Waterkwaliteit komt maar niet op orde

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dany LOGIEDany LOGIE
    Deelnemer

Ik heb mijn buiten zwembad 11 jaar terug eigenhandig gebouwd. Ik beschik over een vorstvrije complete technische ruimte met automatische doseerapparaten en indien nodig ook een 75 W UV lamp enzovoort.

In juni 2023 heb ik van alles een doorgedreven technische controle gedaan.

Ik installeerde bovendien een nieuwe filterpomp (Inverter) en nieuw filtervat met glasparels.

Ik ververste mijn 50 m³ met 35 m³ nieuw leidingwater.

Al 3 maanden lang krijg ik het water niet glashelder wat voordien nooit een probleem was.

Mijn waterwaarden meet ik met de Poollab 2.0. Deze staan super!

Ik sta voortdurend in overleg met de lokale winkel van zwembad.eu.

We slagen er niet in om terug glashelder water te krijgen ondanks vlokmiddel, Christal clear enzovoort!

Altijd correcte doseringen van die producten gebruikt !

En nu komt het... indien ik het zwembad 12 uren laat rusten verkrijg ik super helder water. Wanneer ik de filterinstallaties of enkel de circulatie laat werken wordt het water binnen de 10' terug ondoorzichtig.

Het is niet echt melkachtig maar gaat toch in die richting..

In juni ververst ik dus grotendeels het water! Het leidingwater passeert dan voor de eerste keer de pas geïnstalleerde anti kalk installatie voor mijn woning.

Hierbij kan de kalk zich niet meer vast zetten maar blijft dit wel in het water circuleren.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Ik werkte ook al met anti kalk middel in de chloor!

Mss door regelmatig en.met veel geduld vers water toe te voegen dat ik terug helder water verkrijg ? Natuurlijk zonder te passeren door de anti kalk machine !

Iemand ervaring met deze toestand?

Mvg

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      8 oktober 2023 om 21:11 #40824

Betreft deze anti kalk installatie een waterontharder met zout of enkel een magneet voor de ompoling?

Waterontharders moeten het best met bypass worden voorzien voor het zwembadwater!

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dany LOGIE
      8 oktober 2023 om 21:40 #40830

Beste,

Dank u voor uw reactie!

Ik vermoedde eigenlijk dat deze kalkontharder wel eens de reden kan zijn.

Het leidingwater wordt sowieso doorheen het apparaat

Pugh Micromet 150 – antikalk – waterontharder – INCLUSIEF 2 PATRONEN

(Geen zout)

gestuurd.

De patronen (2) scheiden een stof af die o.a. kalkaanslag voorkomt.  Het water blijft hiëgenisch en drinkbaar.

Ik heb inmiddels een simpele proefopstelling gemaak. En inderdaad, als ik het water even laat rusten wordt het super helder maar bij beweging wordt het licht ondoorzichtbaar.

Ik hoopte om , na stilstand van het water, het sedement mits een vlokmiddel te kunnen stofzuigen maar er is GEEN sedement.

Het product blijft onzichtbaar in het water, raar!

Mss kan een analyse bij een labo mij verder helpen om die stof te neutraliseren ?

Na verloop van tijd en mits regelmatig vers water toe te voegen zou dit ook moeten verbeteren denk ik ?

In ieder geval zal ik zorgen voor een bypass op mijn waterleiding.

Erg bedankt !

Mvg

Reageer
    • Dany LOGIE
      13 oktober 2023 om 13:58 #40866

Aan elke zwembadbezitter..

Ik heb er 6 maanden over gedaan om dit probleem zelf op te lossen!

Enkel door eliminatie doorheen mijn processen kwam ik tot de oplossing!

Deze negatieve ervaringen kon ik terug naar een positieve ervaring ombuigen, oef!

Het probleem nog eens kort samengevat..

11 jaar lang heb ik in het buiten zwembad super helder water.

De voorbije 6 maanden had ik enkel helder water indien ik het water minstens 24 uur liet rusten. Bij het terug actief maken werd het water binnen de 10 ‘ ondoorzichtbaar!

Niet groen, niet melkachtig maar toch een lichte waas?

Clearnet, vlokmiddel , stofzuigen, 75 W UV-lamp, en wekenlang continu filteren enzovoort bracht GEEN oplossing.

Wat was er 6 maanden geleden dan veranderd?

1. Ik installeerde toen,op mijn leidingnet, een Pugh antikalk systeem (www.pugh.be type 150 B). Dit werkt met patronen die door het afscheiden van de stof polymetafosfaat verhindert dat calciumcarbonaat zich vast zet.
      2. (Dit toestel werkt anders uitstekend voor huishoudelijke gebruik)!! Maar dit betekent ook dat er een onzichtbaar zwevende calciumverbinding ontstaat !!!
      3. Bij het groot onderhoud van mijn zwembad heb ik 35 m³ vers leidingwater toegevoegd via deze leidingen…
      4. Dit zorgde voor de aanwezigheid van die waas in het zwembadwater. Dit laat zich chemisch NIET BINDEN met andere stoffen zoals een vlokmiddel!
      5. Het was echt nodig om het zwembadwater minstens 7 dagen te laten rusten!
      6. Dan pas is er toch een dun sediment zichtbaar op de bodem.

Oplossing:

Het sediment in verschillende fasen   ( m²) en gespreid over een week heel voorzichtig en beetje per beetje te stofzuigen EN RECHTSTREEKS AFVOEREN VIA DE BACKWASH NAAR DE RIOOL!!!!

Niet bij het stofzuigen via de filter terug naar het zwembad !!

Mijn zwembadwater is terug super helder. Uiteraard werd er terug aangevuld met vers water via een bypass op mijn waterleiding !

Ik hoop hiermee een ervaring te hebben kunnen delen.

Ps: Volledigheidshalve liet ik het water analyseren in een erkend labo en dat bestanddeel werd aangetroffen !

Reageer
      • Dolf Swart
        15 oktober 2023 om 19:48 #40879

Rechtstreeks afvoeren in het riool helpt natuurlijk. Volgens mij heeft u echter last van een te hard draaiende pomp. Het bezinken gaat redelijk bij u. Echter zodra het sediment in de pomp komt, wordt het kapot geslagen in kleinere deeltjes. Deze kleinere deeltjes zijn te klein voor het zandfilter met als gevolg dat alles prima gemengd terug komt in het bassin.

Om dit te voorkomen, kunt u de pomp heel langzaam (dat de flowswitch net niet in komt) laten draaien. De deeltjes blijven dan groter en daarmee achter in het zandfilter. Om de paar dagen een backwash met volle pomp snelheid en de vervuiling wordt in het riool gepompt.

Ik doe het zelfde en gooi er om de paar dagen een vlokken tablet in. Ook pomp ik soms een tijdje van de bodem (het bodemwater) en soms een tijdje via de skimmer (het oppervlakte water).

Na een week is alles ‘kristal helder’

Reageer
    • zwembadforum.eu
      15 oktober 2023 om 13:52 #40877

Mooi dat het probleem nu is opgelost. Zoals al eerder vermeld in een reactie hierboven is een ontharder geen goede match met een zwembad.

Veel werk voor je, maar fijn dat de oplossing is gevonden.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dany LOGIE
      15 oktober 2023 om 20:03 #40880

Beste Dolf Swart,

Bedankt voor uw inbreng! Evenwel werk ik met een splinternieuwe inverter filterpomp waarmee ik de doorstroom/flow ( en dus ook 80 % minder energieverbruik) manueel automatisch kan instellen.

Ik probeerde tussen 40 %  enbde 100 % vermogen. Daarbij gebruik ik een nieuw filtervat gevuld met glasparels wat dus super fijn kan filteren.

In de skimmer en in het pomphuis was zelf een filternet met loog aangebracht wat uiterst microfiltering toelaat.

Dit alles hielp mij niet!

Het labo liet mij weten dat geen enkel vlokmiddel een binding zou toelaten.

Dit ter informatie.

Hartelijk dank!

Mvg

Reageer
Antwoord aan:

Waterkwaliteit komt maar niet op orde

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren