Witte laagje op wand en bodem

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    rinus verbekerinus verbeke
    Deelnemer

We hebben een full vinylester zwembadkuip met een inhoud van 20 kuub. Nu heb ik vanmorgen ( eerste opstart ) 1,5 kg ph+ granulaat in een emmer opgelost en in het zwembad verspreid. Het granulaat is zeker 8 a 9 jaar oud en loste niet helemaal mooi op in de emmer… na 4 uur filteren was het gehele zwembad troebel en is er op de wand en bodem een witte aanslag. Ik heb met de stofzuiger een groot deel naar de afvoer gestofzuigd en laat het nu verder filteren. Ik veronderstel dat het oude granulaat niet oplost zoals dat zou moeten en het water verzadigd is. Ik ben  van plan dadelijks te blijven stofzuigen naar de afvoer tot al het onopgeloste granulaat weg is en de wanden borstelen. Nog tips ? PH was 8.2 , alkaliniteit 800 en chloor 5

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      28 april 2025 om 01:22 #43327

Je hebt veel te veel in 1 keer gebruikt. Die waterwaarden, is dat NA de toevoeging gemeten?  Alkaliniteit zo hoog? En PH is ook te hoog

Reageer
    • rinus verbeke
      28 april 2025 om 07:42 #43332

Vanmorgen zijn de waardes :

Chloor 3,9

ph 7,2

alkaliniteit 170

ik heb wel nog wit poeder op de bodem maar wel al helder water. Ook de wanden zijn nog wat wit. Blijven borstelen en stofzuigen tot alles weg is denk ik? Ben ook het zwembad aan het verwarmen zodat alles makkelijker oplost

Reageer
    • DDA
      28 april 2025 om 13:39 #43338

Troebel water en kalk afzettingen op wanden en bodem zijn een teken van een te hoge alkaliniteit. De kalk wordt afgezet door het water zodat het weer in balans komt. Je water is momenteel uit balans.

Breng de TA stapsgewijs (zoals op de verpakking staat) terug naar ca. 100 ppm. Belangrijk dat je dit in stapjes doet en met constante circulatie (altijd voor PH als TA +/- producten). Eenmaal de TA gedaald is, zal de afzetting vanzelf verdwijnen.

Reageer
Antwoord aan:

Witte laagje op wand en bodem

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren