Verbinding bodemafzuiging met skimmer

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Anoniem
    Inactief

Hi,

Wij plannen deze jaar met de bouw van ons zwembad te beginnen. Het gaat gemetselde bad van 8x4x1.5 woorden meet gevlinderde bodem, en een 1cm lag putzuna.

Op dit moment ben ik kijken om welke inbouwstukken te bestellen. Voor de skimmers, mijn favoriet zijn da AstralPool skimmers omdat ik zie ik kan de bodemput met de skimmer verbinden en van daar richting de pomp te gaan (zie foto van de handleiding onder). Sommige Hayward bodemputten kunnen in muur ingebouwd woorden.

Ik zal 2x skimmers en 2x bodemputten het muur inbouwen voor een bad 8x4x1.5,  en van daar met 63mm flexibel naar de pomp gaan.

Op dit moment kan ik niet inbeelden dat dit configuratie zal werken als ik de zwembad leeg moet maken, omdat als de water in de zwembad onder de skimmer inlaat komt, dan trekt de pomp de skimmer korf leeg en zal beginnen lucht te zuigen. Of zie ik dat verkeerd?

Iemand ervaring ermee?

skimmer

Tweede vraag is over de vullen van de zwembad.

Ik woon in het noorden van Antwerpen en daar hebben wij zandgrond (meet een zeer hoge grondwater. Ik heb een test put uitgegraven en de water is op minder dan 80cm van de oppervlakte. Tijdens de bouw en plaatsing van de liner ga ik gebruik maken van bronbemaling. Mij plan was om de backfill met de uitgegraven zand te doen. De vraag is hoe vul ik de zwembad.

Kan kan ik de zwembad vullen zonder dat de backfill gedaan is? Dat lijk mij gevaarlijk omdat ik denk dat de muren zullen onder de druk van de water instorten. Of is het raadzaam om dat langzaam te doen, dat ik ook da backfill doe terwijl de water stijgt?

Bedankt

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      22 januari 2023 om 07:05 #38767

Uw taal is wat moeilijk, maar ik begrijp het ongeveer.

Die skimmers met tweede aansluiting zijn wel verkrijgbaar maar ik zou dat zeker zo niet doen. Je spaart wel een leiding en kraan uit, maar daarvoor moet je het niet doen.

Doe het in één keer goed. Leg per skimmer een aparte buis met aparte kraan in de technische ruimte. Leg dan een aparte verbinding voor de bodemput. Eén is voldoende als je in de bodem zet. Wat men tegenwoordig vaker doet, is de bodemput in de zijwand te plaatsen. Heeft als voordeel dat je bij eventuele lekkage makkelijker eraan kan. De laatste centimeters kunnen er dan niet uit maar voor die éne keer dat je het moet leegmaken is dat geen probleem.

Waarom zou je je zwembad al vullen zonder opvullen rondom het zwembad? Je moet trouwens een drainage voorzien rondom het zwembad. Een goed gebouwd zwembad zou je kunnen vullen zonder aanvullen of andersom, maar toch kan je beter op zeker spelen… Dat laatste voorstel is prima. Ongeveer gelijk aanvullen en vullen.

Reageer
    • Sylvester
      22 januari 2023 om 07:05 #38768

Uw taal is wat moeilijk, maar ik begrijp het ongeveer.

Die skimmers met tweede aansluiting zijn wel verkrijgbaar maar ik zou dat zeker zo niet doen. Je spaart wel een leiding en kraan uit, maar daarvoor moet je het niet doen.

Doe het in één keer goed. Leg per skimmer een aparte buis met aparte kraan in de technische ruimte. Leg dan een aparte verbinding voor de bodemput. Eén is voldoende als je in de bodem zet. Wat men tegenwoordig vaker doet, is de bodemput in de zijwand te plaatsen. Heeft als voordeel dat je bij eventuele lekkage makkelijker eraan kan. De laatste centimeters kunnen er dan niet uit maar voor die éne keer dat je het moet leegmaken is dat geen probleem.

Waarom zou je je zwembad al vullen zonder opvullen rondom het zwembad? Je moet trouwens een drainage voorzien rondom het zwembad. Een goed gebouwd zwembad zou je kunnen vullen zonder aanvullen of andersom, maar toch kan je beter op zeker spelen… Dat laatste voorstel is prima. Ongeveer gelijk aanvullen en vullen.

Daarbij nog de opmerking, enkel met zand zou ik niet aanvullen. Sommigen slagen er wel in maar na verloop van tijd krijg je in de meeste gevallen toch verzakkingen. Aanvullen met stabilisé, dus zand met cement.

Reageer
    • Anoniem
      25 januari 2023 om 06:52 #38775

Dag Sylvester,
      Bedankt

Het gaat over veiligheid, niet om leiding te besparen. Er zijn in VS kinderen verdronken die kon niet bevrijden woorden van de vacuüm van de bodemzuiging.

https://en.wikipedia.org/wiki/Virginia_Graeme_Baker_Pool_and_Spa_Safety_Act#:~:text=In%20the%20United%20States%2C%20if,a%20gravity%20drainage%20system%20that

In dit geval, als de bodemuitlaat geblokkeerd is, gaat de pomp de skimmerkorf leegtrekken, en de pump gaat lucht intrekken, verliest zijn priming, dus ook de vacuüm aan de drain.

Het is wel een goed idee om afzonderlijke leiding met kraan par pair skimmer/boddemdrain te installeren.

Waarom zou je je zwembad al vullen zonder opvullen rondom het zwembad?

Gewoon om te kijken of de leidingen niet lekken.
      Ik heb ook gezien dat er zijn mensen die de leidingen met perslucht kunnen testen, dus het is misschien ook een optie. Ik heb die stop pluggen waarin je de lucht kan persen niet en ik weet niet hoe moeilijk is om die zelf te maken.

Reageer
    • Sylvester
      25 januari 2023 om 16:39 #38785

Als je verbindingen van PVC buizen volgens de regels der kunst maakt, lekt dat niet.

Wat uw bodemput betreft, het aansluiten op de skimmer wordt bijna nooit gedaan. Je kan dan ook niet ingrijpen op trekkracht/verschil tussen skimmer en bodemput. Persoonlijk vind ik het een heel slecht systeem.

Wat jij aanhaalt ivm veiligheid klopt, maar dat is alleen als je maar één skimmer en één bodemput voorziet. Als je twee bodemputten (in de zijwand) voorziet, en die aansluit op een T-stuk, dan kan je nooit vacuüm zuigen. Men zal nooit twee bodemputten tegelijk kunnen bedekken. Bedek je één bodemput, dan trekt hij door de andere.

Daarom nog eens: zet twee skimmers, elk met een aparte leiding en aparte kraan in de technische ruimte. Zet twee bodemaanzuigingen in de zijwand, en sluit die symmetrisch aan met een T-stuk op één buis van minstens 50 mm, met ook een kraan erop.

Wil je maar één bodemput in de bodem, zorg dan dat de kraan van de bodemput én skimmers altijd (gedeeltelijk) open staan. Dan kan je ook nooit vacuüm trekken.

Reageer
    • Anoniem
      4 februari 2023 om 07:53 #38841

Bedankt, ik ga 2 bodemputten met T stuk verbinden en van daar met 1 leiding en klep naar de pomp. Ook elk skimmer zal aparte leiding en klep krijgen.
      Groeten

Reageer
    • Sylvester
      4 februari 2023 om 19:35 #38842

Als je iets met een T-stuk aansluit moet je ook zorgen dat dit symmetrisch gebeurt.

Reageer
Antwoord aan:

Verbinding bodemafzuiging met skimmer

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren