Zekering zwembadpomp springt eruit
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand, 1 week geleden door
leo boeckx.
-
AanmakerOnderwerp
-
leo boeckxDeelnemerHallo,
Regelmatig springt mijn automatische zekering af bij het opstarten van de pomp. Ik hoor ze licht brommen.
Wat kan de reden zijn?
groeten
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
17 juli 2026 om 10:39 #45106Leg even uit wat voor zwembadpomp etc hebt.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.
-
-
-
17 juli 2026 om 11:35 #45111de pomp blijft licht brommen maar slaat niet aan en daarna springt de zekering uit.
Dit is al een maand of twee zo , soms ook dagen zonder problemen .
Ik dacht zelf dat waarschijnlijk de kooltjes soms niet de windingen van de motor raken
-
17 juli 2026 om 11:41 #45112Als dat zoemen blijft en de pomp gaat niet draaien, dan kan het de condensator zijn. Als het ware een sterke batterij die piekspanning geeft voor de eerste omwentelingen. Wellicht geeft dat daarop kortsluiting.
Vervangen van de condensator is zeker het proberen waard. Die zit bij 1 fase pompen meestal in een ronde behuizing op de pomp.
Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.
-
Ik zie dat er een (start)condensator in zit, zo staat toch op het plaatje. 12uF.
Dat is dan een éénfasige asynchrone inductiemotor, die hebben geen koolstofborstels.
Zoals Maurice zei, de condensator gaat het waarschijnlijk zijn. Het kan zijn dat die niet helemaal is doorgeslagen en dan toch af en toe kan starten.
Vervang die gewoon, kost bijna niks, en dan is de kans heel groot dat het ok is.
-
-
17 juli 2026 om 12:08 #45115ok bedankt dit is het proberen waard . Is dit gewoon op te zoeken als 12uF
-
Haal hem eerst eruit en kijk wat erop staat en hoe hij eruit ziet kwa dimensie, want hij moet ook fysiek passen.
Kijken of je eentje nodig hebt met klemmetjes/stekkertjes, of met een kabeltje aan.
Liefst dezelfde capaciteit ( 12uF) en minstens evenveel spanning, niet lager.
Zoek op startcondensator 12uF.
Als je hiermee rekening houdt kan niet veel fout gaan.
-
-
-
-
AuteurAntwoorden