Welke warmtepomp?

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Het zwembad is inmiddels besteld en word eind juni geleverd. Het is een hdpe bad van 6x3,5x1,5 geworden. We zijn nu druk bezig met de voorbereidingen en ben op zoek naar een warmtepomp. De pomp zou volgens de berekeningen een 8kw pomp moeten hebben

Ik wil graag zo veel mogelijk gebruik maken van het zwembad dus is het dan wijsheid om de pomp iets groter te nemen? Ook is de ruimte rondom de plaats van de pomp beperkt dus mijn oog was gevallen op deze:

https://www.rhodos-shop.nl/astral-aph3-14-full-inverter-warmtepomp-14-kw-verticaal

Of is dit overkill......iemand die me wegwijs kan maken

• Auteur
    Antwoorden
    • DDA
      19 april 2021 om 16:06 #14945

Voor een full inverter is het zelfs aan te raden om de warmtepomp ietsje groter te nemen dan het minimum zodat de wp vaker op lagere snelheden kan draaien (= energie zuiniger). Dat geldt dan voornamelijk wanneer je het zwembad op een constante temperatuur wil houden waarbij er kleine temperatuursverschillen moeten worden opgevangen door de pomp. Staat die niet bijna continu aan, dan heeft een inverter niet zo veel zin.

Lijkt me geen verkeerde warmtepomp, ook al zit je met 10-12kw reeds heel ruim, als deze goed past is dat ook een voordeel. Er zijn ook niet zo gek veel verticale warmtepompen, dus de keuze is eerder beperkt. Met 14kw ga je sneller grote temperatuurverschillen kunnen opvangen en het zwembad opwarmen bij de start.

Reageer
    • stephan zwijnenberg
      19 april 2021 om 21:04 #15046

er zijn inderdaad niet zoveel verticale warmtepompen te vinden, maar voor een horizontale is de ruimte te beperkt denk ik om de koude lucht af te voeren. de beschikbare oppervlakte is ongeveer 1,5×2 meter.
      We krijgen ook een tegenstroominstallatie in het bad dus ik wil hem ook vroeg in het seizoen kunnen gebruiken , dus een langere periode op contante temperatuur.
      Maakt het merk warmtepomp nog uit qua kwaliteit? Ik lees op de site van astralpool wel dat de compressor er een van Mitsubishi is dus dat is goed.

Reageer
Antwoord aan:

Welke warmtepomp?

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren