Zwembad automatisering dmv domotica

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Arjan CArjan C
    Deelnemer

Hoi,

ik wilde dit graag met jullie delen aangezien ik hier ook wel trots op ben. Vorig jaar zomer heb ik ons zwembad afgebouwd (3,5 x 7,5) en eerst begonnen met handmatig de waterkwaliteit op orde te krijgen/houden. Dat ging aardig en gaf mij een goed inzicht in wat waar invloed op heeft. Daarna ben ik begonnen om dit te gaan automatiseren. Eerst een automatisch ph/redox systeem aangesloten met een aparte meetkamer (inclusief flowswitch). Ook een UV-filter met eigen flowswitch. Dat draaide allemaal goed en koste me minder tijd om waardes te controleren en aan te passen. Enkel was er elke ochtend nog een loopje naar de technische ruimte om de pomp aan te zetten en s'avonds weer uit. Dit ging op zich ook prima (zeker als je een hond hebt die deze regelmaat ook geeft). Maar dat stukje was nog niet geautomatiseerd. Tot nu.

Hiervoor heb ik een eigen systeem gebouwd die de pomp aanstuurt. In eerste instantie simpel met een tijdschema waarbij je verschillende pomp snelheden kan aan/uit zetten. Deze eerst opzet is om te onderzoeken hoe ingewikkeld dit zou worden en moet zeggen dat het mij allesbehalve meevalt.
    Wat het is geworden is een Raspberry Pi 4 met 3v relais switch board en touch display. Ik wilde via het touchdisplay schema's kunnen maken maar ook de snelheden kunnen aanpassen. De raspberry is nu de 'master' geworden van de pomp, maar mocht dat systeem uitvallen dan is de pomp nog steeds handmatig in te stellen (aan/uitzetten of snelheden aanpassen).

Ik heb ook gekeken naar bijvoorbeeld een Siemens LOGO opzet, maar de software hiervoor was niet zo toegankelijk voor mij als dat ik nu heb gebouwd in Python. Ik wilde volledige controle en begrijpen wat de software doet.

Het display gaat nog in de 'cover' can de kast gemonteerd worden zodat deze ook veilig(er) is voor een technische ruimte. Nu ik de smaak te pakken heb wil ik nog de UV lamp aansluiten en de warmptepomp. Misschien zelfs in de toekomst de waardes van ph/redox uit het dosseer system lezen en alles met elkaar verbinden. Maar alles stap voor stap.

IMG_2082 normaal
    IMG_2083 normaal

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      23 mei 2026 om 11:29 #44789

Dat ziet eruit als een goed hobbyproject. Steeds meer automatisering vinden we terug in zwembadenland, maar vaak ook drama door Chinese instellingen en zwakke bluetooth/wifi signalen.

Als je nog meer vernuftigheden hebt mag je die altijd hier publiceren!

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      23 mei 2026 om 15:24 #44791

Ik heb het zelf ‘geknutseld’ met een Siemens logo plc, met een webbased bedieningspaneel dat ik op mijn iPhone of laptop van eender welke plaats kan bedienen. Dit is inclusief tijdklok, aanpassing snelheden pomp, dosering alarmering, diverse programma’s, starten en stoppen manueel of automatisch, rolluik beveiliging en stoppen pomp en dosering als rolluik loopt enz… Er zitten wat schoonheidsfoutjes in die ik nog moet oplossen. Gepland: integratie in (reeds draaiende) Home Assistant om van daaruit ook alles te meten en aan te sturen.

Scherm­afbeelding 2026-05-23 om 15.19.02

Reageer
Antwoord aan:

Zwembad automatisering dmv domotica

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren