Welke diameter voor leidingen

• Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door Wim77Wim77.
  • Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Binnen een 5-tal jaar gaan wij een zwembad plaatsen van ca 8x4 meter. Momenteel ben ik een tuinhuis aan het bouwen en wil hier reeds de leidingen in voorzien. Hoeveel en wat voor diameter leidingen moet ik hiervoor voorzien? Ik was van plan om 4 leidingen van 50mm te voorzien (2 voor inspuiters, 1 voor bodemaanzuiging, 1 voor skimmers), maar is dat wel voldoende?

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      31 juli 2022 om 13:22 #37900

2 voor skimmers, 1 voor stofzuiger. Ook leidingen voorzien voor verlichting en rolluik in zwembad. Als je een monoblock zet, zou het ook kunnen dat die leidingen in buis aangesloten worden.

Reageer
    • Frederic Van Espen
      31 juli 2022 om 13:29 #37901

Goed punt! De elektrische leidingen had ik niet aan gedacht.

Dus begrijp ik dan goed:

1. 2 leidingen 50 mm voor inspuiters
      2. 2 leidingen 50 mm voor skimmers
      3. 1 leiding 50 mm voor bodemput
      4. 1 leiding 50 mm voor stofzuiger
      5. Wachtbuis voor elektriciteit

Bedankt!

Reageer
    • Sylvester
      31 juli 2022 om 13:31 #37902

Sommige monoblocks gebruiken ook zwembad buis (40 en 50) voor rolluik en verlichting. Ik heb dus 2x40mm voor kabel led verlichting en 1x50mm voor rolluik kabel. Dat moet je vragen bij je leverancier, hoe de elektrische delen aangesloten worden.

Wat de stofzuiger betreft, er wordt vaak gestofzuigd met een robot. Dan heb je geen stofzuiger aansluiting nodig (in de meeste gevallen). Maar ik zou toch de buis voorzien en een stofzuiger aansluiting voorzien, ook al wordt ze (bijna) niet gebruikt.

Reageer
    • Sylvester
      31 juli 2022 om 13:35 #37904

Afhankelijk van hoe ver de technische ruimte/ tuinhuis van je zwembad gaat liggen is er ook wel eens 63mm nodig ipv 50.

Reageer
      • Frederic Van Espen
        1 augustus 2022 om 07:28 #37909

Alles ligt op hetzelfde niveau. De langste leiding zal ongeveer 12 meter lang zijn. Is 50mm dan voldoende of is 63mm aangeraden?

Reageer
    • zwembadforum.eu
      31 juli 2022 om 17:20 #37905

Hier vind je een compleet schema voor elk type zwembad met diameter etc:

Schema leidingwerk en filtratie zwembad

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Wim77
      1 augustus 2022 om 12:24 #37911

Hier heb ik 1 leiding van Ø63mm liggen voor naar de inspuiters. Aan het zwembad deze leiding opgesplitst in 2x Ø50mm. Let erop dat je werkt met een T hulpstuk, en dat je dit in het midden van de inspuiters plaatst. Als je ze apart naar de technische ruimte trekt, kan het zijn dat je verschil in druk/debiet krijgt tussen de 2 inspuiters.

Reageer
Antwoord aan:

Welke diameter voor leidingen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren