W’eau warmtepomp valt stil door hoge druk

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Ruben SchollaertRuben Schollaert
    Deelnemer

Ik heb net een nieuwe warmtepomp geïnstalleerd, 7.6kw.

Volgens specificaties werkt de warmtepomp het best met een debiet van 2.5 m^3 en mijn filterpomp geeft 6 m^3. Daarom heb ik een bypass geïnstalleerd. Maar de gasdruk op de warmtepomp wordt na 15minuten te hoog waardoor de pomp uitschakelt.

Ik heb de bypass kranen reeds aangepast zodat alle water uit mijn pomp naar de warmtepomp loopt en dus niets via de bypass zelf loopt, om zoveel mogelijk de temperatuur in de warmtepomp te verlagen en dus de druk te verlagen, maar dit helpt niet.

Iemand nog tips, ideeën wat ik kan controleren, is dit gewoon een kapotte warmtepomp die ik ontvangen heb, of zie/doe ik iets verkeerd?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      19 mei 2025 om 18:10 #43484

Als alle water naar je WP loopt heb je teveel debiet door je WP.

Reageer
    • Ruben Schollaert
      19 mei 2025 om 18:13 #43485

Ja, dat klopt, maar dan zou toch zeker de gasdruk niet te hoog mogen zijn, want hij zou meer verlies van temperatuur hebben. Dus ik ben het ermee eens dat door deze instellingen het water minder snel of zelfs niet zou warmen, maar toch geen hoge druk melding?

Als ik mijn toevoer bijna dichtknijp heb ik nog steeds zelfde resultaat

Reageer
    • DDA
      20 mei 2025 om 17:57 #43487

Vermoedelijk haalt de pomp die flow niet. Dat gebeurt wel vaker met Intex / Bestway installaties. Die pompen moeten ook zo ver mogelijk onder de waterspiegel staan om voldoende druk te leveren. Probeer het eens na te meten met een grote emmer of kuip waar je de retour in pompt en een timer.

Reageer
      • Ruben Schollaert
        20 mei 2025 om 18:51 #43489

Intussen heb ik dit uitgevoerd, 26liter op 12.89s. Dus is toch 7.2 kubiek per uur, wat dus nog perfect is, gezien de warmtepomp aan 2.5 ideaal werkt. (Nog toevoegen voor iemand er op reageert: ik besef dat 7.2 kubiek door mijn warmtepomp dus NIET moet/mag, want dat het water niet zal warmen, maar ik probeer net de warmtedruk te verlagen door VEEL koelingswater door te laten lopen, gezien dit niet werkt is mijn aanname dat de pomp stuk is)

Reageer
    • Ruben Schollaert
      20 mei 2025 om 18:00 #43488

Ah, ik was al hele tijd aan het kijken naar een debietmeter. Deze methode is zo simpel en ik had er niet eens aan gedacht.

De warmtepomp geeft wel een fout bij te weinig debiet (als ik de ingang toeknijp), ook is de pomp niet van Intex. Is een freeflo pomp van 11 kubiek, met filter berekend op 6 kubiek output. Maar ik ga het straks nameten, bedankt voor deze tip!

Reageer
    • DDA
      21 mei 2025 om 14:36 #43490

Als de flow goed is, dan is het eventueel de luchstroom / ventilator die niet optimaal werkt waardoor de temp en druk verhoogt. De condensor kan ook erg vuil zijn maar onwaarschijnlijk aangezien het een nieuwe warmtepomp is. Dat kan je nog nakijken.

Er kan ook een knik of blokkage in het koelcircuit zitten waardoor de druk toeneemt. De overdruk beveiliging kan vals alarm geven / niet goed meer werken. Die dingen zijn al lastiger vast te stellen voor ons leken.

Reageer
    • Ruben Schollaert
      29 mei 2025 om 16:10 #43580

Intussen is de pomp opgehaald, terug bij de winkel. Probleem was een lekkage bij het koelmiddel. Er wordt een nieuwe opgestuurd. Bedankt aan iedereen die me heeft proberen helpen bij dit probleem!

Reageer
Antwoord aan:

W’eau warmtepomp valt stil door hoge druk

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren