Welke voorbereidingen tref ik voor mijn poolhouse?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Robbie ClaesRobbie Claes
    Deelnemer

Dag leden, mijn excuses moest dit al een onderwerp zijn. Ik zit momenteel in de verbouwingen en dat maakt het nogal hectisch, met weinig tijd tot uitpluizen. Vandaar mijn volgende vraag. Ik heb momenteel een tuinhuis/poolhouse laten zetten,  dat ik in een later stadium als poolhouse zou willen gebruiken,  en wil er al de nodige leidingen in voorzien, om als er terug budget is ,een zwembad te plaatsen.

wss een moeilijke vraag, maar welke electriciteit (kabel dus) en watertoevoer/afvoer zou ik best voorzien.

zwembad zal zeker een behoorlijke omvang hebben, ik denk in termen van een 4 op 8 tot mss wel 10/11m.

graag jullie mening

bedankt

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      27 mei 2021 om 17:53 #19237

Uw vraag: welke electriciteit (kabel dus) en watertoevoer/afvoer zou ik best voorzien.

Die van de buren, altijd beter 🙂

Reageer
    • Wim77
      27 mei 2021 om 18:10 #19246

De dikte van de kabel is afhankelijk van de lengte. Hier is de kabel ong. 25m lang en ik heb een 6m² genomen. Als de lengte nog veel langer is, best 10m² nemen. Deze kabel dient voor de voeding van de technische ruimte, warmtepomp en filterpomp en waterpomp. Denk ook aan 1 of 2 UTP kabels voor eventueel een wifi-router te plaatsen.

Daarnaast heb ik een waterput en pomp in de technische ruimte, maar voorzie voor de zekerheid ook een pp leiding met stadswater.

Om helemaal in orde te zijn, zou je ook een afvoer naar de riolering (vuil water) moeten hebben voor als je een backwash van de filter doet.

Succes

Reageer
    • Robbie Claes
      27 mei 2021 om 18:53 #19258

Idd sylvester,

goeie tip 😂, ze zullen lachen

bedankt Wim,

nuttig. Vraagje, welke dikte pp leiding neem je hier best voor.

een idee,
      Alvast bedankt

Reageer
    • Wim77
      27 mei 2021 om 21:46 #19274

Ik geloof dat het hier 3/4″ is. Maar heel veel maakt dat niet uit. Ik heb een automatisch vulsysteem dat ik op grondwater of leidingwater kan gebruiken. 3/4″ is ruim voldoende om dit systeem te voeden.

Reageer
    • Sylvester
      27 mei 2021 om 21:47 #19285

Over die stroomkabel, 10mm lijkt me wat overdreven. Zeker met 3-fasig net heb je dat niet nodig. Monofasig zou eventueel kunnen tot 10mm als je boven de 25 meter gaat. Weet wel dat 10mm heel moeilijk te hanteren is onder de zekeringklemmen.

Water moet je totaal bekijken. Als je in huis al van ver moet komen en dan nog eens ver door de tuin, kan je best een 20mm buis leggen, dus iets dikker dan normaal.

Maar een gewone buis van 16mm ga je ook wel toekomen.

Reageer
    • Rudy De Vijlder
      28 mei 2021 om 10:12 #19411

Probeer eerst in te schatten welke toestellen je in het poolhouse gaat plaatsen, op deze manier kan je pas bepalen welke sectie van kabel je nodig hebt.  Er zijn mensen die zich enkel beperken tot het zwembad en toebehoren , maar toekomst gericht kan er bvb. ook een koelkast in het poolhuis komen of zelfs een combinatie met een buitenkeuken.

Wat je zeker niet mag vergeten is een afzonderlijke aarding meestal gebruikt men hiervoor een aardingspin, de aarding moet onder de 30 ohm zijn. Een zwembad moet een eigen aarding hebben.

Reageer
Antwoord aan:

Welke voorbereidingen tref ik voor mijn poolhouse?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren