Waardes instellen zwembad

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Jessica LoddersJessica Lodders
    Deelnemer

11737316-F426-4864-BE57-36E30841D5EEWij hebben sinds 4 weken een automatisch zoutelektrolyse zwembad laten inbouwen in onze tuin. We zijn dus nog in de beginfase van zwembad eigenaren. Nu heb ik een vraag omtrent de waardes. Ik heb een meting gedaan (foto) en snap de onderste twee maar wat betekent de bovenste waarde? Ik verwacht dat het te hoog is. Zo ja wat is hiervoor de oplossing?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      22 november 2022 om 12:13 #38618

De bovenste is de chloor. Die is inderdaad zeer hoog

Reageer
      • Jessica Lodders
        22 november 2022 om 13:54 #38619

Dank voor u antwoord. Weet u wat ik kan doen om dit te verlagen? En wat is dan de juiste waarde?

Reageer
    • Sylvester
      22 november 2022 om 18:51 #38620

De juiste waarde is nu niet zo relevant, je gebruikt het bad toch niet.

In de zomer is dat afhankelijk van diverse factoren, zelfs 10-tallen.

Doorgaans heeft een buitenbad 1 tot 3 ppm nodig.

Je kan dat niet ‘op commando’ verlagen. Er zijn wel middeltjes, maar begin daar niet mee! Gewoon open laten liggen is voldoende. Eventueel wat water verversen.

In principe heb je nu in de winter nagenoeg geen chloor nodig. Onder de 12°C is er geen algenvorming.

Reageer
      • Jessica Lodders
        22 november 2022 om 19:07 #38621

Dank u. En de alkaliniteit? Moet ik die in de gaten houden in de winter? Deze waarde is te laag

Reageer
    • Sylvester
      22 november 2022 om 21:29 #38622

Dat is inderdaad te laag. Die kan je verhogen met alka plus of iets gelijkaardig. Mag tussen de 100 en 150 zijn. Het is geen ramp, maar toch beter dat het iets hoger is.

Te lage alkaliteit  zorgt voor eventuele corrosie en onstabiele pH. Op dit moment is een onstabiele pH niet zo erg, maar in de zomer bij warmer weer en intensief gebruik wel. Dan krijg je sneller problemen en groen water enz…

Reageer
Antwoord aan:

Waardes instellen zwembad

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren