Water zakt aanzienlijk, geen lek zichtbaar

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    steven haubensteven hauben
    Deelnemer

Vandaag zag ik dat het water van ons zwembad zeker 5cm gezakt was op 1 dag tijd, het bad is 7 op 3m.
    Aan de meeste leidingen heb ik kijkputten en ik zie niet direct een lek die zo'n hoeveelheid water kan doorlaten op korte tijd.

Aan de installatie is ook geen druppel water te zien , ik dacht dat onze poolhouse onder water ging staan maar niks te zien.

Het ambetante is nu wel dat het aan het vriezen is en ik heb alles afgezet. Ik heb een streep gezet waar het water stond en na 12u staat die streep nog altijd op dezelfde plaats dus geen verlies van water als de pomp uitstaat.

Kan het zijn dat de 6wegkraan kapot is ? of toch een retourleiding gebarsten in de grond?

Groeten

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      5 januari 2026 om 07:33 #44585

Het zou de uitgang naar de waste kunnen zijn. Die kan lekken. Staat er een kraan tussen of niet?

Reageer
    • steven hauben
      5 januari 2026 om 08:46 #44586

na de 6wegkraan, staat er geen kraan meer, rechtstreeks naar de waterput om terug te recupereren als toiletwater. Dus ik kan niet echt zien of dat naar daar stroomt. Kan ik om dat te testen die 6wegkraan op recirculeren zetten? Kan dat nu kwaad dat die installatie stilstaat want in de glasfilter zit water kan mss bevriezen met dit weer. Dit weekend zou het 6 graden worden dan kan ik het bad ff bijvullen en de test doen. Een lek in de leidingen zou me verbazen want er kan nooit 1000 liter op een halve dag weglopen ondergronds! Bedankt voor je antwoordt

Reageer
    • Sylvester
      5 januari 2026 om 17:40 #44589

Dat heb je snel getest of er water uit de waste komt. Draai de koppeling aan de waste uitgang los en laat de pomp draaien. Dan weet je het direct.

Reageer
    • steven hauben
      5 januari 2026 om 18:46 #44590

ik heb de pomp laten draaien, komt geen water uit de waste, er zit precies wel lucht in de retour leidingen het water zakt bij volle frequentie, pomp staat nu op 10% op de vries door te komen. Maar ik zie geen lekken… en 1000 liter water kan toch niet weg in de grond op een halve dag tijd

Reageer
    • steven hauben
      5 januari 2026 om 18:47 #44591

Maar ja het water moet ergens heen… ik zal maar een lektest laten uitvoeren

Reageer
    • Sylvester
      5 januari 2026 om 18:53 #44592

Er komt NU geen water uit de waste. Maar zakt het water verder als de pomp draait? Want een lek in de 6-weg kraan kan ‘wisselvallig’ zijn.

Dus mijn vraag is: zakt het water toch verder terwijl er zichtbaar geen water uit de waste komt?

Reageer
Antwoord aan:

Water zakt aanzienlijk, geen lek zichtbaar

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren