Waardes zwembad + filtertijd pomp

• Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door PeterPeter.
  • Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Kenny MeganckKenny Meganck
    Deelnemer

Beste,

Ik heb sinds vorig jaar een Zodiac zoutelektrolysesysteem eXO-iQ LS 18 (geschikt tot 70m³) voor een zwembad van 60m³ met automatische pH- en ORP-regeling. Ik heb de indruk dat het hele systeem moeite heeft om continu chloor aan te maken. De filterpomp draait:

• 14 uur op 555 watt, 10,5m³/u
    • Tijdens de nacht 10 uur op 73 watt, 3,8m³/u.
    • Vaak moet ik hem 's nachts ook op 'dagmodus' zetten om de ORP-waarde van 750 te kunnen halen. Enkel op deze manier gaat de 'schakelaar' van de snelheidsmeter van het water aan om chloor te produceren. Indien het water trager stroomt, gaat deze niet aan.

De waarden van het zwembad zijn momenteel, getest met Poollab 1.0:

• pH: 7,15
    • Vrij chloor: 1,36 mg/l
    • Totaal chloor: 1,45 mg/l
    • Gebonden chloor: 0,09 mg/l
    • Totale alkaliteit: 29 mg/l
    • Cyaanzuur: 4 mg/l

Op dagen dat de solarlamellen enkele uren opgerold zijn en het bad dus 'open' ligt, kan het gebeuren dat de ORP waarde snel een duikt neemt naar 300 - 350. Chloor is dan nagenoeg nihil?

Ik vind op internet heel veel verschillende meningen over deze waarden. Kunnen jullie me op het juiste pad zetten? Het zou fantastisch zijn indien jullie de juiste producten erbij zouden kunnen zetten indien ik iets moet veranderen, want bij sommige producten zitten er dan weer andere chemicaliën in. Ik ben er met andere woorden niet goed thuis in.

Bijkomend: zouden jullie ook iets aan het filterschema veranderen?

Heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,
    Kenny

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      31 juli 2024 om 22:38 #42352

Het lijkt dat de elektrolyse de vraag net niet kan bijhouden. Het reinigen of vervangen van de zoutcel kan een oplossing zijn. Anderzijds denk ik dat je vrij chloor zo snel daalt omdat je geen cyaanzuur / stabilisator in je water hebt. Dat verklaar het snel dalen van de ORP (en dus vrij chloor) wanneer het zwembad enkele uren open ligt.

Best eens de handleiding van Zodiac er op nalezen, maar ik vermoed dat je de stabilisator zou moeten verhogen naar 20-30 ppm.

Reageer
    • Kenny Meganck
      1 augustus 2024 om 18:28 #42354

Heel erg bedankt voor uw reactie! Ik dacht er ook aan om het cyaanzuur te verhogen maar ik meen me te herinneren dat Sylvester van dit forum reeds vele malen heeft gezegd om geen cyaanzuur bij zoutelektrolyse te gebruiken. Ik kan dit natuurlijk ook misbegrepen/onthouden hebben.

Ik heb daarnet even de handleiding nagekeken, en deze gaat ervan uit dat het optimaal zou zijn om een ph van 7.4 te hebben (in plaats van de 7.15 die ik nu heb) en een cyaanzuurwaarde van 30ppm. Wat zijn jullie meningen hierover?

Reageer
      • Peter
        7 augustus 2024 om 18:30 #42421

Je maakt je zorgen over de parameterwaardes van je water, maar hoe is het water in jouw zwembad?

Mooi proper, mooi helder?

Als dat zo is, dan zou ik me over die waardes niet teveel zorgen maken.

In ons zwembad is dat ook het geval: proper en helder water, maar alle parameters zijn te laag.

Reageer
    • Sylvester
      1 augustus 2024 om 19:39 #42359

Het wordt aanbevolen in de handleidingen, en dat is vooral omdat er vele zwembad eigenaren het niet zo nauw nemen, dat geeft wat meer stabiliteit. Ik zeg steeds om het niet te doen, vooral omdat het rotzooi is. Zeker niet boven de 30, liefst nog minder.

Reageer
      • Kenny Meganck
        1 augustus 2024 om 20:07 #42360

OK, dat begrijp ik. Ik controleer wel geregeld mijn waardes, het enige wat me zorgen baart is dat ik steeds het rolluik moet dichtdoen op zonnige dagen na het zwemmen want anders breekt het chloor wel heel snel af. Zelfs op deze manier moet ik soms dag en nacht filteren om toch voldoende chloor te hebben.

Kunt u mij uitleggen waarom het rotzooi is? Dan leer ik meteen iets bij. Ik had reeds gelezen dat vanaf 70PPM het chloor niet meer desinfecteert maar dat zolang de concentratie onder de 20 PPM is er geen probleem zou zijn.

Bestaat er een gulden middenweg? Bv. 15 PPM cyaanzuur? Zou dit al helpen zonder schadelijke gevolgen?

Reageer
    • Sylvester
      1 augustus 2024 om 22:58 #42362

Waarom het rotzooi is? Vanaf 70 ppm wordt cyaanzuur giftig. Het is niet zomaar verboden in publieke zwembaden. Het straffe is dat men het dan wel toelaat in privé zwembaden, waar men het soms toch niet zo nauw neemt met de ‘hoeveelheden’.

Reageer
Antwoord aan:

Waardes zwembad + filtertijd pomp

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren