Hoe lees ik de cijfers van mijn Watersense toestel juist?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Kris CaluwaertsKris Caluwaerts
    Deelnemer

Beste,

Net een woning gekocht met zwembad met automatische doseringsmodule van Watersens.  Foto van display in bijlage, zoals je kan zien toont deze 337 -> 650 voor Redox.  Hoe moet ik dit interpreteren?  Ik vermoed dat dit wil zeggen dat de Chloor waarde momenteel veel te laag ligt of wil dit zeggen dat het systeem is ingesteld dat de Chloor waarde binnen een range van 337 tot 650 moet blijven.  (zou wel een grote range zijn)

Ik heb de handleiding van een nieuwer model online gevonden en daarin spreekt men van streefwaarden en niet van ranges dus ik vermoed dat de chloor waarde veel te laag ligt (water ziet ook groen).  Enkel raar dan dat het systeem niet massaal Chloor toevoegt om tot het streefcijfer te geraken.  Iemand daar een verklaring voor?

Bedankt!

Watersens

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      17 augustus 2024 om 10:45 #42472

Ik vermoed dat de redox 337 is, niets dus. Streefwaarde is 650. PH is nu 6,89 en moet 7.3 zijn. Waarom hij niet toevoegt weet ik niet. Kijk eens in de instellingen.

Reageer
    • Dolf Swart
      18 augustus 2024 om 21:54 #42473

Als het water groen ziet kan de redox wel kloppen. Hoeveel m3 water is uw zwembad?

Met zo een klein chloor pompje kan je niet zo veel doen in een groot groen zwembad. U kunt er dan beter eerst een 25 l jerrycan chloor in doen.

Reageer
    • Kris Caluwaerts
      19 augustus 2024 om 07:01 #42474

m3 weet ik spijtig genoeg niet.  Het is 9 meter op 4 meter ongeveer maar ken de diepte niet.
      Ga vandaag in elk geval een chloor schok doen.  Hoe snel zie je het resultaat daarvan?  Is dat kwestie van uren of dagen.   Het is maar voor de dosering, want ik vermoed dat teveel ook weer niet goed is…

Reageer
    • Sylvester
      19 augustus 2024 om 07:04 #42475

Je kan de diepte toch makkelijk meten met een meter!? Eventueel een oude vouwmeter. Of een lange houten lat.

Reageer
    • Kris Caluwaerts
      19 augustus 2024 om 07:11 #42476

Klopt wel, maar we wonen er momenteel nog niet, en heb er vorige keer eigenlijk niet aan gedacht om dat te doen.  (dacht toen nog dat de pomp het wel automatisch zou oplossen)  Zijn er nu enkele dagen niet meer geweest.  Heb ondertussen chloor gekocht en vandaag of morgen gaan we terug naar daar.

Reageer
    • Dolf Swart
      19 augustus 2024 om 11:16 #42477

Zwembad van 9×4=36 en 1,5 diep zal ergens tussen 50 en 60m3 zijn.

Chloor maakt alles dood in het zwembad. Je moet er eerst zoveel mogelijk leven (algen, beestjes) uit stofzuigen. Je kunt naar de waste stofzuigen als het filter snel vol raakt. Daarna 25 l chloor erin. Daar zie je de volgende dag effect van.

Zowel stofzuigen als 25l chloor inwerpen moet je een paar dagen herhalen.

Als de ORP tussen de 600 en 700 stabiel blijft en je ziet geen beestjes (torretjes, andere kleine levende dingen) meer in het zwembad. Dan kun je verder op je pompje en het water helder maken.

Ik heb ervaring met groene zwembaden en bij mij duurt het 4 dagen. Jij hebt geen ervaring zo te horen en dan  gaat het wel een 2 weken duren voordat je het helder hebt. Je moet er ook regelmatig mee aan de gang en dat is een probleem als je er niet woont.

Misschien is het handiger om eerst het water eruit te pompen en het zwembad schoon te maken. Je kunt het dan ook inspecteren. Als het zwembad leeg is, is de waterdruk weggevallen. Omdat je niet weet of je zwembad daar tegen kan, moet je het weer zo snel mogelijk vullen.

Reageer
Antwoord aan:

Hoe lees ik de cijfers van mijn Watersense toestel juist?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren