Zelf een betonnen zwembad bouwen met waterkering

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Patricia PPatricia Polkamp
    Deelnemer

Hai, wie kan mij adviseren over het waterdicht maken van een betonnen zwembad. Ons vorige zwembad was voorzien van een liner. Na een aantal jaren deze eruit gehaald en het bad laten stuken met Ardex. Waterdicht stucwerk. Daarna met 2 componenten epoxy verf. Het bad was van binnen waterdicht echter niet van buiten. Door de zuren in de grond ontstonden luchtblaasjes in de verf. Hier is een expert bij geweest en dit bleek te komen door het ontbreken van de waterkering.
    we gaan nu een nieuw zwembad bouwen. Weet met betonblokken en cement, maar hoe krijgen we de buitenkant ook waterdicht?
    We willen geen liner. Het bad wordt weer gestuukt en voorzien van een verflaag.
    Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met op deze manier een zwembad bouwen of anders advies heeft hoe het aan te pakken.
    😉bedankt alvast voor het meedenken.

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      1 mei 2022 om 21:54 #36751

Dit is mijn insteek… iemand anders kan het weerleggen. Ik ben sowieso geen fan van polyester coating (op baden met betonstenen)

Als je een bouwkundig zwembad met betonblokken langs beide kanten waterdicht gaat maken, kunnen er andere problemen ontstaan, bv. vocht ophoping tussen beiden lagen, dus in de blokken. Je zou zeggen dat vocht er niet tussen kan als het langs beide kanten dicht is. Ik heb toevallig al anders gezien.

Hoe je het moet oplossen? Tja, meestal is het omgekeerd, men heeft jaren ‘geknoeid’ met waterdichting, verf, polyester lagen, polyester coating, om daarna over te stappen op een liner.

Met een goeie en goed geplaatst liner heb je geen problemen, op voorwaarde dat er drainage ligt als er wat grondwater is.

Ik ken uw situatie niet, maar misschien is het in uw grond echt moeilijk om een bad met betonblokken te zetten. Misschien een echt waterdicht betonbad plaatsen (muren ook in beton). Daarvan kan je zelfs de muren blank laten, als je dat mooi zou vinden. Ooit één gezien, is ook mooi en degelijk.

Reageer
    • Patricia P
      3 mei 2022 om 19:18 #36778

Bij ons vorige bad was juist het probleem dat de buitenzijde niet waterdicht was. De betonblokken waren vol gezogen met zuren en mineralen uit de grond waardoor er tussen het stucwerk en de coating dampblaasjes ontstonden.
      na diverse onderzoeken door een expert bleek de oorzaak te zijn ontstaan doordat er geen waterkering was aangebracht. Dit had gemoeten bij een gestuukt bad zonder liner. Zowel van buiten als binnen moet het bad waterdicht en dampdicht zijn.
      ardex stucwerk is speciaal voor zwembaden en dat is waterdicht maar niet dampdicht zoals blijkbaar heel veel materialen.
      Er is wel speciaal beton voor zwembaden maar dat wordt voornamelijk voor de bodem gebruikt. Ik ben dus echt opzoek naar een oplossing om het bad aan beide zijden waterdicht en dampdicht te maken.

Wellicht dat iemand dit al heeft geprobeerd, maar we wilden het bad nu opbouwen met de betonblokken. De buitenzijde EPDM tegen aan branden. De binnenzijde voorzien van stucwerk en dan weer een coating in kleur.

Reageer
    • Alexander Furman
      6 mei 2022 om 11:33 #36788

Ik heb rondom de metselblokken tweemaal ingesmeerd met een zwarte rubberverf.

Reageer
    • Patricia P
      6 mei 2022 om 12:36 #36794

Alexander, was het bad daarna aan de buitenzijde waterdicht?
      men hoe heeft u de binnenzijde behandeld?

Reageer
    • Grind Ha
      6 mei 2022 om 12:36 #36795

Toevallig ben ik momenteel met zo’n bouwkundige opbouw bezig. Ik heb hiervoor gekozen omdat wij tegelwerk in ons bad plaatsen en geen liner en dan moet de muur aan beide zijde waterdicht zijn. Nu heb ik wel het geluk dat ik geen last heb van grondwater (die zit net onder de vloer van zwembad, gemeten in de winter na extreem natte periode). Vergis je niet dat de grond nog steeds goed nat kan worden na een flinke bui maar de zandcementlaag die we rondom het bad aanbrengen laat tevens minder goed water door dan normale grond wat weer een voordeel geeft door een lagere waterbelasting op de buitenkant muur.

Om de buitenkant echt goed waterdicht te maken heb ik een smeerbare Bitumencoating (Kautchuk) voor kelderafdichting aangebracht. Eerst zorgen dat de stenen goed droog en schoon zijn en dan eerst een Quickprimer aanbrengen. De coating lekker dik aanbrengen en goed over de voegen uitsmeren en dan 2 a 3 lagen. Je krijgt dan een dikke flexibele laag die het water afstoot

Kautchuk wordt vooral gebruikt als een uiterst betrouwbare afdicht- en beschermlaag tegen grondwater, natuurlijke agressieve stoffen in de grond, bij beton, funderingen, keldermetselwerk en pleisterlagen.

Reageer
Antwoord aan:

Zelf een betonnen zwembad bouwen met waterkering

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren