Zwembadwaardes herstellen

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    rene jansenrene jansen
    Deelnemer

Goede middag all,

Na een tijdje mooi weer te hebben gehad is het een tijdje wat minder geweest. In deze periode is er bijna niet gezwommen en is mijn opzetbad ( 7 m3) groen/grauw geworden.

Op dit moment is sinds vanmorgen het water in ieder geval niet meer groen (na chloorshock en flock middel) maar het water is nog steeds niet helemaal helder (wat wittig nu)

Ik gebruik een zandfilter met hierin wattenbollen maar ik ga deze vervangen voor glaskralen.

De waardes die ik heb gemeten vanmorgen (met strips) zijn de volgende:

Ph:  richting 7.5

alkalinity rond de 40

Nitrite: 0

free Chlorine: 5

Total Chlorine tussen 0 en 25 (stukje is net niet wit meer wat een waarde iets boven 0 geeft)

Hardness: zo goed als 0 a 25.

Wat ik op dit moment in huis heb:

Flock middel, chloorshock en chloortabletten.

Wat is in jullie optiek de juiste stap om de waardes zo goed als perfect te krijgen.

Ik wil niet Teveel meer uitgaven aan dingen voor het zwembad, dus als er huis tuin en keukenmiddeltjes zijn dan graag, zo niet dan verneem ik uiteraard graag wat ik dien te kopen zodat ik de waardes straks weer kan perfectioneren.

• Auteur
    Antwoorden
    • Peter
      15 juli 2021 om 18:26 #26887

Die waardes lijken me niet verkeerd.

Dat het water nu wat wittig is, wat troebel wellicht, komt denk ik door de algen die je chloor gedood heeft. Die dode, verbleekte algen zijn erg klein en je filter houdt die niet tegen. Het beste is om vlokmiddel toe te voegen zodat die algen gaan samenklitten. Je filter kan die grotere vlokken wel tegenhouden. Dus gewoon continu laten circuleren en een beetje geduld hebben. Wat je ook kan doen is je pomp enkele uren laten lopen, misschien een halve dag of een dag of zo, zodat het vlokmiddel zijn werk kan doen en dan de pomp uitschakelen zodat de vlokken kunnen zinken naar de bodem. Dan kan je de bodem stofzuigen met de pomp op waste.

Reageer
    • rene jansen
      15 juli 2021 om 22:28 #26894

<p style=”text-align: left;”>Dankje wel.</p>
      Ik heb zojuist nog wat extra flock middel toegevoegd en filter laat ik draaien. Morgen gaan de glasparels erin.

Want is het niet nodig om de hardheid van het water te verhogen? En het alkalite aan te passen. Zo ja hoe dit te doen.

Reageer
    • Sylvester
      16 juli 2021 om 07:58 #26900

Als de hardheid en alkaliniteit  niet te ver uitwijkt, zo laten. Want de alkaliniteit kan nog wijzigen.

Hoeveel is de waarde?

Reageer
    • rene jansen
      16 juli 2021 om 11:51 #27007

Alkanite is zo goed als 0 en hardheid rond de 50 nu.

Na het extra flock middel gisteravond was het water vanmorgen zo helder als wat.. Dus gaat top. Maar mocht het beter zijn deze 2 waardes aan te passen zodat het wat stabieler blijft dan doe ik dat.

Reageer
      • Peter
        17 juli 2021 om 23:13 #27139

Met wat vlokmiddel erbij is je zwembad op 1 nacht helder. Dan werkt je filter goed en zou ik aan die filter niets veranderen. Enkel een backwash om het vuil te verwijderen.

Ik weet niet hoe het bij jou daar is maar ik heb hier genoeg extra regenwater gekregen om een backwash uit te voeren en daarna nog het waterpeil in het zwembad tot een normaal niveau terug te brengen.

Reageer
    • Sylvester
      16 juli 2021 om 17:26 #27034

Hardheid is redelijk. Alkaliniteit is te laag als die waarde klopt.

Niet dat het erg is, maar dan heb je snel schommelingen, kan de pH door gebruik en onweer plots omslaan waardoor de chloor plots minder goed gaat werken, met gevolg dat het groen wordt. Je zou eventueel wat ALKA+ kunnen toevoegen.

Het kan zonder, maar dan vraagt uw zwembad wat meer aandacht en bij elk naderend onweer een extra chloorshock.

Reageer
Antwoord aan:

Zwembadwaardes herstellen

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren