Zwembadpomp Badu Prime maakt veel lawaai

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer

Onlangs oude defecte zwembadpomp Badu 90/15 Dr vervangen door Badu prime 15. Sedertdien door het ganse huis geronk van de electromotor hoorbaar, iets wat niet het geval was bij de vorige pomp. Heel vervelend en irritant. Heeft iemand een oplossing ?

• Auteur
    Antwoorden
    • zwembadforum.eu
      20 juli 2025 om 20:41 #44127

Dat is wel vreemd, normaal een rustige zwembadpomp. Maar geen variabele snelheid helaas, dus kan je daar niets mee.

Soms kan een nieuwe configuratie net een vervelende resonantie ontstaan. Is er in het leidingwerk wat veranderd? Soms kan een pompsokkel of rubbers onder de pompvoet wel iets verbeteren.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Sylvester
      21 juli 2025 om 09:15 #44131

Het geluid van beiden zou ongeveer hetzelfde moeten zijn. Er zit een nieuwer type motor in. Als het een opmerkelijk verschil is moet je toch maar oppassen. Als de impeller niet goed uitgebalanceerd is, gaat dat na verloop van tijd problemen geven met de lagering. Als je je er niet goed bij voelt moet je het probleem voorleggen en een nieuwe vragen.

Reageer
    • Jean-Claude DEPUYDT
      25 juli 2025 om 12:08 #44154

Dank voor de antwoorden. Er is totaal niets aan de configuratie veranderd, de aansluitingen van de nieuwe pomp zitten op exact dezelfde plaats als de oude pomp, de steunen zijn oojk nog altijd dezelfde. Met de nieuwe pomp merk ik wel dat de druk van 1.2 naar 0.8 gezakt is wat wel vreemd is gezien het practisch om een identiek model gaat.  Het geronk wordt werkelijk veroorzaakt veroorzaakt door de electromotor. Ik heb het probleem voorgelegd aan de fabricant en ze zullen dit verder onderzoeken. Mogelijks is er een probleem met de electromotor.

Reageer
    • Sylvester
      25 juli 2025 om 12:23 #44155

Ik denk dat dat het enige is dat je kan doen. Het is niet exact dezelfde volgens mij, waarschijnlijk met iets groter rendement, maar dan zou de druk iets hoger moeten zijn als ik me niet vergis. Enfin, komt goed.

Reageer
Antwoord aan:

Zwembadpomp Badu Prime maakt veel lawaai

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren