Weinig uitkomende druk na solarmatten op het schuurdak

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Daniel NakDaniel Nak
    Deelnemer

Beste leden van Zwembadforum,

Mijn naam is Daniël, en ik heb een klein probleempje

Wij hebben in huis een 3 x 2 intex zwembad met een 8m3 zandfilterpomp.
    Nou hebben we 2 solarmatten van Intex gekocht, echter deze wil ik op de dak van me schuur leggen omdat we verders geen ruimte hebben in de tuin (door trampoline).

Echter als ik de matten op het dak leg, komt er maar weinig water uit de terugvoer (zeg ik dat zo goed). Is er iets wat ik hieraan kan doen?

De situatie is als volgt:

1. Via de Skimmer gaat het water naar de pomp (8m3) die in de schuur staat (ivm geluidsoverlast)
    2. via de uitgang van de pomp gaat deze met een zwarte slang naar boven het dak op.
    3. Op het dak liggen 2 solar matten van het merk Intex.
    4. via de uitgang van de solar matten gaan deze door de zwarte slang weer naar beneden.

Ik hoop dat iemand iets erop weet, ben zelf aan het denken om een goedkope intex pomp aan te schaffen om deze achter de solar matten te plaatsen maar heeft dat wel zin?

Ik dank jullie allemaal hartelijk, en mocht ik deze vraag in de verkeerde topic hebben geplaatst, mijn excuses!

Fijne zonnige zondag allemaal!!!

Met vriendelijke groet,

Daniël

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      13 juni 2021 om 14:25 #23017

Je kan de aan en afvoer naar het dak al eens zo kort en zo recht mogelijk maken zonder al die kronkels erin. Een gladde pvc buis zou nog ietsje beter zijn, maar da’s al veel werk voor een bad dat je vermoedelijk opbergt na de zomer. Zit er een bypass op de leidingen naar de solarmatten? Dat kan ook al soelaas brengen door niet altijd op te warmen en de matten te bypassen, zelfs noodzakelijk om het water niet door en door te blijven opwarmen.

Verder is het natuurlijk een pittige opvoerhoogte voor de pomp. Vermoedelijk is het een pomp met weinig opvoerhoogte die onder de waterlijn hoort te staan en van die natuurlijke druk gebruik maakt. Een tweede pomp zou ik nooit doen, wel een sterkere pomp aanschaffen die meer opvoer heeft indien de kleinere ingrepen met de huidige pomp niet voldoende zijn.

Reageer
    • Daniel Nak
      13 juni 2021 om 14:48 #23024

Hoi DDA,

ten eerste hartelijk dank voor uw antwoord!
      Volgens de leverancier van de pomp zou deze tot omhoog  7.5 meter kunnen pompen.
      Als ik op het dak sta en ik pak de slang die uit de pomp komt merk ik weinig verschil (in de oude situatie) echter het euvel komt pas na de solarmatten.

Dat van die pvc buizen vind ik niet eens zon gek idee, dat ga ik eens proberen! Welke maat buizen raad u me aan? want de slangen zijn 32?

Nogmaals bedankt!

Reageer
    • DDA
      13 juni 2021 om 17:02 #23040

Voor druk PVC is de meeste courante kleinste maat 50mm. Die zou ik gebruiken omdat je er ook alle nodige koppelstukken, bochten, kranen, bevestingbeugels, … in vindt. Ook overgangen naar 32 of 38 (inlijm moffen of pilaren) zijn makkelijk te vinden.

Even opzoeken, hier en elders, hoe je druk PVC verlijmt en verwerkt, maar zelf zou ik twee buisjes langs de gevel zetten voor aan en afvoer, netjes naast elkaar met een koppeling naar 32 die je na de zomer nog kan losmaken wanneer je het bad opbergt.

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      14 juni 2021 om 13:52 #23080

Post eens een foto van je filterpomp.

Reageer
    • Daniel Nak
      14 juni 2021 om 19:49 #23168

@Rudy100

Beschrijving
      De Speed Clean filterpomp van Blue Bay is een musthave voor het filteren van je zwembadwater. Maak je zwembad klaar voor een verfrissende duik!

De filterpomp is speciaal ontworpen voor polysphere vulling en wordt geleverd met 1.200 g zachte bolletjes die vuildeeltjes tot 2 micron filteren. Met een waterstroom van 8 m³/u is de filterpomp geschikt voor zwembaden.
      Specificaties
      Kleur: blauw
      Materiaal: PVC
      Inhoud: 12,5 L
      Voeding: 220 – 240 V~, 50 Hz
      Waterstroom: 8 m³/u
      Aansluitingen: 32 en 38 mm
      Inclusief 1,2 kg recyclebare vulling
      Filtert vuildeeltjes tot 0,002 mm
      EAN: 6949031911982
      SKU: 428927
      Merk: Blue Bay

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      15 juni 2021 om 19:04 #23574

Ik heb de handleiding eens opgezocht. Men vermeld geen opvoerhoogte of een pompgrafiek , dit is een beetje raar, de pompgrafiek staat ofwel op je pomp of tenminste in de handleiding. Ik lees ook dat men een systeem met filterbollen regelmatig moet vervangen  of gewassen worden in de wasmachine.

Het is abnormaal dat je geen druk krijgt boven je schuurtje zo hoog is dit nu ook niet, ofwel zijn je filter bollen al zodanig verzadigd dat ze je filter verstoppen.

Wanneer je de slang boven op het schuurtje ontkoppelt heb je dan voldoende debiet ?

Reageer
    • Daniel Nak
      15 juni 2021 om 20:14 #23595

Hallo Rudy100,

Ook voor u hartelijk dank dat u wilt meedenken.

De pomp staat nu voor het begin van z’n 2de seizoen te draaien, en toen we hem verleden jaar ontkoppelden hebben we gelijk de filterbollen gewassen zoals aangegeven door de fabrikant.

Uit de slang die naar boven gaat komt voldoende water uit, en eigenlijk uit de solarmatten komt ook aardig wat eruit. Het lijkt fout te gaan in de “retour” slang.

Op de pomp zelf staat wel Hmax=8.5, hoop dat dit de hoogte is. Mocht dat zo zijn lijkt mij 2,95m echt geen probleem.

Zelf zat ik te denken om een dunnere slang te nemen als retour slang en deze pas bij het zwembad weer terug te laten gaan naar 32. Zou dat een idee zijn? Of zou er nog lucht in de slang zitten.

Ben iig blij dat het water iig al warmer eruit komt, scheelt toch iets qua schrik moment als man zijnde ;P

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      16 juni 2021 om 11:19 #23703

Let op er is een verschil tussen uitstroomsnelheid en debiet. Ik bedoel hiermee wanneer je een buis van 38mm, die een max. doorlaat debiet heeft van 9800 l/h , gaat versmallen naar 32mm met een max doorlaat debiet van 6000 l/h, je misschien de indruk krijgt dat er een groter debiet is omdat de uitstroomsnelheid wat verhoogt. Het enige wat je kan overtuigen is de proef op de som , ontkoppel de retourslang van de solarmatten en laat deze in een emmer lopen tot hij vol is ,terwijl er iemand de tijd opneemt , dit doe je met de 38mm en met een 32mm slang.

Ik weet ook niet goed of het wel een goed idee is om naar een kleinere diameter te gaan voor je intex solar matten, kunnen de matten wel een drukverhoging aan ?

Reageer
Antwoord aan:

Weinig uitkomende druk na solarmatten op het schuurdak

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren