Zwembad blijft groen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Yannick naudtsYannick naudts
    Deelnemer

huidige fase

Zou iemand zou vriendelijk willen zijn om me zijn mening te geven hoe ik het groene water kan oplossen. Ben ondertussen enkele dagen bezig om mijn pool mooi te krijgen na heel de winter te hebben stil te staan.

Eerst heb ik de ALK waarde optimaal gebracht, dan de PH, ondertuss manueel gestofzuigd op Waste. Nu probeer ik al met 2 chloor shocks (in de avond) de algen te doden en 24 pomp circuleren zonder te filteren via de zandfilter.

Het zwembad is wel al wat helderder maar huidige staat lijkt chloor nog altijd niet ideale waarde en is zwembad nog groen. Ik heb ook Anti alg en vlok middel maar nog niet gebruikt aangezien Chloor nog te laag.

Welke stappen voer ik nu het beste uit?

Alvast heel erg dank voor jullie advies

• Auteur
    Antwoorden
    • Sylvester
      16 juli 2025 om 11:38 #44081

Ooit werd ik eens ‘op de vingers getikt’ omdat ik mijn ‘mening’ gaf. Men wilde een professionele hulp in plaats van een ‘mening’.

Eerst deze: https://zwembadforum.eu/waterbehandeling-zwembad/

Doorloop die eens.

Vreemd dat mensen altijd naar ‘anti-alg’ grijpen als je groen water ziet. Dat product werkt vooral preventief. Mijn mening: als je al die producten samen gooit, ben je niet goed bezig. Anti-alg, alkaliniteit correctie, ph correctie, chloorshock, vlokmiddel, enz… Chemisch fabriekje…

Meld eens welke producten je gebruikt voor dagelijkse ontsmetting. Gebruik je chloorblokken? Indien ja, heb je het cyaanzuur al eens gemeten? Als die te hoog is doet de chloor niets meer.

Reageer
    • DDA
      16 juli 2025 om 15:34 #44084

Shocken, laten ciruleren, vlokking, wanden borstelen, laten circuleren en daarna laten bezinken om dan de algen op de bodem via waste te stofzuigen. Wellicht is de chloorshock niet sterk genoeg omdat de dosis te laag is of omdat er te veel stabilisator in het water zit.

Reageer
    • Yannick naudts
      16 juli 2025 om 16:08 #44087

Alvast dank voor jullie antwoorden. Zie hier de 2 uitgevoerde tests.

Dus allereerst had ik wanden geveegd en boordliner gekuist om daarna laten bezinken en stofzuigen op waste.

Dan enkele cycli alk toegevoegd, daardoor werd ph wat te hoog op 8.2, éénmaal Ph – uitgevoerd.

Dan terug geveegd en de Chloorschock uitgevoerd, maar de CL is nog altijd laag.

Dus vermoedelijk vnv terug een shock uitvoeren om te kijken welke reactie er nu zal zijn?

Reageer
    • Dolf Swart
      16 juli 2025 om 18:05 #44091

Chloor shock is er voor om alles dood te maken in het zwembad. Zo te zien is het zwembad circa 40 m3.

Met vloeibaar chloor: jerrycan van 25 liter 13%
      OF
      Met granulaat: 2,5 kg

In beide gevallen gaat de pH omhoog. Die moet je terugbrengen tot circa 7.4
      Het chloor niveau moet je proberen gedurende 24 uur op meer dan 10 ppm te houden. Als dit niet lukt: bovenstaande hoeveelheden nogmaals toevoegen.

Je kunt daarna het zwembad gebruiken als het chloor minder dan 10 ppm is. Dat is een waarde die bij openbare zwembaden wordt aangehouden.

Een prive zwembad is prima bij  3 ppm en een pH van 7.3

Alkaliteit is praktisch altijd goed als je drinkwater hebt gebruikt om het zwembad te vullen.

Reageer
    • Yannick naudts
      17 juli 2025 om 10:57 #44095

Dank voor jullie antwoorden. Heb gisterenavond 800 cloor granulaat toegevoegd voor 40 m³ zwembad, dan net voor middernacht nog eens 200 g cloor erbij. Dit alles met pomp op circuleren.

Ik merk wel niet bijster veel verschil met gisteren.. CL is nog altijd vrij laag..

Mag ik vriendelijk vragen wat jullie voorstellen

Reageer
    • Dolf Swart
      17 juli 2025 om 11:56 #44099

Je moet er veel meer granulaat in doen. Als je niets meet kun je er 2,5 kg in doen.

Reageer
    • DDA
      17 juli 2025 om 16:21 #44100

Die 2,5 kg lijkt me erg veel, al hangt het van het product af. Meestal 100-200 gr per 10.000 liter en dat kan je eventueel verdubbelen bij zware vervuiling. In dat granulaat zit waarschijnlijk ook veel stabilisator, dus vloeibaar chloor heeft een voorkeur.

Je kan best het water eens laten testen in een zwembad winkel of door iemand met een Poollab of gelijkaardige tester. Die strips zeggen niet zo veel en zijn moeilijk af te lezen. Er zit ergens wel een probleem … misschien met alkaliniteit en/of stabilisator die de werking van PH en chloor beïnvloeden.

Reageer
    • Dolf Swart
      17 juli 2025 om 17:50 #44102

@DDA

Combinatie producten zoals granulaat met stabilisator zijn niet zo handig omdat je niet weet hoeveel stabilisator de fabrikant toegevoegd heeft.

Stabilisator (Cyanuurzuur) kun je beter apart toevoegen zodat je de hoeveelheid goed in de hand hebt.

Granulaat is meestal Calciumhypochloriet. Je kunt dit bijna onbeperkt toevoegen aan het zwembad als je er maar niet gelijktijdig in gaat zwemmen. Het is na een tijdje vanzelf verdwenen uit het zwembad. Grootste nadeel is de Calcium die ketelsteen aanslag in het zwembad kan geven.

Je kunt ook Natriumhypochloriet (vloeibaar chloor) toevoegen. Dat is eigenlijk alleen populair verkrijgbaar in 13% uitvoering. Vanwege het percentage moet je er een 25 liter jerrycan ingooien om hetzelfde effect als 2,5 kg granulaat te hebben.

2,5 kg is makkelijker hanteerbaar dan een jerrycan van 25 kg.

Overigens gebruikt Yannick al 2 verschillende methoden om de pH en chloor te controleren. Die geven op de foto’s ongeveer hetzelfde resultaat. De gebruikte stripjes geven mij ook altijd wel een aardige indicatie van de alkaliniteit en stabilisator. Die zijn ook niet echt afwijkend.

Ik zou dus zeggen: heel veel chloor erin totdat het ruim boven de 10 ppm is. Dan ben je er van verzekerd dat alles dood is in het water.

Reageer
      • DDA
        17 juli 2025 om 22:39 #44114

Die 25 liter natriumhypochloriet in een bad van 40.000 liter gieten, komt neer op een shock met ca. 50-60ppm vrij chloor. Dat is toch veel te veel?? Max 10ppm voor een shock en dat is al heel ruim en zeker meer dan voldoende.

Reageer
        • Dolf Swart
          17 juli 2025 om 22:55 #44115

10 ppm is wel aardig maar dat moet je vele dagen handhaven voordat alles dood is. Je kunt beter beduidend hoger gaan zitten.

De chloor heeft tot op heden geen enkel effect gehad. Er zit blijkbaar veel te veel ‘leven’ in de pool. Dat moet je eerst kwijt raken voordat je iets van chloor kan gaan meten.
          Als er gedurende 24 uur 30 ppm in zit, is alles wel aardig dood. Twee dagen daarna is het chloor dan al aardig gezakt en in de buurt van de 10 ppm gekomen en kan het zwembad gebruikt worden.
          10 ppm is een waarde die in openbare zwembaden wordt nagestreefd.

Reageer
    • Sylvester
      17 juli 2025 om 19:42 #44106

@Yannick naudts , ik vermoed dat je al te lang met het stripje hebt gewacht. Ik weet het niet van buiten, ik dacht 10 seconden dat je moet wachten. Te kort en te lang is niet goed.

Reageer
    • Yannick naudts
      17 juli 2025 om 20:15 #44109

Dank allen voor jullie antwoorden.

De strips lees ik goed af, diep in water 2 sec en dan direct horizontaal en de foto’s. Heb al wat water laten testen in poolshop. Wel wat bijzonder.. die hadden zelfs geen digitaal toestel… dus ook me testers, wel verschillende geprobeerd, gaven zelfde waardes voor Cl en PH, de andere waarden van alk etc varieerden op hun verschillende “testers”.

Ik heb nog een blauwe 25 l CL bus staan van vorige eigenaar, wel al +- 9 maanden oud die cloorbus, maar heb om 18 u al 1 l in gedaan en zal voor straks nog eens een 1 l in doen. Kijken wat dat geeft..

Alvast dank voor jullie opvolging.

Reageer
    • Sylvester
      17 juli 2025 om 21:01 #44112

9 maanden is in principe geen probleem. Een photometer is nog steeds het beste (bv. Poollab). Voorwaarde is dat je hem goed gebruikt en kalibreert.

Reageer
    • Dolf Swart
      17 juli 2025 om 22:00 #44113

Op het etiket van de chloor bus hoort het percentage te staan. Als het een consumenten artikel is, is het circa 13%. Als het een industriële bus of bus voor de tuinbouw is, kan hij flink hoger percentage zijn en moet u ermee oppassen.

Reageer
Antwoord aan:

Zwembad blijft groen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren