Vragen over dosering / waardes

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Alex BuijkAlex Buijk
    Deelnemer

Het zwembad is nu 3 dagen "aan"
    Ik houd alles nauwkeurig in de gaten en heb wat vragen over de automatische dosering.

Ik heb de EPS one
    De waardes staan als volgt ingesteld

PH 7.20 ( 2 vragen over)
    1.) mocht hij hoger staan dan 7.20 gaat hij om de 10 minuten doseren gedurende 30 seconden. Is dit een mooie instelling?

2.) Nadeel van de 7.20 is dat als hij 7.21 is hij dus ook nog gaat doseren en hij op 7.10 komt te staan wat dus te laag is. Is het wellicht beter om de EPS op 7.30 te zetten zodat ik nooit onder de 7.20 kom?

RX 775 (3 vragen over)

1.) Is 775 een goed instelling. Lees op dit forum dat hij tussen de 680 en 800 moet zijn dus zit al aan de hoge kant. wat adviseren jullie?

2.) Mocht hij lager staan dan 775 gaat hij om de 10 minuten doseren gedurende 60 seconden. Is dit een mooie instelling?

3. Nadeel van de 775 is dat als hij 770 is hij dus ook nog gaat doseren en hij op 794 komt te staan wat dus aan de hoge kant is. Is het wellicht beter om de EPS op 7.50 te zetten zodat ik nooit boven de 775 kom?

Waardes na 3 dagen
    Ph stabiel op 7.2
    RX stabiel op 778
    Vrij chloor 1ppm
    Alka 120 ppm
    Stabil 0 ppm

Hoor graag jullie mening

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      17 mei 2023 om 18:32 #39774

Regelingen zijn eigenlijk vrij eenvoudig. Het systeem gaat proberen om rond de 7.2 te blijven. Lager kan hij niet verhogen, maar de pH gaat vanzelf omhoog als je systematisch vloeibare chloor moet bijvoegen.

Gaat hij boven de 7.2 dan start de dosering om terug rond de 7.2 te komen.

Wat redox betreft, dat is ‘redox’, geen chloor ppm. Dat is iets anders. De redox waarde is afhankelijk van diverse factoren. De ene heeft genoeg aan 600, de andere moet boven de 800. Dat moet je per zwembad apart bekijken. Voor de redox is het bijvoorbeeld belangrijk dat de pH stabiel en altijd hetzelfde blijft. Ook de temperatuur, verontreiniging, enz.. Eigenlijk speelt de ganse samenstelling en kwaliteit van het water een rol. Het is dus aan te raden om op zijn minst een redox waarde te kiezen bij een bepaald waarde vrije chloor, met een fotometer te meten, of op zijn minst met goede meetstrips.

Reageer
    • Alex Buijk
      19 mei 2023 om 08:59 #39785

Bedankt voor je antwoord,

Ik weet dat Redox iets anders is dan vrije chloor.
      Ik heb een goede tester gekocht (fotometer)

Als de waardes op orde zijn vanuit de fotometer is het dan vanzelfsprekend dat de waardes die de EPSone aangeeft goed zijn?

In mijn geval dus PH 7.2 en Redox 778.

Reageer
    • Sylvester
      19 mei 2023 om 09:47 #39788

Ja. Maar toch regelmatig meten!

Reageer
    • Lesley Van Opstal
      30 mei 2023 om 20:10 #39916

Ik heb sinds vorige zomer een zwembad van 3 x 5 meter. Ik doe dus een eerste keer een opstart na de winter. Water is ondertussen 27gr.
      Ondertussen zijn de TA (110) en PH (tussen 7 en 7,2) oké, maar het lukt me niet om de chloor op peil te krijgen. Ik heb een Orpheo X doseringsysteem en de ORP heeft als ideale waarde 630mv staan. Ik krijg deze sinds de opstart echter nooit hoger dan 475mv. Na een manuele test met een fotometer geeft hij aan dat er amper 0,1ppm vrij chloor in het water zit. We hadden nog 10L vloeibaar chloor over van verleden jaar, maar dit is de afgelopen dagen toegevoegd door het doseringsysteem, maar lijkt weinig verschil te maken.
      Het doseersysteem van de ORP stond standaard gelimiteerd op 2L per 24u en dit heb ik aangepast naar 3,5L per 24u. Hierdoor is het water van 0 naar 0,1ppm vrij chloor gegaan. Een miniem verschil dus.
      Gisterenavond stond de waarde van de ORP op 475mv wanneer de pomp uitging. Vandaag bij thuiskomst (na 3,5L toe te voegen) stond die ineens op maar op 415.
      Ik lees vaak over een Chloorschock (met HTH granular bvb), maar ik lees daar ook bij “En misschien nog wel het allerbelangrijkste; gebruik nooit andere soorten chloor voor het desinfecteren van het zwembad”.
      Ik vroeg me dus af of dit betekent dat ik dit niet kan gebruiken, want ik gebruik vloeibaar chloor?
      Sorry als het niet duidelijk is, maar ik ben echt nog een complete leek in dit alles!

thanks voor jullie hulp!

Reageer
      • Steph Jan
        30 mei 2023 om 20:22 #39917

Heb je een afdekking op je zwembad? Ik heb een rx van vast 700, maar meet ook maar zelden vrij chloor. Het water is echter wel prima van kwaliteit en schoon. Maar, als ik een dag de afdekking eraf heb vervliegt chloor (en rx) ook vaak snel.

Reageer
    • DDA
      30 mei 2023 om 20:29 #39919

Dat restje chloor zal zo goed als helemaal inactief zijn geworden na al die tijd. Haal een nieuwe bus en je probleem is zo opgelost.

Reageer
    • Lesley Van Opstal
      30 mei 2023 om 20:37 #39920

Hey Steph Jan, ja hoor. Afdekzeil Sol+guard. Water lijkt oké, maar wat groen op de liner en soms groen aan het wateroppervlak. Toen begonnen de alarmbellen af te gaan en dan een fotometer gekocht!

Hey DDA, dat had ik ook al gedacht. In de winter (zoals een leek) zelfs vergeten van de bus toe te draaien. Ik probeer het alvast eens met een nieuwe bus.

Dank jullie wel!

Reageer
    • Sylvester
      30 mei 2023 om 22:40 #39930

En breng het niveau manueel op peil. Met de hand eerst voldoende chloor bijvoegen. Daarna de dosering zijn werk laten doen.

Reageer
    • Lesley Van Opstal
      30 mei 2023 om 22:59 #39931

Bedankt Sylvester! Mag dit dan met HTH chloorschock granular in poedervorm of mag het enkel vloeibaar?
      Daar twijfel ik over, omdat er in de specificaties stond “gebruik nooit andere soorten chloor voor het desinfecteren van het zwembad”.

Reageer
    • Sylvester
      31 mei 2023 om 05:52 #39932

Waarom zou je andere chloor (HTH) kopen als je natrium hypochloriet hebt. Het is inderdaad beter om geen andere chloor te gebruiken.

Reageer
    • Alex Buijk
      1 juni 2023 om 14:13 #39939

Meten is weten:
      Na mijn openingspost adviseerde jij (Sylvester) te meten met een foto meter.
      Inmiddels is deze binnen en heb ik alles gemeten. Graag deel ik ze met je:

AK 125 wat goed is

Ph 7.20 perfect dus (de EPS geeft ook 7.20 aan dus die 2 komen perfect overeen)

Cl 0,98 ppm Lijkt mij goed toch? (de EPS one staat nog altijd stabiel op een rx van 775

Totaal Cl 0,99 ppm ( wat de gebonden chloor op 0,01 maakt wat perfect is toch?)

CYA  7 ppm
      Dit vind ik vreemd gezien ik GEEN gebruik maak van chloortabletten of granulaten.
      Enkel kraanwater in het bad en daarnaast ph zuur en chloor wat door de EPS wordt toegevoegd. Dit zo dan toch op 0 moeten staat? of stel ik nu een hele domme vraag 😉

Hoe dan ook is die 7ppm te verwaarlozen of moet ik er iets mee doen?

Reageer
    • DDA
      1 juni 2023 om 17:21 #39942

Waarden zijn perfect.

Je gebruikt vermoedelijk  een Poollab foto meter? Die CYA tabletjes lossen heel moeilijk op en geven daarom een vertekend resultaat. Ben daar onlangs achter gekomen toen ik 3ppm in leidingwater mat en zelfs 5ppm cyaanzuur in Spa blauw 😱😅

Los die CYA op in handwarm / lauw water van een graad of 40. Dan is de meetwaarde correct.

Reageer
    • Alex Buijk
      1 juni 2023 om 17:25 #39943

haha in spa blauw 😉 tja je moet ergens die tabletten in stoppen….
      Het is idd een poollab maar ben blij te lezen dat de andere waardes allemaal kloppen.

Nu zo houden

Reageer
Antwoord aan:

Vragen over dosering / waardes

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren