kan je een inspuiter eraf draaien en er teflon op doen als er water in het bad zit? Of wordt het leegpompen

Reageer
    • Sylvester
      30 mei 2021 om 23:40 #19766

Ik ben niet goed mee wat je bedoelt. Die luchtbellen hebben niets te maken met de inspuiters, dat kan niet. Bij de inspuiters hoeft geen teflon. Ik zou niet weten waar je die moet plaatsen. Bedoel jij op het schroef gedeelte aan de binnenkant?

Zeg eens eerst wat type zwembad je hebt? In principe kan je de binnenkant losdraaien zonder dat er een lek naar buiten ontstaat.

Reageer
    • Raymond van Lint
      31 mei 2021 om 08:46 #19773

hi

Ik bedoelde inderdaad op de schroefdraad op de binnenkant

Ik heb een bouwkundig bad 4,5 x 3 meter. Davey silensor pro zwembadpomp met ecosalt zoutelectrolyse, triton tr60 glasfilter en auto PH. Warmtepomp op het dak.

meer info nodig?

dus de lichtbellen ontstaan dan toch ergens in het systeem? TOch gek dan dat ik aan 1 kant last heb daarmee en de andere inspuiter nauwelijks? Of zal het te maken hebben met hoe de buis loopt bij de inspuiters? dus de waterleiding retour in de grond (zie foto) alhoewel ik dus vorig jaar nooit problemen heb gehad hiermee. Ja incidenteel wat belletjes..

Reageer
    • Sylvester
      31 mei 2021 om 11:01 #19780

Als je op die buizen van de inspuiters een lek hebt, manifesteert zich dat niet in luchtbellen maar meestal wel met water verlies.
      als je een bouwkundig bad hebt kan je de kap van de inspuiters aan de binnenkant gewoon losdraaien. En daarop moet geen dichting. Dat is gewoon de kap die het bolletje voor het richten van de straal op zijn plaats houdt.

Reageer
    • Raymond van Lint
      31 mei 2021 om 11:34 #19795

we hebben geen lek. Waterstand is normaal en veranderd niet. Dat kan ik uitsluiten in ieder geval

Jij bedoeld met “aan de binnenkant” gewoon in het bad de inspuiter eraf draaien toch? Wat bedoel je met daarop moet geen dichting?

De luchtbellen kunnen niet ontstaan door de inspuiters dacht jij, dus dan hoef ik daar ook niet naar te kijken verder?

Reageer
    • Sylvester
      31 mei 2021 om 23:15 #19870

Je zegt toch zelf dat je die met teflon had geschroefd. Dat hoeft niet. Dat bedoelde ik met ‘geen dichting’. Teflon dient toch om iets ‘dicht’ te maken.

Ik kan niet goed meer volgend. Je zegt zelf ook dat er luchtbellen ter hoogte van de filter of pomp ontstaan. Waarom zoek je dan een lek aan de inspuiters?

Reageer
    • Raymond van Lint
      1 juni 2021 om 08:16 #19877

duidelijk wat betreft die teflon. 🙂

ja ik heb hier meerdere problemen en ze kunnen met elkaar te maken hebben maar miss ook niet

de zwembadpomp aangedraaid nu in de zwembadpomp al nauwelijks luchtbellen. Maar uit de inspuiters nog altijd.. dus we gaan alle koppelingen nu 1 voor 1 af en dan hopelijk opgelost

dan nog zoutelektrolyse problemen maar daar heb ik een andere vraag voor aangemaakt

dit topic kan dan dicht wmb, iedereen dank voor de hulp

Reageer
Antwoord aan:

Wat is dat ratelende geluid in de Triton TR60 zandfilter?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren