Zwembadpomp, info over kwaliteit en ervaringen gevraagd

• Aanmaker
    Onderwerp
    Reageer
    BERT van GelderBERT van Gelder
    Deelnemer

Goeiemiddag,
    Ik sta op het punt een zwembadpomp te gaan kopen. Heb inmiddels op het forum gezocht, en het boek van Maurice doorgenomen, maar ik kan eigenlijk geen informatie vinden over de kwaliteiten van de verschillende merken. Vandaar de vraag, wat zijn jullie ervaringen; welk merk wel, of juist liever niet.
    Ik weet dat ik een pomp nodig heb van ca. 10 m3/h, aangezien mijn badca. 32 m3 inhoud heeft. En ook al is een Variabele Snelheid-pomp duurder, ik ga toch voor dit type, aangezien ik ook een Full Inverter WP heb staan.
    Mag ik jullie ervaringen?
    Groeten, Bert

• Auteur
    Antwoorden
    • Remco O.
      12 april 2026 om 21:59 #44677

Ik heb een Speck Badu Top 8 en deze bevalt erg goed. Deze is heel stil en met een externe frequentieregelaar (iSaver) is deze  variabel te maken. Daarmee kan je hem extern aansturen om zaken te automatiseren. Draait nu al ruim 4 jaar probleemloos

Reageer
    • zwembadforum.eu
      13 april 2026 om 09:57 #44680

Het klopt dat het handboek over het bouwen van een zwembad gaat en niet zozeer over individuele merken. Dat zou teveel informatie bevatten over alles en nog wat.

Het is geen geheim dat mijn voorkeur uitgaat naar Badu/Speck ivm de historie en kwaliteit. Wel zijn de pompen wat soberder voorzien van opties zoals wifi etc. Maar dat maakt ze juist zo betrouwbaar.

Mijn advies is om altijd een frequentiegestuurd model te nemen.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.
      Nieuwsgierig? Bekijk mijn mini-cursussen over zwembaden.

Reageer
    • Dolf Swart
      14 april 2026 om 16:51 #44681

Je kunt een pomp kopen met de gewenste capaciteit (circa 10m3/uur) en deze aansluiten op een frequentie controller (bij deze pomp circa 2pk/1,5kW). De controllers staan in grote aantallen te koop op Amazon.

Omdat je een aparte controller hebt, kun je deze ook gebruiken voor aanpassing aan de gewenste pomp. De 3 fase controllers die ik gezien heb, kun je ook op 1 fase aansluiten. Zij maken een nieuwe 3 fase aansluiting voor de motor kant.

Nadeel: je moet wel verstand hebben van elektra.

Reageer
      • zwembadforum.eu
        15 april 2026 om 13:27 #44685

Niet alle pompen gaan even lekker op een externe regelaar.

Je mist bepaalde limieten die met een interne unit wel zijn voorzien. Hierdoor kunnen bv pompen met een losse unit oververhit raken en eerder kapot gaan.

Maurice van den Heuvel is eigenaar van Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 30 jaar leverancier van zwembaden en accessoires.

Reageer
    • BERT van Gelder
      15 april 2026 om 13:23 #44683

Dank voor de reacties!
      Mijn pomp zal zeker een VS-pomp worden, de vraag is eigenlijk nog, welke merken kun je beter links laten liggen? Je kunt namelijk een W’eau van EUR 600,- kopen, of een Hayward van EUR 1200,-. Gezien wat reviews laat ik die W’eau toch maar links liggen.
      Zover ik kan vinden begint Speck met de VS-pomp met een capaciteit die voor mij veel te hoog is. In het laagste debiet eigenlijk nog te hoog voor het filter.
      Gr, Bert

Reageer
      • zwembadforum.eu
        15 april 2026 om 13:29 #44686

Dat is een reden dat ik weinig kan met aanvragen voor bv een plungepool. Ik heb de goede combi van beperkte capaciteit en toch professionele kwaliteit nog niet kunnen vinden. Maar voor 30 m3 zwembaden is er voldoende te vinden hoor.

Reageer
    • BERT van Gelder
      15 april 2026 om 13:25 #44684

@Dolf, ik zoek liever een kant-en-klare oplossing, heb al genoeg projecten.. 😉

Reageer
    • BERT van Gelder
      1 mei 2026 om 22:45 #44694

Het gaat een Hayward VSP pomp worden. 1HP…

De Speck was voor mij toch een maatje te groot

Gr, Bert

Reageer
Antwoord aan:

Zwembadpomp, info over kwaliteit en ervaringen gevraagd

Afbeeldingen plaatsen

Drag & drop, tap, of click

Je informatie:

Annuleren