WiFi ombouwen naar vaste UTP aansluiting

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Dick MienisDick Mienis
    Deelnemer

ik heb al enkele jaren een warmtepomp Fairland PPG Inverter Plus 13 / 230V

deze kan door middel van wifi met een app bediend worden. Het probleem is dat de wifi module nogal gammel is. Drie jaar geleden is deze al een keer onder garantie vervangen, maar ieder voorjaar als de warmtepomp opnieuw onder stroom wordt gezet, en er opnieuw verbinding gezocht moet worden met het wifi netwerk lukt dat niet.

daar ben ik een beetje klaar mee, dus vraag me af of het mogelijk is achteraf een vaste UTP aansluiting te maken, zodat deze direct met internet verbonden is.

mijn Sugar Valley heb ik ook dmv een aparte module rechtstreeks met een UTP kabel op internet kunnen aansluiten. Vandaar.

iemand die hier ervaring mee heeft, en mij hierover kan adviseren?

bij voorbaat dank.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      24 juli 2026 om 07:29 #45155

Als je toestel niet voorzien is op een uitbreidingsmodule voor LAN, dan gaat dat niet. Wat is het probleem? Is de wifi te ver? Zet er een access point korter bij. En doe een DHCP reservatie voor het MAc adres van die WP in de router.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        24 juli 2026 om 10:06 #45157

Veel apparaten hebben moeite met de wifi connecties. Draait vaak enkel op 2.5 ghz etc etc.

Ik heb 1 leverancier die uitsluitend utp connectie aanbiedt en Polytropic levert alle warmtepompen met eigen simkaart voor betrouwbare verbindingen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
        Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
        • Sylvester
          24 juli 2026 om 10:20 #45159

Dat klopt. En tot mijn grote ergernis. Espresso machines, zwembad stofzuigers, tot thuisbatterijen, vaak hopeloos via wifi. Want het kan beter. Betere wifi chipset inbouwen en het is opgelost, maar dat kost de fabrikant weer wat meer. UTP is niet zo zinvol op een WP, want die staat vaak afgelegen, ver of op een dak, en het moet waterdicht gemaakt kunnen worden wat ook weer een kost is. Dus bouwen ze het niet in. Ik koop zoveel mogelijk toestellen met UPT aansluiting, maar soms bestaat het gewoon niet.

Het is een goede optie om een accesspoint in de buurt te zetten, maar niet vlak ernaast. Want je kan die wifi in zo’n toestel ook oversturen, ook niet goed. Zorg voor een access point dat ALLEEN op 2.4 Ghz werkt, dus geen 5Ghz aan boord (of uitzetbaar). Geef een SSID die ANDERS is dan de rest van het huis en connecteer de WP daarmee. En zorg voor een DHCP reservatie van MAC adres in de router. Dan gaat het meestal goed werken.

Reageer
        • zwembadforum.eu
          24 juli 2026 om 10:26 #45163

Goed antwoord!

Ik ga voortaan mijn klantverzoeken naar je doorsturen denk ik.

#zwembadwarmtepompwifiexpertentroubleshooter

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
          Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      24 juli 2026 om 12:16 #45164

Oh jee.  🙂

Reageer
Antwoord aan:

WiFi ombouwen naar vaste UTP aansluiting

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren