Kan de zwembadpomp aan als de kinderen zwemmen?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Thomas BertelsThomas Bertels
    Deelnemer

Hey,

Ik zit met een paar vragen over veiligheid,
    laten jullie de zwembadpomp draaien als de kids aan het zwemmen zijn? Ik heb altijd bang dat er een kortsluiting kan ontstaan met de pomp en zo het bad onder stroom zet...

de pomp is aangesloten met de aarding en is aangesloten op de verliesstroomschakelaar van 30mA

heb ook gelezen dat je nog een extra verliesstroomschakelaar kan kopen :

https://www.allekabels.nl/brennenstuhl/4905/1163710/veiligheidsadapter.html?gclid=EAIaIQobChMI8d6Xp8D96gIV0WDmCh1PRwvDEAQYBCABEgJETvD_BwE

als ik het goed heb , is de binnenkant van de pomp ook plastic, misschien is dit de reden dat een kortsluiting niet kan overslaan op het zwembad?

wat is jullie idee hier over?

Misschien panikeer ik hier te snel over, wetende dat de meeste opzetzwembaden en jacuzzi’s waarschijnlijk zelfs niet afgezekerd zijn op 30mA, maar wil toch niets aan het toeval over laten..

groetjes

• Auteur
    Antwoorden
    • Rudy De Vijlder
      8 juni 2021 om 08:48 #21287

Veiligheid heeft geen prijs, je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.

Onze jacuzzi is voorzien van een verliesstroom schakelaar van 10mA.

Wat je ook kan doen is een waterdicht hokje over je pomp maken .

Een bouwkundig zwembad is nog eens extra geaard , met een aardingspin en wordt geaard met een speciale mof op de leidingen,  zoals weergegeven op onderstaande link.

https://www.dezwembadwinkel.be/nl/pvc-mof-met-aarding.html

Reageer
    • Thomas Bertels
      8 juni 2021 om 08:57 #21294

Oke, bedankt voor de snelle reactie,

waterdicht staat de pomp normaal, deze staat enkele meters van het zwembad, in ons tuinhuis, ik ga eens kijken voor een verliesstroomschakelaar van 10mA

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      8 juni 2021 om 09:24 #21301

Ik weet niet welke pomp er bij je opzetzwembad is geleverd, meestal zijn die pompjes op 12 of 24v, dat is om veiligheidsredenen. Best eens nakijken eer je zo’n dure verliesstroomschakelaar van 10mA koopt.

Reageer
    • Thomas Bertels
      8 juni 2021 om 09:57 #21328

Sorry voor de verwarring, maar ik heb geen opbouwzwembad, maar een half ingegraven, dit is mijn pomp:

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      8 juni 2021 om 10:21 #21347

Op ons zwembad zit er een 30mA, en dat is wettelijk bepaald. Een 10mA is zeer gevoelig hoor en eerder voor een Jacuzzi, bij een jacuzzi zit je letterlijk boven de pompen en de verwarming en heb je de mogelijkheid dat er lekken ontstaan.

Een 30mA die rechtstreeks je pomp aanstuurt zal volstaan volgens mij, ik zou eerder opteren om mijn leidingen te aarden.

Reageer
      • DDA
        8 juni 2021 om 18:06 #21578

Tussendoor vraag … is het aan te raden je PVC leidingen te aarden met zo’n aanboorzadel, ook wanneer je geen elektrolyse gebruikt? Ben er niet zo in thuis, maar welk risico kan je daarmee juist vermijden?

Reageer
        • Rudy De Vijlder
          8 juni 2021 om 19:23 #21592

Men beveelt het aan om de leidingen te aarden, van zo’n aanboorzadel met aarding ben ik geen grote fan . Die aanboorzadels  bestaan uit rubbers, rubber dat constant nat blijft is niet echt een probleem, rubber dat het grootste deel van het jaar droog staat begint te barsten met het gekende gevolg. Ik verkies zo’n mof met een aardingspinnetje in.

Ik vind het al voldoende spannend wanneer ik het zwembad opstart.

Reageer
Antwoord aan:

Kan de zwembadpomp aan als de kinderen zwemmen?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren