Water achter folie door grondwater

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dick MienisDick Mienis
    Deelnemer

Dag allemaal, wij hebben een bouwkundig bad (betonvloer met gemetselde betonblokken) met ter plekke op maat gelaste folie. Daarin zwemmen we nu al ruim anderhalf jaar vanaf vorige zomer.
    2 weken geleden heb ik het bad weer winterklaar gemaakt.
    nu keek ik vanmorgen even onder het winterzeil en tot mijn verbazing zag ik dat een gedeelte van de folie van de wand af gekomen was. En echt een groot stuk van zo’n 4 meter lang en vanaf de rand bijna tot aan de bodem. Ook nog een stukje de hoek om. Het lijkt alsof er water achter zit.
    dit heb ik nog nooit gehad.

A) kan dit met de enorme regenval van de afgelopen weken te maken hebben? Of is er een andere oorzaak?

B) is het niet erg en trekt het weer weg? Of moet ik er (direct of in het voorjaar?) iets aan laten doen

C) kan het schade geven aan de folie rondom de Inbouwdelen (inspuiter, lamp, stofzuig aansluiting) waar de folie rondom dus heeft losgelaten.

graag jullie advies want ik ben me eerlijk gezegd toch wel even rotgeschrokken

• Auteur
    Antwoorden
    • Leo Jorissen
      11 november 2023 om 16:35 #41031

Heb je met het winterklaar maken het water verwijderd uit het bad of althans het waterpeil verlaagd?

Reageer
    • Dick Mienis
      11 november 2023 om 17:31 #41032

Jazeker.
      peil is ongeveer een halve meter verlaagd.
      vorig weekend keek ik ook nog even. Toen was er nog niets aan de hand.

Reageer
    • Sylvester
      11 november 2023 om 17:46 #41033

Zou het kunnen dat ik foto’s van dit probleem ben tegengekomen op facebook? Kan je die hier eens even plaatsen?

Reageer
    • Dick Mienis
      11 november 2023 om 18:42 #41034

Nee, geen foto’s geplaatst op facebook. Je zie het niet zo goed op de foto hieronder maar als je goed kijkt zie je het folie bij de schaduwrand wat “buiken”. Er is behoorlijk wat regen gevallen want het waterpeil is in 2 weken tijd zo’n 30 cm gestegen.

Reageer
    • Sylvester
      11 november 2023 om 19:36 #41037

ah, ik had een gelijkaardig probleem gevonden op één van de facebook groepen voor zwembaden. Het is blijkbaar weer de tijd van het jaar.

Ja dat is water achter de liner. Of dat kwaad kan, kunnen we niet bevestigen. De kans is er dat de liner niet (meer) op zijn plaats komt en/of plooien ontstaan. Als het grondwater zakt kan deze terug op zijn plaats gaan zitten.

In uw geval is het misschien beter om actief te overwinteren en het zwembad vol te laten. Maar dat is al te laat.

Eigenlijk had je hier een drainage rond het zwembad moeten hebben maar dat kan niet meer denk ik.

Reageer
    • Leo Jorissen
      11 november 2023 om 19:58 #41038

Waarschijnlijk is dit veroorzaakt door een hoge grondwaterstand icm de waterpeilverlaging in het bad. Is deze schade aan alle zijdes van het bad en weet je hoe hoog het grondwaterpeil is op dit moment bij u?

Reageer
    • Dick Mienis
      11 november 2023 om 20:01 #41039

Bedankt voor de tip en toch wel de geruststelling.
      actief overwinteren doe ik al. De winter drijvers hangen er slechts in voor als het echt heel hard gaat vriezen. Het waterpeil had ik iets verlaagd als buffer voor regenwater en dat ik niet iedere week hoef te controleren hoe hoog het water staat. Eigenlijk hetzelfde als afgelopen winter, en toen had ik geen enkel probleem. Met dus het enige verschil de enorme regenval van de afgelopen weken.

Reageer
    • zwembadforum.eu
      14 november 2023 om 07:09 #41043

Af en toe treedt dit inderdaad op, maar meestal gaat dit ook weer weg. Grootste risico is dat scheidingsvlies dubbel gaat zitten en een ribbel laat zien.

Hopelijk al weggetrokken?

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dick Mienis
      3 december 2023 om 11:47 #41056

Dag Maurice, in antwoord op jouw vraag: nu ruim 2 weken later is de situatie onveranderd. Maar hier (kop van noord-Holland) is ook wel heel veel regen gevallen de afgelopen maand. En gezien de grond samenstelling loopt dat ook niet snel weg.

In antwoord op Sylvester: normaal is het grondwater peil net onder de betonvloer van het zwembad. Dus er ook nooit bij nagedacht om drainage mee te nemen. Het bad is trouwens rondom aangevuld met zand/cement.
      achteraf gezien is dat misschien nu een soort “opvangbassin” geworden in verband met de kleigrond rondom.

Reageer
    • Dick Mienis
      16 december 2023 om 10:11 #41074

Het grondwaterpeil is blijkbaar gedaald.
      de zwembad folie zit weer als vanouds op zijn plek alsof er niets gebeurd is 😃

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 16:44 #41105

Ik ben blijkbaar niet de enige met dat probleem ! Ben nu het putje naast het zwembad aan t leeg trekken, en ook de raad gekregen om laten vol te lopen, maar met de vries in t vooruitzicht deze nacht , durf ik het niet . Om vol te lopen heeft het toch meer dan een dag nodig

Reageer
    • Dick Mienis
      7 januari 2024 om 16:50 #41106

Sterkte. Bij mij is dat geen probleem aangezien ik actief overwinter.
      dus het waterpeil staat nu lekker hoog door alle regen (nog steeds wel iets lager dan het zomerpeil), en ik laat het lekker zo.

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 17:09 #41107

Ga ik in de toekomst ook doen

Reageer
      • Dick Mienis
        7 januari 2024 om 19:19 #41109

Ga je het actief overwinteren handmatig doen of geautomatiseerd?

Reageer
    • Sylvester
      7 januari 2024 om 18:54 #41108

Die laatste 3 kan ik niet volgen. Ligt dat aan mij? Waarom moet je het ‘putje’ naast het zwembad vol laten lopen?

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 19:25 #41110

Putje “ leeg “ laten lopen , grondwater wegdoen …dus nie vullen !

Reageer
    • Sylvester
      7 januari 2024 om 19:28 #41111

Je zegt toch zelf dat men je de raad heeft gegeven om het putje vol te laten lopen. Ik vermoed dat men bedoelt dat je moet stoppen met grondwater wegtrekken en het putje laten vullen door grondwater.

Dan blijft mijn vraag: waarom zou je het putje vol laten lopen? Waarom zou je het grondwater laten stijgen? Wat is de reden dat men dat zegt?

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 19:35 #41114

Nee ! Putje met grondwater ledigen ! En zwembad vol laten lopen !

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 19:37 #41115

Dick mienes, ik denk automatisch , ik hoor wel wat de zwembadbouwer zegt

Reageer
    • Sylvester
      7 januari 2024 om 19:43 #41116

Het is heel simpel. Als je grondwater hebt dat hoger of veel hoger dan de bodemplaat staat, moet je ervoor zorgen dat dat grondwater zoveel mogelijk weg blijft (blijven pompen zoveel als nodig) en zeker het zwembad gevuld laten.

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 19:53 #41118

Ik heb mijn zwembad 20 jaar, en heb dat nog nooit voor gehad ! Ieder jaar tegen de winter laat ik het water onder de skimmers tegen de vries, ik doe het zo al 20 jaar,( raad van mijn zwembadbouwer)  is de eerste keer dat dit voorvalt !

Reageer
    • Sylvester
      7 januari 2024 om 19:56 #41119

Annie, je zegt ook niet zoveel. Hoe hoog staat het water in dat ‘putje’? Staat het water tot boven, hoger dan de skimmers? Het kan zijn dat je uitzonderlijk veel neerslag hebt gehad in dat gebied waardoor het grondwater abnormaal hoog staat. Als je ervoor kan zorgen dat het grondwater een stuk onder de skimmers blijft, kan je eventueel het zwembadwater laten zakken tot net onder de skimmers, en dan zorgen dat het ook daaronder blijft.

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 20:07 #41120

Dat putje naast het zwembad , daar kan je niet zien of het onder de skimmers staat, dat putje is apart van het zwembad, het water in putje is nu al voor een groot deel gezakt, doordat ik het uitgepompt heb. Het water in het putje kwam niet aan de oppervlakte. En ja er is bij ons uitzonderlijk heel veel regen gevallen. Mijn water in het zwembad staat onder de skimmers, dat is om de buizen niet te vervriezen. Ik heb de zwembadbouwer om raad gevraagd, en die zal binnenkort komen kijken, zodat ik eventueel het ganse jaar het laat lopen, filteren, zo kan het niet bevriezen. Dat putje naast zwembad geeft min of meer het peil van het grondwater weer.

Reageer
    • Dick Mienis
      7 januari 2024 om 20:40 #41121

Ik heb nu 2 jaar ervaring met sugar valley pool controller wat me uitstekend bevalt. Onder de 8 graden wordt 2x per etmaal  (1 x 02.00 en 1x 14.00) 10 minuten gepompt en zwembadwatertemperatuur gemeten. Onder de 4 graden gebeurt dit 4 x per etmaal. Zodra er een zwembadwatertemperatuur onder de 2 graden is dan wordt er continue rondgepompt zodat het water niet bevriest.

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 20:51 #41122

Klinkt goed

Reageer
    • Dick Mienis
      7 januari 2024 om 22:28 #41123

Daar bovenop scheelt het behoorlijk wat tijd en geld met winter- en zomerklaar maken van het bad. Voor die een a twee weken per jaar dat het zwembad water onder 2 graden komt vallen de elektra kosten ook wel mee.

gedurende de rest van het jaar is de pool controller ideaal voor het automatisch goed houden van de juiste redox en ph waarde van het water

Reageer
    • annie broeckaert
      7 januari 2024 om 22:44 #41124

Daar kan ik inkomen. Bedankt voor de inlichtingen !

Reageer
Antwoord aan:

Water achter folie door grondwater

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren