Zwembad is melk achtig met schuim

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    Joey DonkersJoey Donkers
    Deelnemer

Beste,

Ik heb zoals velen nu het zwembad opstaan. Echter heb ik van onze filterpomp het zand eruit gehaald en filterglas in gedaan. Helaas ging onze pomp ook kapot dus een nieuwe pomp gekocht en aangesloten.

Alleen het vreemde van alles is ons water schuimt en er komt een soort bruine residu vrij.

we hebben een kleine warmtepomp en een zoutsysteem erop zitten. Enige wat erin is gegaan is 25kg zout op een bad van 8m2.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met meer kennis die kunnen vertellen wat er aan de hand is. Wil morgen beginnen met water te verversen.

ik weet alleen even niet hoe ik foto’s hier krijg geupload btw.

gr Joey

• Auteur
    Antwoorden
    • Joey Donkers
      27 juli 2024 om 07:57 #42298

Edit:

Kom er zojuist achter zodra ik de by-pass van me warmtepomp dicht zetten het water in de pomp al helder werd en niet meer schuimde. Dus het zit hem bij mij in de wamtepomp. Zou mijn filterpomp te sterk zijn voor de warmtepomp?

Ik heb: warmtepomp -> filter -> zout.

Reageer
    • Sylvester
      27 juli 2024 om 09:28 #42299

Gewoon op het icoontje van de afbeelding klikken, heel eenvoudig gaat dat.

Ik weet niet wat een warmtepomp zou kunnen bijdragen aan schuim en bruine residu.

Reageer
    • DDA
      27 juli 2024 om 11:47 #42300

Het zou corrosie kunnen zijn door het zout op de warmtewisselaar in de warmtepomp. In de handleiding zou je moeten kunnen terugvinden of de warmtepomp geschikt is voor zout water of niet.

Reageer
      • Joey Donkers
        27 juli 2024 om 14:05 #42304

Dit zou nog eens een hele logische verklaring kunnen zijn. Hij heeft vorig jaar gedraaid zonder problemen. Nu een jaar op zolder gestaan. Daar binnen zou het dus inderdaad wel eens wat corrosie etc op kunnen zitten van het zout.

Reageer
    • Joey Donkers
      27 juli 2024 om 19:21 #42309

kleine update heb me setup aangepast:

zwembad 8m2 -> glas filter pomp tot 15000L/h -> Intex Zout systeem -> 3.35kwh warmtepomp. Zonder by-passes. Draait als een zonnetje zonder schuim/bubbels/bruine residu. Erg vreemd. Met de warmtepomp ervoor als ik de by-pass 50/50 had ging het goed. Zette ik hem 40/60 kreeg ik al schuim. Erg vreemd, en nu niks meer.

Reageer
    • Sylvester
      28 juli 2024 om 09:50 #42314

Zoals DDA zegt, ergens een residu dat is blijven zitten, door oxidatie of weetikveel…

Eventueel vlokmiddel toepassen, en dan zal het wel wegblijven.

Maar ik kan even niet volgen. Zwembad 8m2? Vierkante meter? Of m3? Enfin, beiden niet zo groot. Je hebt een pomp van 15m3/h? Hoe doe jij backwash? Dan is je zwembad toch half leeg?

Reageer
    • Joey Donkers
      29 juli 2024 om 12:17 #42334

8m3 excuses. Is dus een vrij klein ding voor de zomerdag. Wil wil groter gaan overigens.

hmm backwash, heb de instelling wel gezien maar nooit gebruikt? Waar is het goed voor?😅

Reageer
    • Sylvester
      29 juli 2024 om 14:23 #42336

Backwash is om de filter terug te spoelen, zuiver te maken.

Reageer
Antwoord aan:

Zwembad is melk achtig met schuim

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren