Welke verwarming kies ik voor een zwemvijver?

• Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door DDADDA.
  • Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    henk gallehenk galle
    Deelnemer

Ik heb een zwemvijver met een zwemgedeelte van 10m * 3.5m *1.6m en een  moerasgedeelte van 4 m * 2.5m *1.6 m.

We hebben geen zeil of andere afdekking voorzien

Welk vermogen zou ik voor de verwarming moeten nemen, ervan uitgaande at ik het water niet warmer dan 27 gr willen laten verwarmen in de zomermaanden. In het voor en naseizoen (april, mei, september, oktober) zou ik een temperatuur van 22 graden willen aanhouden

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      22 augustus 2021 om 12:15 #30608

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Het enige dat je moet doen is een beetje overcapaciteit kiezen, want je hebt meer verliezen in een zwemvijver. Verder moet je zorgen voor een goede filterlijn en moet je het water pas opwarmen na een goede filtering.

Reageer
    • henk galle
      22 augustus 2021 om 12:37 #30613

Overcapaciteit, over welk vermogen praat je dan ?

Reageer
    • DDA
      23 augustus 2021 om 00:25 #30637

Capaciteit en type pomp zal van een aantal dingen afhangen:

– wat de onverwarmde watertemperatuur is tijdens een normaal zwemseizoen
      – opwarmingsvermogen van de zwemvijver (bv 2 graden op zonnige dag)
      – gewenste temperatuur
      – lengte van het gewenste zwemseizoen (mei-sep bv)
      – wil je continu de temperatuur vasthouden of eerder sneller kunnen verwarmen op kortere tijd
      – type zwemmers (alleen bij goed weer of dagelijks bv)
      – volume water (ca. 70 kuub?)

Bij een zwembad met isolatie en afdekking zou dat voor 70 kuub een warmtepomp van minstens 17kw/u zijn (vermogen = 1/4 volume bad). Voor een opzetzwembad of baden die sneller afkoelen is een derde de norm, maw een warmtepomp van pakweg 22kw. Dergelijke warmtepompen vragen een minimum debiet van 6 à 10 m3/u. De leidingen, pomp en filter moeten daar op voorzien zijn om dat debiet permanent of minstens tijdelijk te kunnen leveren.

Door geen afdekking te gebruiken, heb je heel veel warmteverlies. Het zal van afhangen wat de natuurlijke opwarmingscapaciteit is van de zwemvijver. Als die beperkt is, zal je toch eerder richt behoorlijke warmtepomp moeten kijken (25-30kw?)

Reageer
Antwoord aan:

Welke verwarming kies ik voor een zwemvijver?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren