Zandfilter laat zand in het zwembad
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 maanden geleden door
Sylvester.
-
AanmakerOnderwerp
-
Eelco JaegersDeelnemerMijn zandfilter is voorzien van zand wat de leverancier heeft meegeleverd. Toch komt er steeds zand in het zwembad. Ik mag toch aannemen dat het zand de juiste korrel heeft. Kan ik zomaar grover zand gebruiken? Of gaat er iets anders verkeerd?
Ik las ook over filterglas. Heeft iemand hier ervaring mee?
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
Als je zeker bent dat het filterzand is, dan is de kans groot dat er een filterkaars onderaan in de filter stuk is. Eventueel een barst in de buis tussen de filterkaarsen en je 4 of 6 weg kraan.
Heb je de filter al eens verplaatst of bij installatie snel en droog gevuld met zand? Dan kan zo’n kaars zijn stuk gegaan onder het gewicht van het zand. Eventueel zit een kaars niet goed vast. Ik zou de filter leeg maken, alles controleren en er daarna nieuw zand (of glas) in doen.
In principe wordt aangeraden om voor de onderste laag (waar de filterkaarsen zitten) wat grover zand of glas te gebruiken om de flow te verbeteren. Bij kleinere zandfilters wordt vaak alleen maar fijn zand of glas meegeleverd. Altijd voorzichtig en traag vullen nadat je de zandfilter voor de helft hebt gevuld met water.
-
23 april 2022 om 06:47 #36579Gisteren voor het eerst dit seizoen even kunnen zwemmen. Het water is nu 25 graden. Op de bodem lag wat zand. Het is echter dermate fijn dat het weg is zodra je een keer door het zwembad hebt gelopen. Ik zal deze week elke dag eens een backwash doen. Kijken of het iets oplost.
Een grote ramp is het niet, het water is kraakhelder. Het ziet er alleen niet mooi uit op de bodem.Wellicht is het stof wat deze winter er in is gewaaid.
-
Dat kan toch slecht zand zijn, niet voldoende gezeefd. Na verloop van tijd verdwijnt dat wel.
Het kan ook stof zijn, of dode algen. Dat verdwijnt ook na een tijdje door backwash.
Koop eventueel een stofzuiger robot met fijnfilter. De beste aankoop voor een zwembad! -
23 april 2022 om 10:38 #36585Filterzand is volgens mij te zwaar om zomaar op te waaien als je in het zwembad bent. Het lijkt toch meer op stof, maar dat gaat ws wel door de filter heen.
Stofzuigen op de backwash kan dit oplossen.
Maar serieus, worden er nog filterinstallaties met zand ipv filterglas geleverd? Onbegrijpelijk.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.
-
23 april 2022 om 11:00 #36586Ik heb een robot. Die haalt hetbstof/zand er ook wel uit. Maar de volgende dag ligt er weer wat in. Ik ga het zand er uithalen en glas bestellen
-
25 april 2022 om 13:46 #36600Als je het filtervat leeg haalt, check dan het filterkruis aan de onderzijde meteen goed. En zoals eerder vermeld; vat half vullen met water en dan het glas erin.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
-
28 november 2025 om 06:01 #44535Is het misschien verstandig om tussen de grove glaskorrels en het fijne zand een waterdoorlatend ‘doek’ aan te brengen?
-
28 november 2025 om 06:32 #44539Nee, dit wordt niet toegepast en ik zou niet weten of het juist nadelig zou werken.
-
-
Ik heb het ooit iemand zien doen omdat hij ook zo’n problemen had, komt niet goed. Filter geraakt snel verzadigd en filtert nog moeizaam. Zo’n zandfilter is gemaakt om met een bepaald type zand (of glas) optimaal te filteren zonder dat er zand (of glas) in het zwembad komt en zonder extra hulpmiddelen. Een goed filtermerk en goede zand (of glas) is alles wat je nodig hebt. De korrels moeten net iets groter zijn dan de gaatjes in de filterkaarsen onder in het vat. Ik denk dat de rest van de uitleg hierboven staat.
-
-
AuteurAntwoorden