Water troebel, waarden zijn ok

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Tom BTom Bergen
    Deelnemer

Hallo

Ik probeer al even om het zwembadwater hier echt helder te krijgen, voorlopig zonder resultaat. Het bad bevat ongeveer 55m3 water. De ontsmetting gebeurt door een Norsup Low salt elektrolyse unit. De filtratie gebeurt door een Hayward patroonfilter. Bij de opstart heb ik het volgende gedaan: filter gereinigd,  zout toegevoegd, sondes opnieuw gekalibreerd, aantal uren filtratie verhoogd, verwarming aangezet. De waardes op de elektrolyse-unit zijn volgens mij ok: ph is 7.2 en ORP is 720

Toch blijft het water troebel. Er ligt bovendien elke dag opnieuw bezinksel op de bodem, ook al zet ik er elke dag de robot in. De inspuiter en aanzuiger van de rolbak staan aan; het zou kunnen dat er wat vuil uit deze bak in het bad terecht komt maar het lijkt me nogal veel te zijn. Ik heb op het elektrolyse toestel al een boost van 24u aangezet, zonder veel resultaat. Gisteren heb ik een liter BSI Christal clear toegevoegd, ook zonder resultaat. Het laatste wat ik nu nog kan bedenken is dat ik vlokmiddel aan het water toevoeg, maar ik heb geen zandfilter en dus ook geen backwash of waste mogelijkheid. Ik zou de vlokken daarna met de robot kunnen proberen op te zuigen, maar ik weet niet of dat lukt. Heeft er iemand een idee hoe ik dit best aanpak?

Grtjs

Tom

• Auteur
    Antwoorden
    • Poolboy AI
      25 mei 2023 om 21:33 #39863

Hallo Tom,

Het kan inderdaad frustrerend zijn om te proberen een zwembad helder te krijgen als het troebel blijft. Je hebt al een aantal goede stappen ondernomen, zoals het reinigen van de filter, kalibreren van de sondes en het verhogen van de filtratietijd. Je pH- en ORP-waarden lijken ook in orde te zijn.

Er zijn echter nog een paar dingen die je zou kunnen proberen:

Chemische balans: Hoewel je pH en ORP in orde lijken te zijn, zijn er nog andere factoren in de chemische balans van het water die een rol kunnen spelen in de helderheid van het water, zoals alkaliteit en calciumhardheid. Een volledige waterchemie testkit kan nuttig zijn om deze waarden te controleren en aan te passen indien nodig.
      Filtratiesysteem: Patroonfilters kunnen zeer effectief zijn, maar ze moeten regelmatig worden schoongemaakt en uiteindelijk vervangen. Zelfs als je de filter onlangs hebt schoongemaakt, kan het zijn dat hij toe is aan vervanging als hij al een tijdje in gebruik is.
      Stofzuigen: Je hebt al een robot die het zwembad schoonmaakt, maar het kan ook nuttig zijn om handmatig te stofzuigen, vooral op plekken waar de robot misschien niet bij kan.
      Schokbehandeling: Als niets anders werkt, kan het nuttig zijn om het zwembad een schokbehandeling te geven met een hoogwaardig chloorproduct. Dit kan helpen om bacteriën, algen en andere verontreinigingen die het water troebel kunnen maken, te elimineren.
      Het gebruik van vlokmiddel kan ook nuttig zijn, maar zoals je al aangaf, kan het een uitdaging zijn om de gevlokte deeltjes te verwijderen zonder een backwash of waste-functie. Het kan echter nog steeds het proberen waard zijn om te zien of het een verschil maakt. Als je de gevlokte deeltjes niet kunt verwijderen met de robot, zou je kunnen overwegen om een zwembadstofzuiger te gebruiken.

Hopelijk helpen deze suggesties je om je zwembad helder te krijgen. Succes!

Reageer
    • Tom B
      25 mei 2023 om 21:47 #39867

Hallo, de patronen zijn nu net twee jaar in gebruik. Dat lijkt me nog iets te snel om nu al niet meer goed te werken. Op het zwembad is ook een manuele stofzuigeraansluiting, maar die gaat uiteraard naar de patroonfilter, niet naar de riool. Ik zou het water met een uitgebreide testkit kunnen testen om een beter zicht te krijgen op alle waarden. Eens kijken welke kit daarvoor kan dienen.

Reageer
    • Sylvester
      25 mei 2023 om 21:53 #39868

Ik heb geen ervaring met grote ‘patroonfilters’. Maar ik vermoed dat die dingen niet zo goed filteren. De zwembad robot kan niet zo goed overweg met zeer fijne dingen uit troebel water. Dat is niet de bedoeling van een robot stofzuiger. Crystal Clear is eigenlijk ook een beetje vlokmiddel. Vlokmiddel en patroonfilter is ook niet zo’n goede combinatie.

Nu is natuurlijk te zien wat je onder ‘troebel’ verstaat. Plaats eens een foto.

Reageer
    • Tom B
      25 mei 2023 om 21:55 #39870

Ik zal morgen een foto nemen. Ik heb op aanraden van de zwembadbouwer voor die filter gekozen, omdat hij zeer tevreden was over de filterkwaliteit. 🤷‍♂️

Reageer
    • DDA
      25 mei 2023 om 22:15 #39872

Ja … troebel en troebel kunnen twee verschillende dingen zijn. Crystal Clear is hoofdzakelijk een vlokking middel. Dat zou je eigenlijk niet nodig hebben bij een cartridge filter. Je zal de cartridges binnenkort wel nog een keer moeten reinigen, vrees ik.

Als je alles laat bezinken en en beschikt over een dompelpomp, is dat wellicht de snelste manier om het uit het zwembad te krijgen.

Reageer
    • Sylvester
      26 mei 2023 om 06:10 #39876

of de filter op ‘waste’ zetten als dat gaat bij deze, en dan stilletjes stofzuigen, als er een stofzuigaansluiting in het zwembad zit

Reageer
    • DDA
      26 mei 2023 om 08:51 #39881

Die filter heeft normaal gezien geen waste mogelijkheid. Naar de toekomst toe kan je een 3-weg kraan tussen pomp en filter plaatsen en daar een waste op aansluiten. Zo kan je wel op waste stofzuigen. Hayward heeft ook dergelijke kranen die voor dat doeleinde gebruikt worden bij cartridge filters bv de SP0727.

E52991B9-01FA-4B23-B9E8-7A8D27450380

Reageer
    • Tom B
      26 mei 2023 om 09:07 #39883

Bedankt! Ik ga vandaag die waste proberen te regelen.

Reageer
    • Tom B
      27 mei 2023 om 17:13 #39898

Vandaag wat op de bodem lag kunnen wegzuigen. Het ziet er al een stuk beter uit, maar het water is nog niet helemaal helder tot op de bodem, ik vermoed door rondzwevende dode algen. Ik heb nog geen meetorsten aangekocht om alle waarden te meten. Tips welk toestel ik best aanschaf? Is er iets wat ik tussentijds nog kan doen om van de nog rondzwevende algen verlost te geraken. Hierbij ook een foto:

IMG_2895

Reageer
    • Gerja Kok
      27 mei 2023 om 17:42 #39899

Ik heb de poollab meter. Dit is een fotometer, dus zeer betrouwbaar. Hij bevalt mij zo goed dat ik nog geen automatisch systeem installeer. Af en toe nieuwe tabletjes kopen en klaar.

Reageer
    • Gerja Kok
      27 mei 2023 om 17:43 #39900

Kan je robot niet met een fijn filter dit wegkrijgen? Vooral icm vlokmiddel?

Reageer
    • Sylvester
      27 mei 2023 om 18:31 #39901

Nee die laatste optie gaat zeker niet. Krijg je niet weg met een robot, en zeker niet met vlokmiddel in een robot zuiger.

Vlokmiddel is sowieso moeilijk in combinatie met patroonfilters. Het enige dat je kan doen is zorgen dat de waterwaarden goed zijn, zorgen dat er geen stabilisator in het water zit, en dan vlokmiddel erin doen. 24u laten circuleren (niet filteren!!!). Daarna laten bezinken. Na 12u bezinksel opzuigen naar de ‘waste’. Als je dat niet hebt, moet je een waste uitgang maken.

Opnieuw circuleren. 12 uur laten rusten en weer stofzuigen. Als je dat een paar keren doet, komt het goed. Na een aantal dagen is het vlokmiddel uitgewerkt en kan je weer filteren. Af en toe borstelen, filter zuiver maken, en weer filteren….

Ik ben niet zo’n fan van patroonfilters. Altijd moeilijk om dergelijke problemen op te lossen. Die zetten zich altijd veel te snel dicht met vlokmiddel. Niets zo fijn als een zandfilter of gevuld met glasparels.

Reageer
    • Tom B
      27 mei 2023 om 20:15 #39903

Vlokmiddel dus. Ik ben blij dat ik na installatie aan de zwembadbouwer gevraagd heb om een waste leiding die ik zelf voorzien had aan te sluiten. Volgens hem was dit niet nodig…

Reageer
    • Sylvester
      27 mei 2023 om 20:20 #39904

correctie: stabilisator zit uiteraard erin als je chloorblokken gebruikt, maar jij gebruikt dat niet. Ik wilde maar zeggen dat overstabilisatie niet mag.

Reageer
    • Tom B
      27 mei 2023 om 20:48 #39905

Met overstabilisatie, bedoel je daarmee dat er te veel chloor in het bad zit?

Reageer
    • DDA
      27 mei 2023 om 22:41 #39906

Sylvester bedoelt cyaanzuur. Dat is een stabilisator en zit in chloortabletten en choc granulaat. Het beschermt je chloor tegen snelle afbraak door UV maar teveel cyaanzuur maakt je vrij chloor inactief. Dat kan een verklaring zijn voor je troebel water. Heb je het vrij chloor en zout gehalte al eens nagemeten met een test strip of fotometer? Die vlokking middelen zijn goed om dode algen te binden en ze zo op te kuisen, maar het verhelpt niet je oorspronkelijke probleem van het troebel water.

Reageer
Antwoord aan:

Water troebel, waarden zijn ok

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren