Waterdicht beton strak afwerken

Tags: ,

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    DivinggirlDivinggirl
    Deelnemer

Hoi,

voor het maken van een zwemvijver/natuurzwembad (plantenfilter komt buiten het zwembad) heeft onze aannemer een waterdichte betonnen bak geplaatst, zo’n bak die ook voor onder een woonboot gebruikt wordt. Helaas zijn de wanden niet overal even glad. We moeten dus gaten vullen en schuren. Maar we twijfelen ook over de kleur en het effect op het water. Wat we kunnen vinden op internet geeft beton een lichtblauw effect, terwijl we liever een donkerblauw/staalblauw effect willen. Dat betekent dus dat we de wanden zouden moeten kleuren. We hebben wat mogelijkheden bedacht, maar we hebben geen flauw idee of dat wel kan. Hopelijk kunnen jullie helpen!

- gaten vullen (welk materiaal?) en schuren, daarna verven (welke verf?)

- zwembadfolie op de wanden plakken met lijm. Het bad is al waterdicht, dus het folie is puur voor het gladmaken en een kleur geven.

- epdm op de wanden plakken, maar welke kleur geeft dit aan het water?
    - gaten vullen en schuren en alleen op de bodem folie of epdm leggen voor de kleur.

Wat is handig/slim/betaalbaar? Misschien goed om te weten dat er geen chloor of zout in het water komt.

Alvast bedankt!

Groetjes, Carola

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      24 april 2023 om 15:01 #39329

Het is de vraag hoe duurzaam je de bak dicht wil maken. Schuren en verven gaat om de paar jaar terugkomen en het gaat snel verweren.

Als je de handleiding leest voor zwembadverf dan klinkt het prachtig allemaal. Maar de optimale condities zijn lastig te realiseren. Het klinkt mooier dan het in de praktijk is in ieder geval…

Er zijn lijmen voor de folie, maar dan dien je wel een scheidingsvlies eronder te plaatsen. En even goed informeren welke lijm de folie niet aantast. Voordeel is dan wel dat je elke kleur folie kan kiezen. Maar ook dan zal je de ondergrond moeten egaliseren.

Alle andere opties zouden voor mij afvallen ivm kleur of toepasbaarheid. Tegelen is een optie, maar ik weet niet met welk budget je wil werken.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      24 april 2023 om 16:35 #39333

Beton geeft geen lichtblauw effect. Dat is eerder grauw en wat donkerder, iets meer uitzicht van een vijver maar dan niet volledig zwart. Beton dat nat is, wordt donkerder hè.

Persoonlijk vind ik het lelijk maar er zijn gegadigden die specifiek kiezen voor ‘kale’ beton, vanwege de kleur van het water.

Reageer
    • Sylvester
      24 april 2023 om 16:40 #39335

Ik denk zoiets:

zwembad beton

Reageer
      • zwembadforum.eu
        26 april 2023 om 12:08 #39380

Beton en water gaan wat mij betreft echt niet samen. Het gaat snel (snel!) minder mooi worden en dan kijk je er niet fijn meer tegenaan.

Maar verven kan natuurlijk altijd nog.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Divinggirl
      Divinggirl
      26 april 2023 om 09:30 #39375

Hoi,

oh, die kleur valt nog mee! Na het verhaal over het verven wat regelmatig moet, hebben we ervoor gekozen om alleen de gaten te vullen en het beton verder zo te laten. Waarmee kunnen we de gaten in het waterdichte beton het beste vullen?

alvast bedankt!

Reageer
Antwoord aan:

Waterdicht beton strak afwerken

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren